مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است که به عنوان مرگ خاموش از آن یاد می‌شود.
کد خبر: ۸۰۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 03 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیرضا عدلو سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرما نگرانی سازمان‌های امدادی مانند سازمان آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر برای حفظ سلامت هموطنان و پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در استفاده از وسایل گرما زا بیش از پیش می‌شود.

او گفت: آنچه باید در برخورد با شرایط گاز گرفتگی بدانیم و به آن عمل کنیم، این است که هوشیار باشیم چون حادثه‌های خطرناک، ناگهان و فقط یک بار رخ می‌دهند و قابل جبران نیستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز تصریح کرد: با توجه به فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایی گازسوز، خانواده‌ها باید از علایم شایع گازگرفتگی مطلع باشند و در صورت مشاهده این علایم، اقدامات اولیه را انجام دهند.

عدلو ادامه داد: مهم‌ترین علائم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن کاهش سطح هوشیاری و در اکثر موارد بیهوشی است که افراد بی درنگ باید عوامل مختلف محیط را بررسی نمایند و اگر با روشن بودن بخاری، وصل نبودن دودکش و قرار داشتن یک لوله بخاری در آب و... روبرو شدند، باید به وجود گاز مونواکسید کربن در محیط شک کنند.

او با اشاره به عدم پاسخ دهی مناسب فرد مسموم به سئوالات افزود: اختلال بینایی، سردرد، گیجی و خواب آلودگی از علائم تماس طولانی با گاز مونوکسیدکربن است. فرد در تماس طولانی با مونوکسید کربن، دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شود.

عدلو اقدامات اولیه برای یاری رساندن به فرد مسموم را این چنین برشمرد: در وهله اول باید او را از محیط خارج کرد یعنی باید به فضای خارج از محل حادثه و در محیط باز مانند حیاط و در جایی بدون سقف انتقال داد. ممکن است سئوال پیش بیاید که با وجود گاز مونواکسید کربن آیا احتمال مسمومیت فرد نجات دهنده در محل حادثه وجود دارد یا خیر! پاسخ منفی است، زیرا معمولاً مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به صورت تدریجی است و احتمال مسمومیت فوری برای وجود ندارد.

او تصریح کرد: با توجه به تدریجی بودن مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن، افراد فرصت دارند تا فرد مسموم را به صورت زنده، بیهوش یا از دنیا رفته را از محیط خارج کنند و با توجه به مهارت آشنایی با کمک‌های اولیه و بررسی علائم حیاتی و تنفسی، اگر تنفس فرد جاری بود اجازه دهد در فضای باز خودش تنفس کند.

عدلو گفت: نکته حائز اهمیت این است که اقدام به عمل تنفس مصنوعی در شرایطی که فرد دارای تنفس است ممنوع است!

سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز افزود: به استناد آمار‌های موجود تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در سال جاری نسبت به سنوات گذشته کاهش چشمگیری داشته است، اما رعایت هر بیشتر نکات ایمنی در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان و دقت در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتاً به سیستم گاز شهری متصلند، همچنان حائز اهمیت است.

مسمومیت با منوکسیدکربن یک مسمومیت قابل پیشگیری است، بدین معنا که اگر احتیاط لازم در این خصوص رعایت شود به طور کل جلوی این دسته از حادثه‌ها گرفته خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار