عضو کمیته کشوری آنفلوانزا درباره ارتباط آلودگی هوا و بوی نامطبوع تهران با شیوع آنفلوانزا توضیح داد.
کد خبر: ۸۰۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 04 December 2019
به گزارش تابناک سمنان زودتر در ایران راه افتاده است، البته باید توجه داشت که شیوع آنفلوانزا فقط در ایران نیست و این بیماری در اروپا و آسیا هم شایع شده و قربانی گرفته است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت با شروع موج جدید آنفلوانزا تاکنون ۵۶ ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به آنفلوانزای مرگبار از دست داده اند، بیماری شبه سرماخوردگی که موجب شلوغی بیمارستان ها و مراکز درمانی شده و تاکنون بیش از چهار هزار نفر را در بیمارستان ها بستری کرده است.

 

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

در طول مدتی که موج آنفلوانزا در کشور شیوع پیدا کرده است، به دلیل سرما و وارونگی هوا نفس ساکنان کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، اراک، قزوین، تبریز و کرج به دلیل آلودگی هوا تنگ شده بود و هوا در شرایط ناسالم برای همه و ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

همچنین روز دوشنبه بوی نامطبوعی برخی مناطق تهران را در برگرفت و موجب آزار پایتخت نشینان شد.

به دنبال آلودگی هوا در کلانشهرها و شدید شدن موج آنفلوانزا برخی بین این دو عامل و حتی بوی نامطبوع ارتباطاتی دانستند و به همین دلیل بررسی وضع آلودگی هوا به ویژه در پایتخت و علت بوی نامطبوع و ارتباط آن با آنفلوانزا خالی از لطف نیست.

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

وضعیت هوای پایتخت از ابتدای سال تاکنون

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان با اشاره به وضعیت کیفی هوای تهران، در هفته های گذشته اظهار کرد: امسال تاکنون ۴۷ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز هوا ناسالم برای همه، ۱۸۴ روز سالم و ۲۵ روز تنها پاک بوده است که در مقایسه با سال گذشته تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: کسانی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند و کودکان و سالمندان، زنان باردار و همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را تا حد امکان کاهش بدهند.

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران از افزایش غلظت دی‌اکسید نیتروژن در سال جاری خبر داد و به مقایسه وضعیت هوا از ابتدای مهر تا یازدهم آذر پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۸، ۴۸ روز هوا سالم، ۲۲ روز ناسالم، یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است اما در سال ۹۶، ۹۵ ، ۹۴، ۹۳ و ۹۲ روزهای ناسالم بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه از دوم آذر به تدریج با انباشت آلاینده‌های هوای تهران مواجه شده‌ایم، گفت : پنجشنبه گذشته اوج آلودگی هوای تهران بود و با توجه به محدودیت‌های زمانی و عمومی و افزایش شدید آلاینده‌ها از عبور و مرور کامیون ها جلوگیری شد.

ماجرای بوی نامطبوع در تهران

شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زمین شناسی سازمان زمین شناسی علت بوی بد تهران را جهت باد جنوبی دانست و گفت: بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب همراه رطوبت است و هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بو به مشام می‌رسد.

استاندار تهران به موضوع انتشار بوی نامطبوع تهران اشاره کرد و  گفت: معمولاً جهت قالب وزش باد در تهران از غرب به شرق است، اما در برخی مواقع باد از جنوب به مرکز می‌وزد و ما در این حوزه گاز‌های شهری را مورد سنجش قرار دادیم، اما افزایش غلظتی در گاز‌های مختلف ندیدیم.

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

او افزود: در جنوب تهران ۲۷ کانون انتشار بو وجود دارد که برای آن‌ها اقداماتی صورت گرفته است و بوی نامطبوع دیروز هم به خاطر وزش باد مرتفع شد.

به دنبال گمانه زنی ها درباره افزایش خطر ابتلا به آنفلوانزا در شرایط آلودگی هوا و بوی نامطبوع تهران به سراغ عضو کمیته کشوری آنفلوانزا رفتیم تا صحت و سقم موضوع را پیگیری کنیم.

ارتباط بین بوی نامطبوع و خطر ابتلا به آنفلوانزا

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا درباره تاثیر بوی نامطبوع تهران در  ابتلا به آنفلوانزا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان، اظهار کرد: به نظر من هیچ ارتباطی بین بوی نامطبوع تهران با آنفلوانزا وجود ندارد و برخی در شرایط که موج آنفلوانزا شدت پیدا کرده است، به دنبال دامن زدن به شرایط و نگرانی بیشتر مردم هستند.

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

ارتباط آنفلوانزا و آلودگی هوا در کلانشهرها

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا درباره تشدید و سرایت بیشتر آنفلوانزا در هوای آلوده کلانشهرها تصریح کرد: در روزهایی که هوای کلانشهرها آلوده است، به دلیل سکون هوا امکان منتقل شدن سریع تر ویروس آنفلوانزا وجود دارد و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا افزایش پیدا می کند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی به ساکنان کلانشهرها به ویژه گروه های پرخطر توصیه کرد: در روزهایی که هوای کلانشهرها در شرایط ناسالم و ناسالم برای گروهه های حساس قرار دارد، توصیه می کنیم که مردمبه ویژه بیماران مزمن قلبی و ریوی از تردد در مناطق آلوده و مرکز شهر اجتناب کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با توصیه به گروه های پرخطر برای تزریق واکسن اظهار کرد: زنان باردار و شیرده، بیمارانی که بالای ۶۰ سال سن دارند، کودکان بین رده سنی ۶ ماه تا ۶ سال، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، دیابتی، مبتلایان به سرطان، لوسمی و لنفوم و پرسنل بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و پرستاری، افراد چاق، کسانی  که نقص سیستم ایمنی دارند، احتمال ابتلا به آنفلوانزا در آنها بیشتر است و توصیه می کنیم در صورتی که تاکنون واکسن آنفلوانزا را تزریق نکرده اند، واکسن تزریق کنند.

ارتباط آنفلوانزا با آلودگی هوای کلانشهرها/ بوی نامطبوع تهران موجب شدت آنفلوانزا شد؟

مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا بیان کرد: رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از آنفلوانزا بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که افراد مدام دست های خود را شست و شو دهند، ویروس آنفلوانزا منتقل نخواهد شد، چرا که مهترین راه انتقال آنفلوانزا ترشحات تنفسی و تماس با دست بیمار مبتلا محسوب می شود.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا  تاکید کرد: با شست و شوی دست ها می توان زنجیره انتقال بیماری آنفلوانزا را قطع کرد و احتمال سرایت و ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی درباره اینکه تا چند روز پس از ابتلا به بیماری آنفلوانزا خطر سرایت بیماری وجود دارد، گفت: بسته به شرایط بیمار میزان انتقال بیماری تفاوت دارد، به عنوان مثال در بیماران مبتلا به نقص امینی مدت سرایت بیماری آنفلوانزا بیشتر است اما به طور کلی حدود سه تا پنج روز بعد از ابتلا به آنفلوانزا ترشح ها می توانند موجب انتقال بیماری شوند و به همین دلیل مبتلایان در این مدت سعی کنند تا حد امکان از دیگران فاصله بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار