با کنار کشیدن علی لاریجانی از نامزدی انتخابات مجلس، گمانی‌زنی‌ها برای حضور او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قوت گرفته است.
کد خبر: ۸۰۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 04 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در نشست خبری که با فعالان اقتصادی در قم برگزار شد، اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات آتی مجلس را ندارد.

لاریجانی که یکی از سیاستمداران برجسته و شناخته شده کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، دوران موفقی را در فعالیت‌های سیاسی خود به ثبت رسانده است.

او که پیش‌تر مسئولیت‌هایی همچون وزیر فرهنگ و ارشاد، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورایعالی امنیت ملی و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی داشته است، از سال ۸۷ یعنی دور هشتم مجلس شورای اسلامی تاکنون به عنوان نماینده مردم قم در سمت ریاست این مجلس فعالیت خود را در عرصه سیاست دنبال می‌کند.

اعلام لاریجانی مبنی بر عدم حضورش در انتخابات آتی مجلس، در حالی رخ داد که قبل از این، هیچ شخصی به صورت قطعی و رسمی از عدم حضور لاریجانی در انتخابات، صحبتی به میان نیاورده بود، اما برخی اتفاقات مانند احتمال قرار گرفتن زاکانی در لیست اصولگرایان، احتمال عدم حضور او در انتخابات مجلس را حداقل از حوزه انتخابیه قم و از جناح اصولگرایی پررنگ‌تر می‌کرد.

اگرچه نمی‌توان جایگاه اجتماعی او را در بین مردم کشور کتمان کرد، اما می‌توان پیش‌بینی‌ها را بر این داشت که حضور موفق او از سال ۸۷ تا امروز در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی پس از حذف در مرحله اول نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴، تا مدت‌ها او را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دور کرد.

هرچند اخبار احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری در همه ادوار این انتخابات او را همراهی می‌کرد، اما در سه دوره گذشته هرگز چنین تصمیمی از سوی او گرفته نشد.

لاریجانی پس از مجلس به کجا خواهد رفت؟

اعلام خبر عدم حضور لاریجانی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو مسیر را پیش روی اذهان عمومی قرار داد. گروهی بر این باورند که او تصمیم دارد به صورت کامل از دنیای سیاست کنار بکشد که با توجه به حضور فعال او در ریاست سه دوره مجلس شورای اسلامی، کاملاً دور از ذهن به نظر می‌رسد.

آیا علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

در این میان، اما احتمالی که شاید پیش بینی خیلی از کارشناسان سیاسی کشور نیز باشد و احتمال آن بیشتر باشد، خیز لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به سوابقی علی لاریجانی در پرونده فعالیت‌های سیاسی خود به ثبت رسانده است، دور از انتظار تلقی نمی‌شود و این گزینه محتمل‌تر از گزینه قبل به نظر می‌رسد. البته رئیس فعلی مجلس، در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و در واکنش به اشاره علیرضا حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.

لاریجانی همچنین در نشست خبری ۱۰ آذر اعلام کرد که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اما با این حال صحبت‌های برخی شخصیت‌ها، حل این معادله را با سختی دوچندان روبرو می‌سازد.

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مجلس دهم چند ماه پیش گفته بود: اینکه آقای لاریجانی اراده‎اش بر این است که در انتخابات ۱۴۰۰ کاندید ریاست جمهوری شود، یک چیز قطعی است. از اقدامات و فعالیت‎ها و رفت‌‎وآمدهایش مشخص است.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفته ‎بود: هر چند آقای لاریجانی صراحتاً نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند.

لاریجانی؛ اصلاح طلب یا اصولگرا؟

لاریجانی در انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری و ۸۶ مجلس شورای اسلامی با حمایت اصولگرایان و در سال ۹۴ با حمایت اصلاح طلبان در این انتخابات‌ها شرکت کرد و مشخص نیست که اگر تصمیم حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، توسط کدام حزب و جناح مورد حمایت قرار می‌گیرد.

اصلاح‌طلبان که در دوره قبل علی لاریجانی را در لیست امید خود قرار داده بودند، این بار تمایلی برای ائتلاف با دیگر جریان‌ها از خود نشان نداده‌اند. از سوی دیگر، علی لاریجانی که گفت بود بی‌نیاز از حمایت اصلاح‌طلبان است، عملاً خود را از پشتیبانی این جبهه محروم کرده است.

آیا علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

اصولگرایان نیز با پر کردن لیست شهر قم خود با اسامی شخصیت‌هایی مانند زاکانی، ذوالنور و امیرآبادی فراهانی، جایی برای حضور علی لاریجانی در لیست خود باقی نگذاشتند. مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در این خصوص گفته است: حرکت زیگزاگی نه‌تنها سودی برای لاریجانی ندارد بلکه شرایط سیاسی کشور را گنگ و مبهم می‌کند.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا هم در خصوص تصمیم لاریجانی درباره حضور در انتخابات مجلس گفت: این تصمیم تاثیر جدی بر جریان اصولگرایی نخواهد داشت، چون همان‌طور که گفتم سال‌هاست که آقای لاریجانی با جریان اصولگرایی ارتباط سیستماتیک کاری نداشتند، بلکه بعضاً با جریان مقابل ارتباط داشتند.

یدالله طاهرنژاد، نماینده حزب کارگزاران در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز چند هفته پیش گفته بود معتقد است لاریجانی برای کاندیداتوری منتظر دعوت یک جریان سیاسی است، ولی هیچ جریانی حاضر به دعوت و حمایت از او نیست.

پس از اعلام عدم شرکت علی لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم، محمد عطریانفر گفت: درباره آقای لاریجانی باید این را در نظر داشت که شرایط او نسبت به سال ۸۴ در کل فرق کرده است. به هر حال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به عنوان یکی از نامزد‌های اصلی و شاخص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود.

عطریانفر همچنین گفت: درباره همنشینی احتمالی لاریجانی با اصلاح‌طلبان می‌توان گفت اگر جریان اصلاح‌طلب نتواند به دلایل معلوم چهره‌های شاخص خود را به فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ وارد کند، احتمال دارد حمایتی را که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از روحانی داشتند در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از علی لاریجانی به عمل بیاورند.

با توجه به مواضعی که دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در قبال علی لاریجانی دارند، می‌توان این پیش‌بینی را داشت که چنانچه او قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشد، با نظر به نوع نگاه اصلاح طلبان به او، لاریجانی به صورت مستقل وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

حال باید منتظر بود و دید که لاریجانی در فرصت کمتر از دو سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آینده، چه اقداماتی را انجام خواهد داد و اینکه حضور او در انتخابات ریاست جمهوری مانند عدم حضورش در انتخابات مجلس به روز‌ها و ساعات پایانی قبل از ثبت‌نام نامزدها خواهد کشید یا خیر؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار