از سیستم بهداشت فاجعه‌بار تا عدم برابری جنسیتی؛
آمریکا شاید بهشت گمشده بسیاری از افراد باشد اما آمار‌های بین‌المللی از حقایقی تلخ در پس چهره دروغین این کشور سخن می‌گوید.
کد خبر: ۸۰۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 30 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: رهبران اصلی آمریکا از سال‌ها پیش با مدیریت درست منابع خود و البته منابع دیگر کشور‌ها توانستند از این کشور یک سرزمین رویایی و البته دروغین بسازند، آمریکا در حوزه رسانه و تبلیغات سرآمد تمامی کشور‌های جهان است و به همین دلیل حتی کثیف‌ترین کار‌ها را با یک ظاهر زیبا بسته بندی کرده و در ذهن مردم جای می‌دهد، بخشی از موفقیت‌های این کشور نیز به دلیل همین قدرت رسانه‌ای و تبلیغاتی آن است، کشوری که در ظاهر همان سرزمین رویایی و جذاب است که مردم در آن خوش‌بخت هستند و هیچ غمی ندارند، اما واقعیت چیز دیگری است.

البته قبول داریم که این کشور از جهات مختلف علمی و تحصیلی در سطح بالایی قرار دارد، اما بیش از هر چیز دیگری آمار‌ها و وضعیت مردم این کشور در حوزه‌های پراهمیتی مانند اقتصادی، حقوق اجتماعی، امنیت اجتماعی و سلامت بهداشت و روان در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برد، به طوری که این کشور در گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر و صلیب سرخ جهانی، در بسیاری از موارد جزو ۱۰ کشور ضعیف در جهان است. حال سایت listverse.com در گزارشی به ۱۰ مورد از واقعیت‌های کمتر گفته شده در مورد آمریکا و مردمش پرداخته که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم، با ما همراه باشید:

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۱۰ – بیشتر آمریکایی‌ها بدهی‌های مالی سنگینی دارند

تقریبا تمامی شهرندان آمریکایی برای خرید از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند، کارت‌های اعتباری در اقتصاد آمریکا، تفاوت‌های عمده‌ای با سراسر نقاط جهان دارد. در این نوع سیستم پرداخت لازم نیست که شما برای خرید هر وسیله‌ای پول آن را در کارت اعتباری خود داشته باشید، بلکه می‌توانید یک محصول را خریده و با توجه به شرایطی مشخص، بعدا پول آن را پرداخت کنید. البته این در ابتدا ایده خوبی به نظر می‌رسد، اما همانطور که گفته شد این نوع خرید اعتباری شرایطی دارد، سقف خرید بر اساس اعتبار مالی افراد تعیین می‌شود و شهروندان بر اساس خوش حساب بودن می‌توانند از خدمات مالی دیگر مانند وام‌های بانکی استفاده کنند.

اما این نوع سیستم پرداخت موجب می‌شود تا فرهنگ پرداخت در این کشور به شدت ضعیف شود. مردم آمریکا مدام اجناس مختلفی را خریداری می‌کنند تا این که از شدت بدهی به دردسر افتاده و حال یا خود یا از طریق قانون و مجازات باید مقدار بدهی را پرداخت کنند. این سیستم اقتصادی خرید بدون پشتوانه موجب شده تا شهروندان آمریکایی به طور میانگین حدود ۳۸ هزار دلار بدهی داشته باشند. این رقم برای بخش اعظمی از جامعه آمریکا، بسیار بزرگ و غیر قابل جبران است. بر اساس تحقیقات جدید، مردم آمریکا بیش از ۴ تریلیون دلار بدهی دارند، به همین دلیل است که کلا کشور آمریکا یکی از بدهکارترین کشور‌ها در دنیاست. نکته جالب آن است که بسیاری از این بدهی به شرکت‌های غیرآمریکایی که در بازار این کشور فعال هستند، تعلق دارد. البته قسمت فاجعه‌بار ماجرا آن است که رقم بدهی مردم آمریکا با رشد ۱۷.۴ درصد در حال افزایش است. در واقع آمریکای‌ها با بدهی به دنیا می‌آیند، با بدهی زندگی می‌کنند و براثر بدهی می‌میرند.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۹- بی‌خانمانی و عدم توزیع ثروت

بی‌خانمان‌ها هر روز در کشور‌های توسعه یافته و غربی بیشتر می‌شوند، طبق آمار‌ها کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه بیشترین مقدار بی‌خانمان را دارند. در آمریکا بیش از ۰.۱۷ درصد مردم در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، یعنی حتی یک خانه حلبی هم برای خود ندارند. این تعداد بیش از ۵۵۳ هزار نفر شهروند آمریکایی است. همچنین عدم توزیع صحیح ثروت و اختلاف طبقاتی بالا در این کشور موجب شده تا تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در فقر به سر ببرند و یا همانطور که گفته شد دارای بدهی‌های فراوانی باشند و سرانجام یک روزی به همین دلیل به دردسر بیفتند.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۸ - زیرساخت‌های فرسوده

بسیاری از آمریکایی‌ها زمان زیادی را پای رایانه و یا تلفن همراه خود منتظر بارگذاری یک صفحه اینترنت می‌مانند، این به دلیل آن است که ساختار‌های ارتباطی در آمریکا نسبت به دیگر کشور‌های پیشرفته ضعیف است. در حال حاضر آمریکا در رتبه ۳۸ ام در جدول رده‌بندی سرعت اینترنت در جهان قرار دارد. این کشور بعد از پرتقال و قبل از اسپانیا در این رده قرار گرفته است. البته سیستم ارتباطی ضعیف تنها مشکل زیرساختی آمریکا نیست. این کشور در بازسازی جاده‌ها، پل‌ها، سد‌ها، تامین آب آشامیدنی و برق‌کشی با چالش‌های سختی رو به رو است، به عنوان مثال طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۴۷ هزار پل در آمریکا نیاز به تعمیرات جدی دارند و غیرقابل استفاده هستند. سیاست‌مداران این کشور مدام به رسیدگی و اختصاص بودجه برای رشد زیرساخت‌های آمریکا اشاره دارند، اما کسی اقدام مثبتی در این جهت بر نمی‌دارد.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۷- زندان‌های آمریکا با بیشترین تعداد زندانی در جهان

بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین زندان‌های جهان در آمریکا دایر است. طبق آمار‌ها از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷۲۴ نفر در زندان به سر می‌برند که این تعداد فاجعه‌بار است. برای مقایسه، در چین از هر ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۱۸ نفر در زندان حضور دارند. آمریکا بیشترین تعدا زندانی در جهان را دارد و از نظر نسبت زندانی به جعیت نیز بعد از استرالیا، در رده دوم است. بیش از ۲ میلیون نفر در آمریکا زندانی هستند و نکته بسیار جالب آن جاست که ۱۰۷ درصد از زندان‌های این کشور اشغال است، یعنی در آمریکا به علت تعدد زندانی، زندان‌ها ۷ درصد بیش از ظرفیت خود زندانی دارند.

آمار عجیب دیگر آن است که از این تعداد زندانی، بیش از ۲۰ درصد هنوز محاکمه نشدند یا در انتظار محاکمه هستند، یعنی بدون اثبات جرم در زندان به سر می‌برند. زندانیان بدون محاکمه آمریکا بدون ضمانت وثیقه نمی‌توانند از زندان خارج شوند، در این صورت حتی در صورت تبرئه شدن از جرم، زمان زیادی را در انتظار محاکمه در زندان می‌گذرانند. طبق آمار‌ها بیش از ۴۶۰ هزار نفر بی‌گناه در آمریکا زندانی هستند.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۶ – سیستم درمانی کابوس‌وار

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آمریکا سیستم درمانی فاجعه‌بار این کشور است که به کابوسی برای مردم تبدیل شده، در آمریکا با پرداخت هزاران دلار وارد بیمارستان‌ها شده و بدون معالجه لازم خارج می‌شوید. آمریکا در صدر فهرست گران‌ترین هزینه‌های درمانی در جهان حضور دارد و صورت‌حساب‌ها، بیمه و نسخه‌های پزشکی این وضعیت را بدتر کرده است. آمریکا کشوری است که تعداد زیادی از مردم در آن به خاطر سیستم اقتصادی ورشکسته شده و بیمار می‌شوند، سپس برای درمان خود تمام پس‌انداز‌هایشان به باد می‌رود و بی‌خانمان می‌شوند.

اصطلاح "ورشکستگی پزشکی" در آمریکا بسیار متداول است، این اصطلاح به فردی گفته می‌شود که برای درمان، تمام دارایی خود را از دست داده، بر اساس آمارها، بیش از ۶۰ درصد ورشکستگی در این کشور تنها به دلیل هزینه‌های درمانی است. با سیستم درمانی بسیاری ترجیح می‌دهند به جای هزینه کردند، مرگ خود را قبول کرده و سعی کنند از زمان باقی مانده نهایت لذت را ببرند، به عنوان مثال تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی به دلیل عدم استفاده از انسولین فوت می‌کنند. هزینه MIR در آمریکا به طور متوسط ۱۱۰۰ دلار برآورد شده، به طوری که همین هزینه در استرالیا یا ایتالیا تنها ۲۱۵ دلار است.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۵ – پیمان شکنی‌های بین‌المللی

آمریکا استاد پیمان شکنی است، این کشور از بسیاری از پیمان‌نامه‌های بین‌المللی که تقریبا تمامی کشور‌های دنیا در آن حضور دارند، خارج شده و این مورد آمریکا را به یک کشور پیمان‌شکن و مخالف با قوانین بین‌المللی تبدیل کرده، به عنوان مثال این کشور در سال‌های اخیر از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و توافق تغییر اقلیم پاریس خارج شده است. توافق تغییر اقلیم پاریس در مورد محیط زیست جهانی و تغییرات اقلیمی در سراسر جهان است که ۱۴۷ کشور آن را امضا کرده و در این پیمان سهیم هستند، اما دونالد ترامپ این پیمان را به نفع آمریکا نمی‌داند و دوسال پیش این کشور را از پیمان پاریس خارج کرد. از دیگر پیمان‌نامه‌های مشهوری که آمریکا در آن حضور ندارد می‌توان به پیمان ورسای (۱۹۱۹) که باعث پایان دادن به جنگ جهانی اول شد، کنوانسیون بین‌المللی کار (۱۹۴۹)، کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (۱۹۷۹)، کنوانسیون حقوق کودکان (۱۹۸۹) و پیمان منع مین ضدنفر (۱۹۹۷) اشاره کرد.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۴ - اسلحه‌های آمریکایی قاتل کودکان آمریکایی

مجوز حمل سلاح گرم، مشکلات بسیار زیادی را برای جامعه آمریکایی ایجاد کرده است. بخشی از این مشکلات به مرگ و میر کودکان بازمی‌گردد، در این کشور دومین عامل مرگ کودکان، کشته‌شدن به وسیله سلاح گرم است، تصادفات در رتبه اول و سرطان در رتبه سوم عامل مرگ کودکان در آمریکا قرار دارد. بله درست خوانید، سرطان کمتر از سلاح گرم در آمریکا جان کودکان را می‌گیرد. بخشی از این آمار مرگ و میر در تیراندازی‌های مرگبار مدارس رخ می‌دهد، اتفاقی که حتی کودکان بازمانده را برای همیشه از درس و محیط آموزشی متنفر می‌کند.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳ هزار و ۱۴۰ کودک بر اثر ضرب گلوله سلاح گرم کشته شدند که بخشی از آن مربوط به حواث تیراندازی در مدرسه است. در این آمار ۴ درصد از کودکان بر اثر حوادث ناخواسته یا تصادفی، ۳۵ درصد خودکشی، ۱ درصد عوامل اثبات نشده و ۶۰ درصد آدمکشی، به کام مرگ کشیده شده‌اند. اما آمار کلی مرگ بر اثر سلاح گرم در آمریکا از کشور‌هایی مانند عراق، افغانستان، تایلند، کنیا و بسیاری دیگر از کشور‌ها بیشتر است. البته آمار کشته‌شدگان با اسله در آمریکا رو به افزایش است، در حالی که آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی رو به کاهش است و احتمالا به زودی رتبه این دو عامل جابه‌جا می‌شود.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۳ – آمار رو به رشد عدم سلامت کودکان

سلامت کودکان و نسل آینده برای همه اهمیت داد، اما در آمریکا اوضاع متفاوت است. بر اساس آمار‌ها سلامت روانی و بهداشتی کودکان در آمریکا رو به نزول است، در این آمار‌ها مواردی مانند سواد، سلامت جسم و روان، آموزش علم و فناوری و جهل و نادانی موثر است. در حالی که بسیاری از افراد بالغ در آمریکا نیز با چین مواردی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما از نظر افراد باسواد این کشور در رتبه ۲۴ جهان قرار می‌گیرد. کودک بی‌سوا در آینده نمی‌تواند کار و زندگی مناسبی داشته باشد. از طرفی بسیاری از مشکلات بهداشتی از طریق زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های این کشور شیوع پیدا می‌کند. به طور مثال با ثبت قانون عدم مراقبت از بیماری آنفلوانزا برای بازداشت‌شدگان دادگاه ICE وضع بهداشت مهاجران این دادگاه بسیار نامناسب است و این بیماری به مردم نیز سرایت می‌کند. اوضاع طلاق و جدایی پدر و مادر نیز در این کشور در حال افزایش است و این مورد نیز برروی زندگی کودکان تاثیرات منفی می‌گذارد.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۲ – آزادی بیان مطبوعات، یک دروغ زیرکانه

آزدی مطبوعات در آمریکا موردی است که بسیار بر روی آن تبلیغ می‌شود، قانونی انتشار گزارش‌های مثبت یا منفی در مورد دولت و سیاست‌های این کشور را آزاد می‌کند، اما این آزادی روز به روز در حال کاهش است. رتبه این کشور از نظر آزادی مطبوعات همواره در حال کاهش است و حال به رتبه ۴۸ از ۱۸۰ کشور رسیده و این کاهش رتبه ادامه خواهد داشت. اصلی‌ترین دلیل کاهش رتبه آزادی بیان در آمریکا را می‌توان "اخبار جعلی" نامید. اخبار جعلی تا حد زیادی به انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور کمک کرد. گزارش‌های دروغ و جهت‌دار از واقعیت آمریکا که عموما در یک اتاق فکر، طرح و برنامه ریزی می‌شود از جمله مواردی است که آزادی بیان در آمریکا را از بین برده است.

با 10 مشکل اساسی آمریکا از نظر آمارهای بین‌المللی آشنا شوید

۱ – پایمال شدن حقوق زنان

آمریکا در مواجهه با برابری‌های جنسیتی با مشکلات فراوانی رو به رو است، اهداف توسعه پایدار برابری جنسیتی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که آمریکا در زمینه‌های تخصیص بودجه و خدمات عمومی، برابری عددی در سمت‌های دارای قدرت، حقوق و مزایا و خشونت، برابری جنسی ندارد. در میان ۱۴۹ کشور، آمریکا در جایگا ۵۹ نگرانی برای عدم رعایت برابری جنسی قرار دارد. اختلاف دستمزد در آمریکا نشان می‌دهد که در شرایط یکسان آقایان به طور متوسط ۰.۶۳ دلار بیشتر از خانم‌ها حقوق می‌گیرند. البته حداقل در ظاهر آمریکا تلاش زیادی می‌کند تا این موضوع را از بین ببرد، اما تاکنون هیچ اقدام موثری برای رفع نابرابری‌های جنسی در این کشور انجام نشده است.

گزارش از عبدالله مطیع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار