رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: تمام پروژه و برنامه‌های حوزه شهری باید در راستای برنامه‌های بالادستی شهر نظیر برنامه سوم توسعه، مصوبات شورای شهر تهران و بر مبنای علم و پژوهش باشد.
کد خبر: ۸۰۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 04 December 2019

به گزارش تابناک تهران، محمدجواد حق شناس در این جشنواره افزود: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران رسالت بزرگی در راستای مبنا قرار دادن علم در پروژه ها برعهده دارد و برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جایزه تهران می‌تواند زمینه را برای رویارویی بخش محقق و مدیران اجرایی برای بهبود کیفیت مدیریت شهری و زندگی در شهر تهران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شهر تهران بستر بسیار مناسبی برای توسعه خلاقیت، نوآوری، پژوهش و رونق صنایع خلاق دارد، ادامه داد: منابع فرهنگی عظیم در کنار جمعیت پرشمار، سطح درآمد، سطح فرهنگ ساکنان، سطح فناوری، انبوه استعدادهای انسانی در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و سطح بالای تسامح و تنوع فرهنگی شهر تهران فضای مناسبی برای فعالیت صنایع خلاق در این شهر را فراهم کرده است. 

حق‌شناس ادامه داد: تمام زمینه‌های صنایع مورد نظر شبکه شهرهای خلاق در شهر تهران فعال است و پتانسیل‌های قابل توجهی دارد اما به نظر می‌رسد همراهی برخی از حوزه‌های فرهنگ و هنر مانند صنعت فیلم بتواند جایگاه متفاوتی داشته باشد. 

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: صنعت فیلم در شهر تهران با سابقه‌ای یکصد ساله یک صنعت کاملا فعال است و برگزاری جشنواره‌های فیلم شناخته شده و مطرح همچون فیلم فجر و فیلم کوتاه تهران با حضور نمایندگان و فیلم سازان در جشنواره‌های بین‌ المللی فیلم‌های کوتاه و بلند جهان تجارب و کارنامه موفقی را نشان می‌دهد .

حق‌شناس با بیان اینکه برنامه سوم توسعه شهر تهران، در حوزه فرهنگی و اجتماعی، رویکرد پایداری فرهنگی و اجتماعی را اتخاذ کرده و در قالب احکام برنامه به تصویب رسانده است، تصریح کرد: پایداری فرهنگی و اجتماعی تداوم تفکر پیشرویی است، در روند توسعه حفظ منابع طبیعی امری حیاتیست نباید فقط منابع زیست محیطی و اقتصادی بلکه منابع فرهنگی و اجتماعی را نیز باید به درستی و با در نظرداشت نیازها و حقوق نسل‌های آینده مصرف شود. 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مکلف است در فرایند توسعه شهر در مسیر حفظ ارزش‌ها، منابع فرهنگی و اجتماعی گام بردارد، اضافه کرد: به این ترتیب پایداری فرهنگی و اجتماعی به مثابه مساله اصلی و شاخص ردیف اول در اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه شهر تهران جای گرفت. 

حق شناس با اشاره به اینکه در مرحله بعد و در تدوین شاخص های سطح دوم چهارچوب مفهومی این رویکرد در قالب10 شاخص تعریف و به تصویب شورای شهر رسید، تاکید کرد: این شاخص‌ها شامل مدیریت دانش، حس مکان، عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، کیفیت زندگی، سلامت شهری، فعالیت‌ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی، دیپلماسی شهری و در نهایت طبقه خلاق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار