یک مشاور خانواده درباره معیارهای ازدواج و سوالاتی که افراد باید در جلسات آشنایی بپرسند، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۸۰۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 04 December 2019

به گزارش تابناک سمنان:پریسا فرنودیان روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معیارهای ازدواج اظهار کرد: ١٢ نوع هویت در زوجین پیش از ازدواج باید بررسی شود.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از این فاکتورهای مهم سن طرفین است، افزود: بالاتر بودن سن دختر و بیش از ۶ سال بزرگتر بودن پسران از عوامل خطر برای زندگی مشترک محسوب می شود. 

وی ادامه داد: بهترین تفاوت سنی بین ٢ تا ۶ است و اگر مردان بزرگتر باشند بهتر است. همچنین زمانی که سن طرفین برابر است سن عقلی دختران ۴ تا ۵ سال از پسران بیشتر است در نتیجه ممکن است در زندگی مشترک تاثیر منفی داشته باشد. 

فرنودیان با اشاره به اینکه تحصیلات از دیگر فاکتورهای مهم پیش از ازدواج است، اضافه کرد: تحصیلات دختر و پسر باید بررسی شود، بالاتر بودن تحصیلات دختران از پسران مشکلات در زندگی مشترک ایجاد می کند؛ همچنین اختلافات تحصیلی، طبقه اجتماعی و اقتصادی نباید زیاد باشند، هم طبقه بودن بهترین شرایط برای ازدواج است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر درآمد دختران از پسران بیشتر باشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: باید گفت که اگر یکی از طرفین پیش از این، رابطه رسمی با فرد دیگری داشته اند به عنوان مثال پیش از این با فردی عقد کرده بود اما جدا شده است باید هنگام ازدواج مجدد بدون بیان جزئیات بیان شود.

وی گفت: ترتیب تولد طرفین که فرزند چندم خانواده هستند، تعداد اعضای خانواده و تعداد فرزندان مهم است چراکه ازدواج فردی که تک فرزند است با فردی که در خانواده ای شلوغ بزرگ شده متفاوت است.

فرنودیان بیان کرد :همچنین اگر یکی از طرفین مشکلات جسمی دارد باید پیش از ازدواج بیان شود.

این روانشناس با بیان اینکه سه نوع ازدواج سنتی، نیمه سنتی و مدرن داریم، افزود: بدترین نوع ازدواج مدرن است، ازدواج سنتی هم زندگی مشترک را ممکن است با مشکلات مواجه کند اما بهترین نوع ازدواج نیمه سنتی است چرا که حدود ۶ ماه زیر نظر خانواده ها هر دو باهم در ارتباط هستند تا آشنا شوند.

وی تاکید کرد: دختران در جلسات خواستگاری کمتر از پسران صحبت کنند. سوالات و صحبت هایی که جلسه خواستگاری مطرح شود شامل؛ 

_ تحصیلات اعضای خانواده چه میزان است؟

_ ارتباط با والدین با فرد به چه صورت است؟

_ خانواده چه میزان به فرد اعتماد دارد؟

_ جایگاه قدرت خانواده طرف مقابل به چه صورت است؟ پدرسالار یا مادر سالار؟

_هر یک از طرفین درباره خود صحبت کنند. 

_علت اینکه می خواهید ازدواج کنید را بیان کنید. 

_ چرا فرد مشخص شده را انتخاب کردید؟ 

_اهداف خود در آینده را بپرسید؟ 

_تفریحات و سرگرمی چیست؟ 

_اعتقادات مذهبی چه میزان است؟ 

_خط قرمزهای زندگی را بیان کنند. 

_ در زندگی چه کسی الگو اوست؟ 

_نقاط قوت و ضعف چیست؟

_ از نظر مالی در چه جایگاهی است و چه قدر قسط دارید که پرداخت کنید؟ 

_به خانواده چه قدر وابسته است؟ 

_ نظرش درباره تربیت فرزند و مهریه چیست؟ 

فرنودیان تصریح کرد: در ازدواج نیمه سنتی طرفین تا ۶ ماه زیر نظر خانواده ارتباط دارند و بیرون می‌روند و رفتارهای طرف مقابل را در شرایط مختلف بررسی می‌کنند، طرفین همچنین می توانند در ترافیک رانندگی، در رستوران نحوه غذا خوردن و سفارش غذا فرد را ارزیابی کنند. 

این روانشناس گفت: هر یک از طرفین از خود این سوال را بپرسند که چه چیزی در طرف مقابل من را جذب کرده است. گاهی ممکن است در نگاه اول فرد پیش خود بگوید که که از این ویژگی او که خیلی اقتصادی است خوشم آمده است اما بعد در زندگی مشترک متوجه شوند که خسیس است و یا بگویند که فرد دست دل باز است و بعد ازدواج متوجه شوند که ولخرج است.

وی خاطرنشان کرد: افراد معمولا عاشق تصویر ذهنی خود می شوند نه چیزی که منطبق با واقعیت است، بنابراين به شدت تاکید می کنم به مشاروه پیش از ازدواج حتما مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار