کمتر از ۲۰ روز به شب یلدا باقی مانده و میوه با نوسان قیمتی در بازار روبرو شده است.
کد خبر: ۸۰۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 01 December 2019
به گزارش تابناک سمنان: هر آنچه از آخرین روزهای فصل پاییز می گذرد بیشتر به شب یلدا نزدیک می شویم؛ شبی که نقطه تمایز اصلی آن با شب های دیگر سال دور هم جمع شدن خانواده ها کنار یکدیگر و تناول خوراکی های رنگارنگ است.

با توجه به آنکه بیش از ۲۰ روز به شب یلدا زمان باقی است، قیمت میوه با نوسان در بازار روبرو شده است که هر یک از فروشندگان ادله ای برای این تغییرات مطرح می کنند که به همین خاطر نگرانی هایی مبنی بر گران فروشی در شب یلدا وجود دارد.

آخرین بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت انار، خرمالو، هندوانه، سیب، پرتقال، نارنگی، ازگیل، موز، خیار و بسیاری از اقلام دیگر نسبت به هفته های اخیر با نوساناتی در بازار روبرو شده که برخی فروشندگان افزایش کرایه های حمل و نقل و برخی دیگر شب یلدا را عامل اصلی این گرانی ها مطرح می کنند، این در حالی است که مسئولان امر معتقدند که به سبب رشد چشمگیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در صورت اعمال نظارت مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، نباید نوسانی در بازار محصولات میوه و تره بار اتفاق بیفتد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از آخرین دلایل سیر صعودی قیمت میوه در ایام باقی مانده به شب یلدا و پیش بینی بازار در روزهای آتی با خبر شویم:

کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی و وضعیت مناسب تولید محصولات جالیزی و باغی نگرانی از حیث کمبود عرضه میوه در شب یلدا وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون محصولات باغی همچون سیب، خرمالو، انار و مرکبات برداشت و پس از نگه داری در سردخانه ها به مرور به بازار عرضه می شود.

بازار میوه شب یلدا در پیچ و تاب گرانی/قیمت میوه از نردبان گرانی بالا می رود/سایه گرانی بر بازار میوه شب یلدا مشهود است
شادلو با اشاره به تاثیر گرانی بنزین بر بازار میوه بیان کرد: با وجود آنکه عمده محصولات میوه با وانت بار و نیسان حمل می شود، از این رو گرانی بنزین و تغییر کرایه ها منجر به نوسانات جزئی قیمت خواهد شد چرا که سهمیه بنزین وانت بارها جوابگوی ۱۰ درصد نیاز رانندگان نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه افزایش سه برابری نرخ بنزین در بازار میوه و تره بار تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به فراوانی تولید و نبود بازار، قیمت های عمده فروشی جوابگوی هزینه های تولید نیست.

به گفته وی، با وجود مشقت های فراوان تولید، هزینه تمام شده به دست کشاورز و باغدار نمی رسد.

شادلو ادامه داد: با وجود مدت زمان طولانی برداشت تا نگه داری برخی محصولات، هزینه های نگه داری و ضایعات محصولات بالا می رود.

این مقام مسئول اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در برخی مواقع اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی در سایه سودجویی عوامل واسطه و دلال و ضعف دستگاه های نظارتی بالاتر از این رقم در بازار عرضه می شود.

وی با تاکید بر نظارت مسئولان تنظیم بازار بر بازار میوه شب یلدا بیان کرد: دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت دقیق می توانند علاوه بر جلوگیری از سودجویی عوامل واسطه، تعادل نسبی قیمت بر بازار را برقرار کنند.

نایب رییس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه بازار میوه شب یلدا تغییر خاصی نخواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید محصولات باغی پیش بینی می شود که قیمت میوه تغییر خاصی نخواهد داشت‌.

ضعف نظارت مسئولان ستاد تنظیم بازار عامل اصلی گرانی میوه در ایام پرتقاضا

جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار میوه شب یلدا اظهار کرد: علی رغم آنکه مسئولان ذی ربط بر این باورند که گرانی بنزین تاثیری در افزایش هزینه ها ندارد، اما این اتفاق در حال رخ دادن‌است به طوریکه کرتیه حمل یک وانت یا نیسان از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: اگرچه افزایش چندبرابری کرایه حمل و نقل در پی گرانی بنزین و تاثیر سو آن بر هزینه تمام شده تولید معقول نیست، اما این موضوع اتفاق افتاده و از دست مسئولان ستاد تنظیم بازار خارج شده است.

حسینی ادامه داد: با وجود تلاش های صورت گرفته، تولید محصولات جالیزی و باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته که همین امر بر تعادل نسبی بازار تاثیر گذاشته است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در ذخیره سازی میوه شب یلدا وجود ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که با وجود شرایط مساعد تولید، بخشی از محصولات کشاورزی پس از برداشت از دست کشاورزان و باغداران خارج شده و در دست واسطه ها و دلالان است که این امر بر نوسانات قیمت بی تاثیر نیست.

بازار میوه شب یلدا در پیچ و تاب گرانی/قیمت میوه از نردبان گرانی بالا می رود/سایه گرانی بر بازار میوه شب یلدا مشهود است
وی با بیان اینکه ضعف نظارت دستگاه های مسئول همچون ستاد تنظیم بازاردر ایام پیک مصرف دلیل اصلی گرانی میوه است، تصریح کرد: با وجود آنکه عمده محصولات میوه و تره بار پس از برداشت از باغ و مزارع در اختیار دلالان و واسطه ها قرار می گیرد، از این رو کنترل قیمت در دست این افراد قرار می گیرد که مسئولان ذی ربط بر بازار باید نظارت جدی داشته باشند.

نوسان قیمت میوه در بازار شب یلدا مقطعی است

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید مرکبات، ازگیل، خرمالو، هندوانه و انار کمبودی در بازار وجود ندارد که قیمت بی رویه افزایش یابد.

وی افزود: اگرچه ازدیاد تقاضا در ایام پیک مصرف منجر به نوسان مقطعی قیمت میوه در بازار می شود، اما مجدد پس از چند روز قیمت به روال عادی خود در بازار باز می گردد.

کارگر با اشاره به اینکه گرانی بنزین در بحث افزایش قیمت میوه تاثیری ندارد، بیان کرد: اگر افزایش قیمت بنزین یک وانت بار را بر کل بار تقسیم کنیم، رقم چشمگیر نیست، از این رو تاکید کرده ایم که این موضوع را بر بازار لحاظ نکنند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: سال گذشته کمبود تولید مرکبات، انار، خرمالو و... بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار تاثیر گذار است، اما امسال به سبب شرایط مساعد تولید کمبودی در عرضه نداریم.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت میوه در پی گرانی بنزین بهانه ای بیش نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه افزایش قیمت بنزین در بار یک وانت بار تاثیر چندانی ندارد، اما برخی سودجویان از هر فرصتی برای گرانی محصولات در بازار استفاده می کنند.

وی قیمت میوه را تابع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: نوسان قیمت محصولات در مبدا اتفاق می افتد و ارتباطی به عمده فروشی ندارد و میوه و صیفی برحسب فاکتور و سود قانونی حداکثر ۳۵ درصد باید در اجناس لحاظ نشود.

کارگر در پایان با تاکید بر نظارت دستگاه های مسئول بر بازار تصریح کرد: قیمت محصولات میوه و تره بار زمانیکه از میدان خارج می شود، دیگر خبری از التهاب بازار نیست و در صورت تخلف بازرسان دستگاه های ذی ربط نظارت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار