تحرکات اخیر نفوذی‌ها در شهر «نجف اشرف» عراق حاکی از فتنه جدیدی است که با هدایت دستگاه‌های خارجی و بیگانه در این کشور طراحی شده است.
کد خبر: ۸۰۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ 30 November 2019

اخیرا شهر «نجف اشرف» در عراق آبستن حوادث متعددی بوده است. ازجمله این حوادث می توان به اقدام اغتشاشگران و عناصر آشوب‌طلب در تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف اشاره کرد. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که اغتشاشگران و عناصر آشوب‌طلب از اهالی بومی شهر نجف نبوده اند.

 

طبق اعلام پلیس عراق، به دنبال حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر «نجف اشرف» قریب به 50 تَن از اعضای نیروهای امنیتی زخمی شدند. «لوی الیاسری» استاندار «نجف اشرف» نیز ضمن محکومیت حمله به ساختمان کنسولگری ایران در شهر نجف اعلام کرد که عراق، فتنه در این کشور را خنثی خواهد کرد. این درحالی است که دولت بغداد نیز واکنش رسمی به اقدام آشوبگران در حمله ساختمان کنسولگری ایران در نجف، نشان داده است.

در همین راستا،  وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف را محکوم و هدف از آن را آسیب زدن به روابط تاریخی بین دو کشور عنوان کرد. این بیانیه هدف از حمله به کنسولگری ایران در نجف را لطمه به روابط تاریخی تهران-بغداد برشمرده و خواستار هوشیاری تظاهرات کنندگان عراقی در قبال سوء استفاده برخی از اعتراضات این کشور شد. وزارت خارجه عراق همچنین افزود که این حمله بیانگر دیدگاه رسمی دولت و ملت عراق در قبال ایران نیست و بغداد بر حفظ روابط راهبردی با تهران تاکید دارد.

به نظر می رسد، همانطور که دولت عراق اعلام کرده است، هدف اصلی و اساسی آشوبگران از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، ضربه وارد آوردن به عمق استراتژیک روابط تهران و بغداد بوده است. با این حال، موضع دولت بغداد نشان داد که اقدام اغتشاشگران کوچکترین تأثیری بر روابط میان دو طرف نداشته است. کما اینکه «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز با رد این ادعا که مردم عراق عامل حمله به ساختمان کنسولگری بوده اند، بر مستحکم بودن روابط تهران و بغداد تأکید کرد.

بنابراین، می توان اینگونه نتیجه گرفت که بزرگترین هدف اغتشاشگران از عملیات خرابکارانه علیه کنسولگری ایران در نجف اشرف که همان تحت تأثیر قرار دادن مناسبات تهران و بغداد بود، با شکست مواجه شد. در این گیر و دار اما به نظر می رسد که سعودیها حمایت از اقدامات ضد ایرانیِ آشوب‌طلبان در عراق را رسمی و علنی کرده اند.

در همین ارتباط، اخیرا یکی از مقامات سعودی مواضع خصمانه ای را در قبال حوادث اخیر نجف اشرف اتخاذ کرده است. «اسامه نقلی» سفیر ریاض در قاهره در سخنانی وقیحانه مدعی شده است: «آنچه برای کنسولگری ایران در نجف رخ داد، تبعات کارهایی است که ایرانی‌ها کرده‌اند و آنها باید انتظار واکنش‌های بیشتری داشته باشند. آنچه در ادامه رخ خواهد داد، کمتر از این نخواهد بود». این اظهار نظر وقیحانه حاکی از آن است که نمی توان دست داشتن سعودی در عملیات خرابکارانه علیه کنسولگری ایران در نجف اشرف را بعید دانست.

اما حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف پایان حوادث اخیر این شهر محسوب نمی شود، چراکه همزمان، حرف و حدیث هایی درخصوص تهدیدات گسترده نفوذی ها برای حمله به دفاتر مراجع در شهر نجف شنیده شده است. گسترده شدن دامنه های حرف و حدیث‌ها درباره این تهدیدات موجب شده است تا احزاب و جریان های سیاسی مختلف حمایت کامل خود از مرجعیت عراق را اعلام کرده و صراحتا از مرجعیت به عنوان خط قرمز خود یاد کنند.

درحال حاضر، به دنبال تهدیدات برای حمله به دفاتر مراجع در شهر نجف اشرف، نیروهای حشد شعبی به صورت گسترده در این شهر مستقر شده تا هر گونه فتنه احتمالی علیه مرجعیت را خنثی سازند. ابومهدی المهندس، معاون رئیس هیات حشد شعبی عراق با بیان اینکه این نیروها تحت فرمان مرجعیت دینی هستند بر حمایت قاطع از آیت الله سیستانی تاکید کرد. وی تصریح کرد که تمامی نیروهای حشد شعبی تحت فرمان مرجعیت عالی هستند و دستی را که بخواهد نزدیک آیت الله سیستانی شود قطع خواهیم کرد.

از سوی دیگر، قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد که هر کس فکر می کند می تواند به آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرجعیت دینی در عراق لطمه بزند در توهم به سر می برد. فرزندان مرجعیت که بر بزرگترین قدرت تاریکی پیروز شدند در میدان حاضر هستند.

این درحالی است که پیشتر نیز «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق پیشتر نسبت به تحرکات مشکوک علیه مرجعیت هشدار داده بود. در همین ارتباط، وی ضمن هشدار درباره تحرکات شبکه‌های سعودی ـ آمریکایی علیه مرجعیت در عراق، این اقدام آن ها را تعدی آشکار به مقدسات عراق خوانده بود و خواستار برخورد قاطعانه دولت بغداد با رسانه های تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا شده بود.

درهمین حال، احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق نیز تاکید کرده است: ما آماده ایم تا از تمام مراجع دفاع کنیم. وی افزود: ما جان و بدن خود را فدای مرجعیت دینی می کنیم. الاسدی تصریح کرد: ما آماده ایم تا فورا حرکت کرده و دیواری برای دفاع از مراجع دینی و رهبر خود یعنی آیت الله سیستانی و تمام مراجع عظام ایجاد کنیم. وی افزود: برخی از نفوذی ها تلاش دارند تا از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کنند. الاسدی تصریح کرد: مرجعیت خط قرمز ما است و همه ما خود را فدای وطن و مرجعیت دینی می کنیم.

بر اساس آنچه که گفته شد، واضح به نظر می رسد که قاطبه احزاب و جریان های سیاسی بر خط قرمز خود که همان مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق است، تأکید کرده اند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند که شرایط کنونی دستمایه ای برای هتاکی به مرجعیت قرار گیرد. در چنین شرایطی، اتخاذ این مواضع اصولی موجب خواهد شد تا نفوذی ها که عمدتا از دستگاه های خارجی و بیگانه دستور می‌گیرند و به دنبال تحقق منافع سعودی، صهیونیسم و آمریکا هستند، معادلات خود را تغییر دهند.

در هر صورت، ناگفته پیداست که حوادث اخیر در شهر «نجف اشرف» در واقع فتنه جدیدی است که با هدایت دستگاه های بیگانه خارجی و اجرای عوامل نفوذی داخلی در عراق صورت پذیرفته است. با تمامی این ها این فتنه نیز همچون فتنه های گذشته با درایت مرجعیت و ثبات قدم نیروهای حشد شعبی خنثی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار