یشتر زباله‌هایی که تولید می‌کنیم به محل‌های دفن زباله برده می‌شوند که دومین منبع بزرگ تولید گاز متان در جهان هستند. مقدار گاز متان منتشر شده از آن‌ها به مرور زمان بیشتر و برای محیط زیست خطرناک‌تر می‌شود.
کد خبر: ۷۹۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 23 November 2019

تا به حال به این فکر کردهاید که ما انسان‌ها چقدر از منابع این سیاره را در طول عمرمان مصرف می‌کنیم؟ ما منابع را سریع‌تر از زمانی که زمین برای جایگزین کردن آن‌ها نیاز دارد مصرف می‌کنیم و اگر همه مردم جهان مثل کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کردند، به حداقل ۴ زمین دیگر نیاز بود تا نیاز‌ها و خواسته‌هایمان را برطرف کند. در این مطلب حقایق جالب و هشداردهنده‌ای درباره آسیب‌هایمان به زمین مشاهده می‌کنید که امیدواریم رفتارمان را نسبت به محیط زیست تغییر دهد.

زباله‌ای که تولید می‌کنیم

در طول عمرمان چقدر زباله تولید می‌کنیم؟ اعداد و ارقام زیر درباره زباله‌ها واقعا هشداردهنده هستند:

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

  • هر فرد روزانه ۲۰ گالن فاضلاب تولید می‌کند؛ که معادل ۵۶۷۵۷۵ گالن در طول عمر است.
  • هر فرد در طول عمرش ۶۴ تن زباله به محل دفن زباله می‌فرستد.
  • آمریکا سالانه ۲۴۶ میلیون تن زباله جامد تولید می‌کند.
  • آمریکایی‌ها سالانه ۱۱ میلیون تن بطری شیشه‌ای دور می‌اندازند؛ که ۴۴۰ برابر وزن تایتانیک است.
  • هر ثانیه ۶۹۴ بطری پلاستیکی دور ریخته می‌شود که معادل ۶۰ میلیون بطری در روز است.
  • هر روز ۱۰۰ میلیون قوطی فلزی دور ریخته می‌شود که این مقدار برای ساخت یک شهر کافی است.
  • ما حدود ۲۲۰ میلیون تن زباله در سال تولید می‌کنیم که با آن می‌توان ۸۲۰۰۰ زمین فوتبال را به ضخامت ۱.۸ متر با زباله پوشاند.
  • کشور‌های توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد زباله جهان را تولید می‌کنند.

 

در حال حاضر هیچ آماری درباره زباله کل جهان وجود ندارد. اما اگر فرض کنیم آمریکا ۴درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، زباله تولیدی این سیاره ۴ تا ۵میلیارد تن در سال است.

چقدر طول می‌کشد همه زباله‌ها تجزیه شوند؟

 

بیشتر زباله‌هایی که تولید می‌کنیم به محل‌های دفن زباله برده می‌شوند که دومین منبع بزرگ تولید گاز متان در جهان هستند. مقدار گاز متان منتشر شده از آن‌ها به مرور زمان بیشتر و برای محیط زیست خطرناک‌تر می‌شود. چون متان ۲۵ برابر کربن دی‌اکسید گرما را در اتمسفر زمین به دام می‌اندازد؛ بنابراین سوال اینجاست: بعد از دور ریختن زباله‌ها، چقدر طول می‌کشد آن‌ها تجزیه شوند؟

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

زباله‌های پلاستیکی

پلاستیک محصول بسیار رایجی است که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، اما مشکل بزرگی برای محیط زیست به حساب می‌آید. ما هر سال حدود ۱.۶ میلیون بشکه نفت فقط برای تولید بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌کنیم. علاوه بر این زباله‌های پلاستیکی یکی از بدترین انواع زباله هستند، چون دیر تجزیه می‌شوند. به طور کلی حدود ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تا پلاستیک تجزیه شود.

 

  • تجزیه کیسه‌های پلاستیکی که هر روز استفاده می‌کنیم ۱۰ تا ۱۰۰۰ روز سال طول می‌کشد.
  • تجزیه بطری‌های پلاستیکی ۵۰۰ سال طول می‌کشد.
  • تجزیه قوطی‌های پلاستیکی فیلم ۲۰-۳۰ سال طول می‌کشد.
  • تجزیه فوم‌های پلاستیکی ۸۰-۹۰ سال طول می‌کشد.

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

پوشک‌های یکبار مصرف

هر سال حدود ۲۰میلیارد پوشک یکبار مصرف دور ریخته می‌شود. تجزیه پوشک‌ها حدود ۲۵۰-۵۰۰ سال طول می‌کشد. علاوه بر این آن‌ها ۲درصد زباله جامد اروپا را تشکیل می‌دهند. یک نوزاد معمولی قبل از اینکه رفتن به توالت را یاد بگیرد حدود ۶۰۰۰ پوشک استفاده می‌کند، یعنی حدود ۲ تن زباله! در حال حاضر برنامه زیست محیطی بازیافت پوشک برای مبارزه با این معضل مطرح شده است.

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

قوطی‌های آلومینیومی

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

هر روز حدود ۱۲۰۰۰۰ قوطی آلومینیومی در آمریکا بازیافت می‌شود. زباله‌های فلزی که در یک دوره سه ماهه تولید می‌شود برای ساخت یک شهر کافی هستند. علاوه بر این حدود ۸۰-۲۰۰ سال طول می‌کشد تا آلومینیوم تجزیه شود.

 

شیشه

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

بازیافت شیشه بسیار رایج است و بسیاری از کشور‌ها این کار را انجام می‌دهند. استفاده از شیشه‌های بازیافتی مقرون به صرفه‌تر است. به طور کلی بازیافت شیشه آسان است و با شکستن شیشه‌ها و ذوب کردن آن‌ها انجام می‌شود. با این حال بسیاری از زباله‌های شیشه‌ای دفن می‌شوند و میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند. شیشه‌های بازیافتی را می‌توان چند بار استفاده کرد و در این فرآیند زباله بسیار کمی تولید می‌شود.

 

زباله کاغذی

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

محصولات کاغذی از نظر حجم بیشترین فضا را در محل‌های دفن زباله اشغال می‌کنند. تجزیه آن‌ها ۲-۶ هفته طول می‌کشد که بسیار سریع‌تر از سایر مواد است. با این حال به دلیل حجم زیاد زباله کاغذی که تولید می‌کنیم اگر آن‌ها را بازیافت کنیم، فضای زیادی صرفه جویی می‌شود. علاوه بر این مصرف انرژی و منابع طبیعی را کاهش می‌دهد.

 

مواد غذایی

حقایق تکان‌دهنده درباره زباله

مواد غذایی از نظر وزن، سنگین‌ترین زباله‌ها هستند. زمان لازم برای تجزیه آن‌ها به نوع ماده غذایی بستگی دارد. مثلا تجزیه پوست لیمو ۶ ماه و تجزیه پوست موز ۴ هفته طول می‌کشد. علاوه بر این برای بازیافت آن‌ها نیاز به فضا و دسته بندی مناسب براساس زمان تجزیه است.

 

در اینجا رایج‌ترین چیز‌هایی که در مقادیر زیاد در محل‌های دفن زباله یافت می‌شوند و زمان لازم برای تجزیه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

ورق فویل زیست تخریب پذیر نیست.

پشم ۱-۵ سال

ته سیگار: ۱۰-۱۲ سال

کفی پلاستیکی کفش: ۵۰-۸۰ سال

لیوان پلاستیکی: ۵۰ سال

کفش چرمی: ۲۵-۴۰ سال

پاکت شیر: ۵ سال

یونولیت زیست تخریب پذیر نیست.

قوطی حلبی: ۵۰ سال

باتری: ۱۰۰ سال

نوار بهداشتی: ۵۰۰-۸۰۰ سال

 

برترین ها

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار