مدیر فیس بوک در سال‌های اخیر با رسوایی‌های مختلفی روبرو شده که نه تنها وجهه او در صنعت فناوری تحت تاثیر قرار داده بلکه ارزش سهام شرکت و ثروت او را نیز کاهش داده است.
کد خبر: ۷۹۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 23 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: تا پیش از رسوایی کمبریج آنالایتیکا و سوءاستفاده از اطلاعات بسیاری از کاربران، مارک زاکربرگ یک کارآفرین جوان شناخته می‌شد که آینده روشنی در پیش دارد. اما پس از فاش شدن این رسوایی و رسوایی‌های دیگر، وجهه زاکربرگ در نظر مردم و بسیاری از کارشناسان فناوری تغییر کرد. او دیگر یک مدیر جوان با ایده‌های تازه و خوش فکر نبود. اکنون او از دید بسیاری یک تاجر مکار دیده می‌شود که با فروش اطلاعات افراد بدون اطلاع آن‌ها و نقض قوانین حریم شخصی به هر صورت ممکن دوست دارد به سودآوری دست یابد.

هیچ کس از «مارک زاکربرگ» خوشش نمی‌آید/ سیر نزولی سهام فیس بوک

این امر نه تنها وجهه زاکربرگ و برند او را خدشه دار کرد بلکه به کاهش ارزش فیس بوک و حتی کاهش ارزش سهام این شرکت منجر شد. جالب آنکه افراد از طیف‌های مختلف اظهار کردند که دیگر اعتمادی به زاکربرگ ندارند.

زاکربرگ دیوانه‌وار دروغ می‌گوید

رسوایی‌های فیس بوک همه را دلزده کرده است. یکی از این افراد آرون سوروکین فیلمنامه‌نویس است. او که فیلمنامه «شبکه اجتماعی» را نوشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به زاکربرگ او را متهم می‌کند که دیوانه‌وار دروغ می‌گوید.

پس از آنکه فیس بوک اعلام کرد تبلیغات سیاسی را در پلتفرم خود منع نمی‌کند، با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. نامه آرون سوروکین نیز در روزنامه نیویورک تایمز چاپ شد. او در این نامه نوشته: من اعتقاد تو به آزادی بیان را درک می‌کنم. اما نمی‌توان انتظار داشت این وضعیت (اجازه انتشار تبلیغات سیاسی در پلتفرم) نتایج دلخواهی برای ما به بار بیاورد. ترویج دروغ‌های دیوانه وار روی مهم‌ترین تصمیم زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. این دروغ‌ها تاثیر بسیار واقعی و خطرناک روی انتخابات و زندگی ما و فرزندانمان دارند.

او در ادامه اشاره کرد اجازه نشر تبلیغات سیاسی در فیس بوک دفاع از آزادی بیان نیست بلکه اهانت به حقیقت به شمار می‌رود.

حتی پس از آنکه مارک زاکربرگ در برابر کنگره شهادت داد، سوروکین درباره او گفت: اگر از نگاه تاجرمابانه او درباره کنترل حقایق مطلع بودم پایان فیلم شبکه اجتماعی را طور دیگری تغییر می‌دادم.

نشریه‌ها منتقدان سرسخت زاکربرگ

روزنامه نگاران و خبرنگاران حوزه فناوری از نخستین و سرسخت‌ترین منتقدان زاکربرگ هستند. رولند منتروپ روزنامه نگار نشریه «ویرد» در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به رسوایی‌های فیس بوک در خصوص افشای اطلاعات کاربران و تاثیرگذاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۱۶ به مارک زاکربرگ تاخته است. در این گزارش آمده است: «شاید سناتور‌ها از تو تشکر کنند که به طور داوطلبانه در برابر کنگره حاضر شدی، اما تو به روسیه کمک کردی در انتخابات تاثیر بگذارد و اطلاعات میلیارد‌ها نفر را فاش کردی. می‌خواستم از تو سوالی بپرسم. چطور می‌توانم از شر نظارت فیس بوک خلاص شوم.»

ناامیدی سرمایه گذار قدیمی سیلیکون، ولی از فیس بوک

از سوی دیگر راجر مکنامی یکی از سرمایه گذارانی است که بیش از ۳۵ سال در سیلیکون، ولی فعال است. او کتابی به نام «زاکد: بیدار شدن از خواب در عصر فاجعه فیس بوک» نوشته است. در بخشی از آن آمده است: من درباره فیس بوک بسیار ناراحتم. از حدود ۱۰ سال قبل با این شرکت همکاری می‌کردم و از موفقیت آن خوشحال بوده ام. اما چندماه گذشته همه چیز تغییر کرده است. من از فیس بوک، ناامید، شرمسار و خجالت زده ام.

در این اواخر فیس بوک اقداماتی انجام داده که واقعا وحشتناک هستند. ۹ روز قبل از انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری این نامه را به شریل سندبرگ مدیر عملیاتی فیس بوک ایمیل کردم. در آن زمان متوجه افزایش تصاویر ناراحت کننده‌ای شدم که مربوط به کمپین انتخاباتی برنی ساندرز (یکی از سناتور‌های دموکرات) بود. می‌خواستم زاکربرگ نیز در نگرانی من سهیم باشد. در آن زمان تصور می‌کردم فیس بوک قربانی است، اما در ماه‌های بعد با گسترش دروغ‌های برگزیت و فاش شدن فروش اطلاعات به گروه‌های مختلف از جمله کمبریج آنالایتیکا بسیار ناامید و مبهوت شدم. مدتی طول کشید تا بفهمم موفقیت زاکربرگ و سندبرگ را چنان کور کرده که عواقب کار‌های خود را نمی‌بینند. من هرگز قصد نداشتم فیس بوک را منحل کنم حتی هم اکنون هم در این شرکت سهام دارم، اما ایراد من به اصول این شرکت است.

بدبینی‌ها نسبت به زاکربرگ فقط مربوط به شرکت‌های دیگر نیست. برخی از کارمندان سابق این شرکت هم از زاکربرگ ناامید شده اند.

مدیر قبلی بخش امنیت فیس بوک چندی قبل اعلام کرد به اعتقاد او مارک زاکربرگ باید از مدیریت ارشد اجرایی این شرکت برکنار شود. «آلکس استاموس» که در سال ۲۰۱۸ میلادی از شغل خود به عنوان مدیر امنیتی فیس بوک کناره گرفت، معتقد است که زاکربرگ باید بخشی از قدرت خود را واگذار کند و مسیر را برای ورود یک مدیر ارشد اجرایی جدید هموار کند.

او معتقد است که زاکربرگ به جای ریاست باید بر محصولات تمرکز کند. استاموس در ادامه سخنانش افزود: باید در بخش فرهنگ و چگونگی ساخت محصولات فیس بوک، انقلابی به وجود بیاید.

مردم از زاکربرگ خوششان نمی‌آید

از سوی دیگر جیمز کریمر یکی از کارشناسان فناوری به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: «بیشتر افراد تصور می‌کنند مارک زاکربرگ موسس و بنیان گذار فیس بوک براساس قوانین عمل نمی‌کند.»

او که در برنامه «مد مانی» شرکت کرده بود می‌گوید: «وقتی به سیلیکون، ولی می‌روم از مردم می‌پرسم شما از چه کسی خوشتان نمی‌آید؟ بیشتر جواب‌ها مارک زاکربرگ است. من به آن‌ها می‌گویم چرا از شریل سندبرگ (مدیرعملیاتی فیس بوک) بدتان نمی‌آید؟ آن‌ها در جواب می‌گویند نه زاکربرگ خلاف قوانین عمل می‌کند.»

کریمر زمانی این مصاحبه را انجام داد که شرکت اپل اپلیکیشن امنیتی اوناوو متعلق به فیس بوک را از اپ استور حذف کرد، زیرا برخلاف قوانین امنیتی این پلتفرم بود.

پیش از این نیز کریمر به سکوت طولانی زاکربرگ و سندبرگ درباره اطلاع رسانی ماجرای کمبریج آنالایتیکا اشاره کرده بود.

کاهش ارزش سهام در پس رسوایی ها

اما رسوایی‌های فیس بوک فقط وجهه مارک زاکربرگ را تخریب نکرده است. این شرکت پس از هر رسوایی با کاهش ارزش سهام خود روبرو شده است.

در روز‌های پس از افشای رسوایی کمبریج آنالایتیکا ارزش سهام این شرکت ۱۹ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی رشد خود از ارزش سهام این شرکت را در سه ماهه‌های سوم و چهارم ماه کاستند. روز افشای رسوایی کمبریج آنالایتیکا ۱۱۹ میلیارد دلار از ارزش بازاری فیس بوک کاسته شد که بیشترین میزان کاهش ارزش یک شرکت در یک روز در بازار سهام بوده است.

از سوی دیگر در سال جاری میلادی روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد میزان اطلاعات مارک زاکربرگ از عملکرد‌های جنجالی فیس بوک بیشتر از آن چیزی بوده که شرکت ادعا می‌کرده است.

روزنامه مذکور چند ایمیل داخل شرکتی متعلق به فیس بوک را افشا کرده که نشان دهنده ارتباط زاکربرگ با عملکرد‌های جنجال برانگیز این شرکت در حوزه حفظ حریم شخصی فیس بوک است.

به هرحال انتشار اخبار مربوط به ایمیل‌ها سبب شد ارزش سهام فیس بوک ۲.۵ درصد کاهش یابد و به ۱۷۳.۶۴ دلار برسد.

هرچند وال استریت ژورنال محتوای این ایمیل‌ها را توضیح داده، اما آن‌ها را منتشر نکرده است. این ایمیل‌ها نشان می‌دهد زاکربرگ سوالاتی درباره روش‌های به اشتراک گذاری اطلاعات با توسعه دهندگان طرف سوم را مطرح کرده است. این امر حاکی از آن است که او احتمالاً از مشکلات احتمالی مربوط به حریم خصوصی افراد باخبر بوده است.

کاهش ۶ میلیارد دلاری ثروت زاکربرگ

اما این تمام ماجرا نیست. سودجویی مارک زاکربرگ به ثروت خود او نیز خسارت زد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک دارایی زاکربرگ در مارس ۲۰۱۸ میلادی به میزان ۶.۰۶ میلیارد دلار کاهش یافت. دلیل این کاهش دارایی، افت ارزش سهام شرکت فیس بوک بود.

دلیلی اصلی افت سهام انتشار خبر‌هایی بود در خصوص اینکه شرکت تحلیلی Cambridge Analytica که ترجیحات رای دهندگان را به نفع کمپین دونالد ترامپ بررسی می‌کرد، اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیس بوک را بدون موافقت آن‌ها استفاده کرده و بر پایه آن الگوریتم آنالیز ترجیحات سیاسی رای دهندگان را مشخص کرد.

زاکربرگ به مسئولیت مدیریتی خود عمل نکرد

از سوی دیگر نشریه گاردین نیز در گزارشی به دلایلی می‌پردازد که مارک زاکربرگ باید از سمت خود به عنوان مدیر ارشد اجرایی فیس بوک کناره گیری کند. در این گزارش آمده است: «همه خواهان یک راه حل همه جانبه هستند که فیس بوک را ترمیم کنند، امنیت آن را برگردانند و صنعت فناوری را پاکسازی کنند.

جریمه‌های سنگین، تحقیقات مختلف، قوانین مربوط به حریم شخصی افراد، فعالیت سهامداران و سازماندهی کارمندان همگی در این روند دخالت دارند. حتی کارکنان فیس بوک نیز به عملکرد این شرکت اعتراض دارند.

اکنون زمان آن رسیده که به این پادشاهان فناوری ثابت کنیم چندان هم قدرتمند نیستند. اکنون زمان از تخت به زیر کشیدن مارک زاکر برگ است. مارکر زاکربرگ نتوانسته مسئولیت مدیریتی خود را به درستی عمل کند. فیس بوک به یکی از بدترین موسسات روی زمین تبدیل شده است. این شرکت با جریمه‌ای هنگفت و بی سابقه روبرو است و کارشناسان پیش بینی می‌کنند از محبوبیت آن کاسته شود.»

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار