کد خبر: ۸۰۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 28 November 2019

به گزاش تابناک سمنان: عباس ترابیان مدیر اسبق تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی اش از وضعیت این روز‌های تیم ملی فوتبال ایران با ودر نظر گرفتن این موضوع که فدراسیون فوتبال ابتدای حضور مارک ویلموتس بار‌ها این قرارداد را حرفه‌ای و ویلموتس را مربی نجیبی می‌دانست، بیان کرد: من درجریان چگونگی قرارداد ویلموتس و فدراسیون فوتبال نیستم تا بتوانم درباره آن اظهار نظر دقیقی کنم. هیچ وقت هم درباره امضا قرارداد با ویلموتس اظهارنظر نکردم. با این وجود او مربی است که نمی‌توانیم با مربیان درجه یک دنیا مقایسه اش کنیم و این موضوع خیلی روشن است.

هفت ماه با کارلوس کی روش مذاکره کردیم

او درباره مقایسه‌ای که در هفته‌های اخیر بین مارک ویلموتس با کارلوس کی‌روش انجام شده است، گفت: هرکدام از این مربیان ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودشان را دارند. مذاکره و عقد قرارداد با کی روش سه روزه تمام نشد بلکه من هفت ماه با او، وکیلش در برزیل و مدیربرنامه‌های این مربی صحبت می‌کردم و در آن قرارداد از مشورت و کمک مشاور حقوقی مان استفاده کردیم. عقد اینگونه قرارداد‌ها زمان می‌برد و یک روزه نیست.

به هیچ وجه ویلموتس با کی روش قابل مقایسه نیست

ترابیان تصریح کرد: آقایان پس از بررسی شرایط ویلموتس به این نتیجه رسیدند که او به درد تیم ملی می‌خورد. البته به نظر من ویلموتس با کی روش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. کی روش مشکلات اخلاقی داشت که مقصر این موضوع هم خود فدراسیون فوتبال بود. نمی‌دانستیم باید کی روش را چگونه مدیریت کنیم. یعنی اگر فدراسیون می‌دانست باید این مربی را چگونه مدیریت کند و خیلی از دوستان نمی‌رفتند پشت او بایستند و با کی روش رفیق شوند، او هم به این شکل برخورد‌های بد انجام نمی‌داد. کلمبیا اکنون رفتار اصولی با کی روش انجام می‌دهند.

کی روش کاریزمای مربیگری داشت و به بازیکنان و تیم مان شخصیت داده بود

مدیر بازاریابی اسبق فدراسیون فوتبال افزود: با تمام این تفاسیر کی روش کارش را بلد بود و مربی صاحب سبکی محسوب می‌شد. از همه مهم‌تر او کاریزمای مربیگری داشت و به بازیکنان و تیم مان شخصیت داده بود. کی روش هرجوری لازم بود با بازیکنان برخورد و صحبت می‌کرد. وقتی ما بدی یک نفر را می‌گوییم باید خوبی اش را هم بگوییم. هر مربی‌ای برای خودش نشانه‌ها و خصوصیاتی دارد که باید به آن‌ها دقت شود.

آقایان دندان روی جگر می‌گذاشتند، اکنون رنار سرمربی تیم ملی ایران بود

ترابیان ادامه داد: پیش از انتخاب مارک ویلموتس من از سوی فدراسیون فوتبال با هروه رنار فرانسوی مذاکره کرده و پنج روز هم به سنگال رفتم. این مربی بسیار علاقه‌مند بود به ایران بیاید و حتی نامه جدایی اش را هم از فدراسیون فوتبال مراکش گرفته بود. با این وجود باید پس از جام ملت‌های آفریقا از این تیم جدا می‌شد. در همان زمان مسئولان فدراسیون فوتبال گفتند انتخاب مربی پس از این رقابت‌ها خیلی دیر است و باید زودتر سرمربی تیم ملی انتخاب شود. در آن زمان ما فقط ۲ بازی دوستانه با سوریه و کره جنوبی انجام دادیم و اگر آقایان مقداری دندان روی جگر می‌گذاشتند، رنار که مربی بسیار باکیفیتی است به ایران می‌آمد و سرمربی عربستان نمی‌شد.

همسر سنگالی رنار می‌خواست بچه هایش را در مدرسه فرانسوی‌های تهران ثبت نام کند

او افزود: رقمی که با رنار توافق کرده بودیم محرمانه است، اما با اطمینان می‌گویم پیشنهاد فدراسیون عربستان به او بالاتر بود. هروه رنار که اکنون مربی موفقی در تیم ملی عربستان است برای حضور در ایران خیلی جدی بود. او درباره ایران مطالعات زیادی داشت و حتی خیلی جالب است همسر سنگالی رنار درباره مدرسه فرانسوی‌ها در تهران تحقیق کرده بود تا پس از حضور در ایران بچه‌های شان را در این مدرسه ثبت نام کنند. در آن پنج روزی که من سنگال بودم با هم شربت نمی‌خوردیم بلکه مدام بحث و مذاکره می‌کردیم. هتلی که من در این کشور گرفته بودم، نزدیک منزل رنار بود و ساعت‌ها با هم درباره تمام مسائل صحبت کردیم. او درباره بسیاری از موارد مدنظر من اطلاعات کاملی داشت. حتی به رنار گفتم اجازه می‌دهیم تنها ۲ دستیار با خودت به ایران بیاوری و مبلغ را هم ما تعیین می‌کنیم. در واقع می‌خواستم هرچه در قرارداد کی روش ضربه خوردیم، جبران شود و تکرار نشود. رنار تمام این مسائل را پذیرفته بود، اما دیگر قسمت نبود او سرمربی تیم ملی شود.

امیدوارم در قرارداد ویلموتس دست نبرده باشند

مدیر اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه با توجه به شفاف نبودن قرارداد مارک ویلموتس مشخص نیست در این مناقشه حق با او است یا فدراسیون فوتبال، توضیح داد: به نظر من قرارداد نرمالی با ویلموتس امضاء شده مگر اینکه فردی در آن دست برده باشد که امیدوارن اینگونه نباشد من قرارداد ویلموتس را ندیده ام و نمی‌توانم نسبت به آن صحبت کنم، اما به هر حال باید برخی مسائل را در قرارداد پیش بینی کنید. به صورت مثال درباره کی روش پیش بینی کرده بودیم اگر او نتواند تیم ملی را به جام جهانی ببرد، این قرارداد به صورت اتوماتیک فسخ می‌شود و به اتمام می‌رسد.

ویلموتس را با سرمربی فعلی تیم ملی بلژیک یعنی روبرتو مارتینز اشتباه گرفتیم

به نظر می‌رسد دل ویلموتس از روز اول همکاری اش با ایران با تیم ملی نبوده است. به صورت مثال او تا زمان دریافت نکردن مطالباتش حاضر نشد برای برگزاری تمرینات تیم ملی پیش از بازی با عراق به تهران بیاید. ترابیان در این زمینه اظهار داشت: به هر حال توان ویلموتس همین بود. شاید ما این مربی را با روبرتو مارتینز که تیم ملی بلژیک را به رتبه سوم جهان رساند، اشتباه گرفتیم و فکر می‌کردیم سرمربی‌ای که سابقه هدایت بلژیک را داشته مارتینز است. ویلموتس از لحاظ فنی در سطح خیلی پایین تری است.

برخی‌ها اصرار داشتند ویلموتس سرمربی تیم ملی شود

او افزود: من نمی‌دانم چه افرادی اصرار داشتند فدراسیون فوتبال ویلموتس را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند، اما خیلی زود سطح مربی مدنظر این افراد از لحاظ فنی و البته اخلاقی مشخص شد. به هر حال قصد آن افراد هم کمک به فوتبال ایران و تیم ملی بوده، اما به واقع هیچ کمکی نشد.

ترابیان: دندان روی جگر می‌گذاشتند، اکنون رنار سرمربی مان بود/ ویلموتس را با روبرتو مارتینز اشتباه گرفتند/ اگر دلیل فیفاپسند نداشته باشیم، کار بیخ دارمی شود

تصمیم‌های ویلموتس در بازی با عراق تعجب آور بود

ترابیان درباره ارزیابی اش از عملکرد فنی مارک ویلموتس گفت: چیزی که من خیلی نسبت به آن تعجب می‌کنم تصمیم‌های ویلموتس در بازی با عراق بود. همه می‌دانیم نیمه دوم هر بازی برای مربیان است و مربی پس از ارزیابی کیفیت تیمش در نیمه اول بین ۲ نیمه به این موضوع ورود اساسی می‌کند. وقتی ما با آن شرایط به رختکن رفتیم و مشخص بود بازی را به ۶، ۷ هافبک عراقی‌ها داده ایم و آن‌ها مانند یک جنگنده و مبارز با ما بازی می‌کردند، انتظار می‌رفت ویلموتس با تاکتیک و فکرش وسط زمین را از تیم عراق پس بگیرد.

 

ویلموتس در مسائل فنی خیلی ضعیف است

او افزود: از طرفی ویلموتس برای خنثی کردن بازیکنان حریف باید بازیکنان جنگنده به بازی می‌آورد. از این مربی تعجب کردم در شرایطی که هافبک‌های عراق به مسعود شجاعی مسلط بودند و او یک کارت زرد هم گرفته بود به چه دلیلی مسعود شجاعی را در زمین نگه داشت و از آن همه بازیکنی که روی نیمکت داشت استفاده نکرد. ویلموتس در این مسائل خیلی ضعیف عمل کرد.

عملکرد ساکت مشخص است، اما می‌طلبید فرد باتجربه‌ای مسائل فنی تیم ملی را رصد کند

مسئول اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال درباره انتقاد‌هایی که نسبت به محمدرضا ساکت، مدیر تیم ملی در روز‌های اخیر مطرح شده است، گفت: من درباره این فرد صحبت نمی‌کنم چراکه عملکردش مشخص است و همه آن را می‌دانند. البته می‌طلبید ما فرد کارکشته و باتجربه‌ای در کنار تیم داشته باشیم که از لحاظ فنی هم وضعیت تیم را برآورد کند و بداند کار به چه سمتی می‌رود. مهدی تاج که نمی‌تواند مدام کنار تیم باشد و از لحاظ فنی اظهارنظر کند. کمیته فنی هم نمی‌تواند به صورت مرتب کنار تیم باشد.

او افزود: در این شرایط مدیر تیم باید فردی باشد که بداند روند فنی تیم چگونه پیش می‌رود. من نمی‌گویم آن مدیر در کار سرمربی دخالت کند، اما وضعیت را رصد کند. در همان بازی با بحرین مشخص شد تیم ملی چه وضعیتی دارد.

برای اینکه کارمان با ویلموتس بیخ پیدا نکند باید دلیل فیفاپسند داشته باشیم

ترابیان درباره ارزیابی از نتیجه چالش ایجاد شده بین فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس اظهار داشت: برای اینکه کار بیخ پیدا نکند و ما بخواهیم طبق اصول ویلموتس را برکنار کنیم باید دلیل محکمه پسند، فیفا پسند و قانونی داشته باشیم در غیر این صورت به احتمال فراوان باید جریمه سنگینی به او بدهیم.

برانکو انسانی وارسته و باهوش است و بهترین گزینه برای جانشینی ویلموتس محسوب می‌شود

او درباره مطرح شدن نام برانکو ایوانکوویچ به عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی مارک ویلموتس گفت: به نظر من برانکو گزینه بسیار خوبی است. مدتی با او کار کرده ام و این مربی را از لحاظ شخصیتی انسان بسیار وارسته و باهوشی می‌دانم. ضمن اینکه او کارش را بسیار خوب بلد است و می‌داند چگونه تیم را پیش ببرد. ضمن اینکه با مشکلات ما هم تا حد امکان کنار می‌آید چراکه مردم، بازیکنان و کشورمان را از لحاظ فرهنگی خیلی خوب می‌شناسد. با حضور برانکو در تیم ملی خیلی موافق هستم و او را گزینه بسیار خوبی می‌دانم. با این وجود باید مشکلات قبلی اش مانند بدهی مالیاتی اش یا مطالباتش از پرسپولیس حل شود تا او با آرامش در تیم ملی کار کند. در بین گزینه‌های خارجی، برانکو عالی است.

از نظر آقایان دیگر محلی از اعراب نداریم

رئیس اسبق کمیته فوتسال درباره دلیل تائید یا تکذیب نشدن مذاکرات فدراسیون با برانکو گفت: من دلیل این موضوع را نمی‌دانم چراکه ارتباطی با فدراسیون ندارم. نه کاری در فدراسیون دارم و نه دوستان ما را تحویل می‌گیرند. حتی در برنامه‌هایی که به شکل سنتی برای فوتسال دارند هم به شکل خشک و خالی از من که ۲۱ سال زحت فوتسال را کشیده ام دعوت نمی‌کنند. دیگر ما از نظر آقایان محلی از اعراب نداریم. من مدیری بودم که فوتسال را مانند فرزند خودم بزرگ کردم، اما حتی برای تماشای یک بازی از من دعوت نمی‌کنند. کاری هم به فدراسیون ندارم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار