جشن بزرگ روز جهانی معلولان برای آنانی که از محدودیت‌ها گذشتند و امروز ستاره شده‌اند یک بغل شادی و شور آورد، شبی که خودش را به رنگ خاطرات نقره‌ای جامعه معلولان شهرستان درآمد.
کد خبر: ۸۰۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 07 December 2019

یک بغل شادی برای معلولان شاهرودی/ روایت شبی به رنگ خاطرات نقره‌ای

به گزارش تابناک سمنان: سالن همایش‌های البرز شرقی شاهرود شامگاه جمعه میزبان همایشی متفاوت بود. همایش هفته معلولان و گرامی‌داشت روز جهانی معلول که با حضور اقشار مختلف از معلولان شهرستان شامل معلولان جسمی حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، کم‌شنوایان و .... و همچنین برخی از مسئولان استانی و شهرستانی رنگ و بویی خاص یافته بود. مسئولانی که البته قرار بود تعدادشان دو تا سه برابر میزان کنونی باشد اما حیف که به نظر می رسد وقتی برای این قشر از جامعه ندارند. از بین ردیف نخست مهمانان فقط چند نفر شامل امام جمعه، فرماندار و رئیس شورای شهر و رئیس بهزیستی شاهرود، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و مدیر شرکت البرز شرقی آمده‌اند.

هنوز دقایقی مانده تا مراسم شروع شود. محوطه زیبای البرز شرقی حتی یک تابلو برای هدایت به سمت این جشن ندارد، آن‌قدر تاریک که در برخی جاها جلوی پا را هم نمی‌توان دید، آدم شک می‌کند شاید مکان را اشتباه آمده کمی جلوتر معلولان و خانواده‌هایشان گردهم آمده‌اند تا در جشنی حضور یابند و این خودِ معلولان و حامیانشان بودند که به صورت افتخاری برگزار کنندگان آن محسوب می‌شوند. جشنی در غربت. شرکت البرز شرقی همکاری خوبی با این قشر نازنین برای برگزاری جشن کرده است تا یک روز در سال حداقل مشکلاتشان دیده شود که خود هدیه‌ای بزرگ است.

دشواری برای ویلچری‌ها

ویلچری‌ها با دشواری تمام پله‌ها را طی می‌کنند. یک نفر می‌گوید همین الان یک بانوی معلول جسمی که ویلچر برقی و البته سنگین دارد به‌واسطه همین پله‌ها توان حضور در مراسم را نیافت و بازگشته است. یکی از حامیان همین معلولان می‌گوید: یکی از دشواری‌های زندگی معلولان را می‌بینید. سنگینی ویلچرهای برقی که برخی‌شان ۱۰۰ کیلوگرم هستند، این قبیل مشکلات را هم به دنبال دارد. به‌هرحال قرار نیست امشب کسی ناراحت باشد لب‌ها خندان است سالی یک روز بیشتر معلولان در مرکز توجه قرار نمی‌گیرند و هیچ بهانه‌ای این جشن را خراب نمی‌کند.

در سالن هم چندنفری نشسته‌اند صدا در حال آزمایش است. همه باهم خوش‌وبش می‌کنند در گوشه‌ای ناشنوایان هستند گوشه‌ای دیگر معلولان جسمی حرکتی، گوشه دیگر چند کم‌بینا و نابینا نشسته‌اند و خانواده‌هایشان با آن‌ها همراه شده است. دنیای ساکت ناشنوایان چقدر زیبا است ده‌نفری باهم صحبت می‌کنند بدون اینکه صدایی از کسی دربیاید خنده‌هایشان هم ساکت است ... دنیا سکوت چقدر زیبایی دارد.

سلبریتی واقعی اینجا است

فردی خوش‌رو به سالن می‌آید یک‌باره انگار موجی راه می‌افتد یک معلول جسمی را در آغوش می‌گیرد و او را می‌بوسد از کسی می‌پرسم او کیست، می‌گویند کوروش جعفری کمدین و مجری است که سال‌های سال است برای بچه‌های جامعه معلولان برنامه اجرا می‌کند و او را دوست دارند. سلبریتی‌ترین فرد سالن او است آن‌هم باوجود مسئولان شهر! انگار در دنیای معلولان هر کس بیشتر با آن‌ها وقت بگذارد سلبریتی‌تر است نه آن‌کس که در قاب تصویر سینما و تلویزیون می‌درخشد اما نمی‌داند معلولان چه می‌کنند. ستاره شدن بین این ستاره‌ها دشوار نیست کافی است کنارشان باشی تا این‌گونه دوستت داشته باشند. خوش به حال کوروش جعفری‌ها ...

خانم ریزنقش با چادر و روسری زیبا هم‌چنین حکمی در بین بچه‌ها دارد می‌گویند ۱۵ سال است که داوطلبانه و بدون دریافت ریالی پول برای جامعه ناشنوایان حکم مترجم را ایفا می‌کند او امشب دومین سلبریتی جمع است که همه توجهات را به خود جلب کرده ... انگار همه می‌خواهند امشب چون او باشند.

گوشه ای دیگر برخی مسعود منوچهری مدیر عامل مجمع معلولان جسمی  و حرکتی شهرستان شاهرود را دوره کرده‌اند او را در آغوش می‌گیرند، کسی که بدون حقوق و مزایا پیگیر کارهای معلولان است کسی که برای برگزاری جشن امروز تلاش زیادی کرده است ... اورا در بر گرفته‌اند تا از او قدردانی کنند همه اینجا مسعود را می‌شناسند. تا پایان برنامه روی پا بند نمی‌شود مدام می‌رود و می‌آید، مسیر خروجی سالن به سمت سن اجرای برنامه را چون آونگی در رفت و برگشت است که همه چیز به خوبی برگزار شود.

مراسم با قرائت قرآن توسط یکی از افراد جامعه کم‌بینایان شاهرود آغاز می‌شود سپس رئیس بهزیستی پشت میکروفون رفته و مطالبی را در راستای بهسازی شهرها برای معلولان می‌گوید. مسعود جهان سیر خبر خوشی هم برای معلولان دارد او می‌گوید به‌تازگی ناوگان اتوبوسی برای معلولان شهر شاهرود راه‌اندازی می‌شود هرچند هزینه تجهیز این ناوگان زیاد است و شهرداری باید توسط خیران و مردم و دیگر دستگاه‌ها حمایت شود.

جهان سیر به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع معلولان هم اشاره می‌کند و معتقد است که باید معلولان را بیشتر دریابیم و یکی از راه‌حل‌ها رعایت قانون استخدام آنان است.

محبت به معلولان نیاز است

حجت‌الاسلام عباس امینی امام‌جمعه شاهرود دومین سخنرانی این مراسم است، او سخنان خود را با این موضع شروع می‌کند که همه جامعه در قبال معلولان وظیفه‌دارند، وی معتقد است که اگر خداوند چیزی از انسان می‌گیرد به‌جایش ده‌ها چیز دیگر به او می‌دهد و چه بسیار هستند معلولانی از دیدن محیط پیرامون محروم هستند اما به‌جایش توانمندی‌های دیگری دارند که ده‌ها انسان سالم ندارند.

امینی بابیان اینکه معلولان امروز محدودیت‌ها را کنار زده‌اند و بسیاری‌شان مایه افتخار جامعه و شهرمان شده‌اند، می‌گوید: باید به معلولان نگاه ویژه‌ای داشت اما نه نگاه ترحم‌انگیز بلکه نگاه مهربانانه و این امر اگر توسط همه مردم شهر نسبت به جامعه معلولان باشد شاهد اتفاقات مثبت خوبی در سطح شهرستان خواهیم بود. منظور از توجه به معلولان احساس ترحم نیست چراکه اینان به این حس نیاز ندارند منظور عواطفی است که باید جامعه نسبت به آنان داشته باشد.

وی بابیان اینکه دین اسلام نیز توصیه فراوانی به مهربانی با ایتام، معلولان و ... دارد، می‌افزاید: یکی از مسائلی که باید برای معلولان مدنظر قرار گیرد قانون استخدام آنان است که این امر باید مدنظر باشد تا بتوانیم از معلولان حمایت کنیم.

ضرورت استخدام معلولان

نادر فخری فرماندار جدید شاهرود هم از قانون سه درصد استخدام معلولان و ضرورت رعایت آن سخن می‌راند و به نکاتی درباره ضرورت فعالیت ان‌جی‌او می‌پردازد، او در سخنان کوتاه خود به بیان خاطره‌ای هم در شهر محل خدمتی قبلی خود یعنی قروه کرمانشاه می‌گوید که درباره ضرورت بهسازی معابر شهری برای معلولان است.

کمی بعد از سخنان مسئولان یک‌باره ولوله‌ای در سالن برپا می‌شود منصور شریف مدیر شرکت البرز شرقی به میان جمعیت آمده و خبر خوش بهسازی سالن البرز شرقی برای معلولان برای نخستین بار در سطح شهرستان شاهرود را می‌دهد که با تشویق حضار همراه می‌شود.

در ادامه مراسم که با موسیقی و استند آپ کمدی و ... همراه می‌شود با چند معلول هم‌صحبت می‌کنیم چندان دوست ندارند اسامی‌شان را بگویند چراکه از مشکلات صحبت می‌کنند و البته ناامیدانه معتقدند که به این مشکلات رسیدگی نمی‌شود.

مشکلات معلولان زیاد است

یکی از این معلولان می‌گوید دوستی داریم در همین مجموعه معلولان ناشنوایی عضو تیم ملی والیبال است و در یک مجموعه صنعتی کار می‌کند اما متاسفانه به خاطر حضور در اردوهای تیم ملی از کار بیکار و زندگی وی با مشکل روبرو شده است، همچنین در جمع معلولان جوانی وجود دارد که رکورد دنیا را جابجا کرده اما چون مسئولان گینس حضور نداشتند این رکورد ثبت نشد او با کمک پدر خود هر هفته با هزینه شخصی به دامغان می‌رود و تمرین می‌کند هیچ حمایتی از این نخبگان ورزشی معلول در شاهرود نمی‌شود.

وی می‌گوید: دراین‌بین فوق‌لیسانس حقوق، دانشجوی دکترا، فوق‌لیسانس داروسازی، ده‌ها نخبه علمی و ورزشی وجود دارند، حتی مربی بوچیا در این جمع هستند که همگی با هزینه شخصی خودشان تمرین می‌کنند و حتی پول مایحتاجشان را هم خودشان می‌دهند. این ظلم است که حتی نتوانیم هزینه تمرین ورزشکاران را بدهیم چراکه بالاخره رشته‌های مختلفی مانند بوچیا هزینه خرید توپ و ... را دارد.

مشکلات و هزینه شخصی برای موفقیت

دیگر معلول می‌گوید: اگر بیکاری در بین جوانان شاهرود ۱۵ تا ۲۰ درصد است در بین معلولان ۷۵ درصد است که ۶۰ درصدشان هم دارای مدارک دانشگاهی هستند این حرف را از خودم نمی‌گویم بلکه نتیجه بررسی‌هایی است که انجمن‌های ما انجام داده‌اند.

علی‌رضا می‌افزاید: در دیگر اقشار شما باید دنبال بیکاران بگردید تا مشکلاتشان را برطرف کنید در بین معلولان باید دنبال شاغلان بگردید! آن‌قدر تعداد بیکاران زیاد است که اگر روزی قرار باشد آمار بیکاری در بین معلولان را گرفت بهتر است تعداد شاغلان را شمرد و از تعداد کل معلولان کم کرد چراکه به‌شدت این کار سهل‌تر است تا شمارش معلولان بیکار.

وی می‌گوید: این در حالی است که سال ۸۳ قانون حمایت از معلولان مصوب شد و طبق آن باید سهمیه استخدام برای معلولان قائل شد اما این قانون اجرا نشد تا اینکه سال گذشته دوباره اصلاح شد اما هنوز در اجرای آن حداقل در شهرستان شاهرود چیزی دیده نمی‌شود.

علی‌رضا با تاکید بر اینکه روزی انسان دست خدا است و ما اگر شغل هم نداشته باشیم به‌هرحال نانمان را با کارگری هم شده درمی‌آوریم، می‌گوید: اما مسئولان به یک‌چیز دقت ندارند و آن‌هم سرخوردگی قشر معلول و مشکلات آنان است. مشکلاتی که وقتی خانواده‌ها آن‌ها را می‌بینند از ته دل دعا می‌کنند که خدا به آنان فرزند سالم اعطا کند. طبیعی است وقتی مشکلات معلولان را می‌بینند اگر در سونوگرافی معلول شود نوزادشان معلول است بدون شک او را سقط می‌کنند چراکه از خود می‌پرسند به این دنیا بیاید که چه؟

وقتی زمان فراموش می‌شود

سخنان بعضاً تلخ هستند و امشب شب شادی اما هر چه می‌گردی متأسفانه کسی صحبت‌های شادی برای گفتن ندارد جز یک مورد که از ازدواج دو معلول باهم سخن گفته می‌شود دو جوانی که در جلسات انجمن ناشنوایان همدیگر را می‌بینند به هم علاقه‌مند می‌شوند و ازدواج می‌کنند و چقدر زیبا است که امروز زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند.

در بین معلولان بودن سبب می‌شود که وقت و زمان را فراموش کنی. آن‌قدر پرانرژی و زیبا هستند. شب نقره‌ای پائیزی اینجا در سالن آمفی‌تئاتر البرز شرقی بسیار گرم است. اینجا جایی است که خاطرات نقره‌ای این جوانان و نوجوانان معلول دوباره زنده می‌شود.

گردهم آمده‌اند و خاطره بازی می‌کنند یاد اردوهای تفریحی که رفته‌اند می‌افتند و همه‌شان می‌گویند خدا کند دوباره این‌ها تکرار شوند. آرزویی که با کمک مردم برآورده می‌شود. هرچند بهتر بود مسئولانی که امروز دعوت بودند تا در جمع معلولان حضور یابند، همگی می‌آمدند تا حداقل نشان دهند که درباره مشکلاتشان بی‌تفاوت نیستند. مشکلات عدیده و عمده‌ای که نه تنها بر عهده بهزیستی بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عهده همه مردم و ادارات و نهادهای دولتی است. همه در قبال این قشر وظیفه داریم اما افسوس که یادمان می رود دور و برمان چه کسانی زندگی می‌کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار