شادلو گفت: با توجه به رشد چند برابری تولید، افزایش قیمت برای هیچ یک از اقلام پرتقاضا شب یلدا را متصور نیستیم.
کد خبر: ۷۹۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 14 November 2019

ثبات قیمت انار و خرمالو در شب یلدا/اختلاف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت میوه در سایه کمبود نظارت دستگاه متولی

به گزارش تابناک سمنان: مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار میوه های شب یلدا، اظهار کرد: امسال فراوانی تولید مرکبات، انار، کیوی و خرمالو به حدی است که نبود بازار، افزایش هزینه‌های تولید و بسته بندی تولیدکنندگان را به سطوح آورده است.

وی با اشاره به اینکه تولید انار، خرمالو و هندوانه به عنوان اقلام اصلی میوه‌های شب یلدا در مقایسه با مدت مشابه سال رشد قابل توجهی داشته، انتظار می‌رود در مدت باقی مانده برای جمع آوری انار و خرمالو شرایط جوی مناسب باشد تا باغداران بتوانند با برداشت به موقع، ذخیره سازی و عرضه مناسبی داشته باشند.

شادلو ادامه داد: علی رغم شرایط مساعد تولید، وضعیت حاکم بر بازار به سبب کاهش قدرت خرید خانوار به گونه‌ای است که مازاد تولید برای کشاورزان و بهره برداران دغدغه‌ای بیش نیست، در حالی که از رشد چند برابری تولید نسبت به سال قبل باید به عنوان یک فرصت استفاده کرد که متاسفانه به سبب نبود چرخه و زنجیره روان تولید این مسئله شدنی نیست.

 

نایب رئیس اتحادیه باغداران با انتقاد از بی توجهی مسئولان دولتی به امر صادرات، بیان کرد: با وجود رشد ۳ تا ۴ برابری محصولات باغی از مسئولان دولتی انتظار می‌رفت با به کارگیری تدابیری همچون اعطای مشوق صادراتی زمینه را برای تولیدکنندگان به گونه‌ای فراهم می‌کردند که امکان ارتقای درآمد اقتصاد کشاورزی و فروش محصول با سود‌های متعارف برای بهره برداران فراهم می‌شد و هم اکنون بی توجهی به رونق صادرات جای تاسف است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرمالو، هندوانه، انار و دیگر محصولات در شب یلدا افزایشی نخواهد داشت، بیان کرد: با توجه به آنکه تولید پشتوانه اصلی بازار است، از این رو به سبب ازدیاد تولید، عرضه بیش از نیاز تقاضا خواهد بود.

شادلو در پایان حداکثر سود و اختلاف منطقی عمده فروشی تا خرده فروشی را ۳۰ درصد دانست و گفت: با توجه به افزایش چند برابری تولید و ذخیره سازی مناسب محصولات، برآورد ما حاکی از آن است که قیمت محصولات پرتقاضای شب یلدا نوسانی نداشته باشد، هر چند دستگاه‌های نظارتی در ایام پر تقاضا باید پاسخگوی اختلاف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت میوه از عمده فروشی تا خرده فروشی ناشی از سودجویی مغازه داران باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار