شرایط تحریم، انباشت بدهی‌های بانکی با سود و جرائم و... از جمله دلایلی است که باعث شده حدود نیمی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی در ایلام مجبور به تعطیلی شوند.
کد خبر: ۸۰۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 08 December 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ اهمیت حوزه صنعت و تاثیر آن بر اشتغال‌زایی بر کسی پوشیده نیست، به نحوی که طی سال‌های اخیر راکد شدن برخی از واحدهای صنعتی به بیکاری تعداد بسیاری از کارگران و کارکنان این واحدها منجر شده است.
هم اکنون تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در استان ایلام و تولید نصف ظرفیت برخی دیگر از جمله مشکلات بخش صنعت در استان ایلام محسوب می‌شود که متاسفانه آنگونه که باید برای حل مشکلات این واحدها اقدام نشده و همین امر سبب شده شاهد تعطیلی حدود نیمی از واحدهای صنعتی در این استان باشیم.
هرچند تا کنون جلسات بسیاری توسط کارگروه رفع موانع تولید در استان تشکیل شده است اما نتایج این جلسات آنگونه که باید محسوس نیست و باید شاهد اقدامات موثرتری در این باره باشیم.

عمده مشکلات واحدهای صنعتی

ایوب سهرابیان کارشناس ارشد اقتصادی، گفت: بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که حدود نیمی از آنها غیرفعال هستند و ضروری است در این باره از سوی مسوولان چاره اندیشی شود.

وی افزود: تحریم‌های اقتصادی، نبود مواد اولیه، اخذ مالیات، سود بانکی و... از جمله دلایل اصلی راکد شدن بسیاری از واحدهای صنعتی است که بی‌شک با برطرف کردن این مشکلات شاهد بازگشت مجدد بسیاری از واحدهای صنعتی به چرخه تولید خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: واحدهای صنعتی نقش مهمی در کاهش آمار بیکاری دارند و با توجه به اینکه احیای واحدهای صنعتی تعطیل، نیمه‌فعال یا راکد به‌ صرفه‌‌‌تر از ساخت واحدهای صنعتی جدید است باید این مهم در دستور کار قرار گیرد تا علاوه بر صرف هزینه کم شاهد اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی باشیم.

تعدیل نیروهای کار در برخی از کارگاه‌های استان ایلام

یکی از مدیران کارگاه‌های صنعتی در ایلام، می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی کارگاه‌ها و تولیدی‌های استان ایلام نبود تسهیلاتی با سود کم برای رونق کارگاه است.

وی افزود: متاسفانه حمایت چندانی از سوی مسوولین استانی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، نبود سرمایه در گردش برای ما به معضلی اساسی تبدیل شده به نحوی که برخی از همکاران بنده تعدادی از نیروی کار و کارگران خود را تعدیل کرده‌اند.

مرز مهران فرصتی برای تقویت صنعت در استان ایلام

علی خرم دیگر کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: وجود مرز مهران یک ظرفیت بسیار مهم برای بخش صنعت محسوب می‌شود زیرا از این طریق می‌توان به راحتی تولیدات واحدهای صنعتی را به کشور عراق صادر کرد.

وی عدم حمایت از واحدهای غیرفعال از دلایل اصلی راکد ماندن آنها دانست و افزود: احیا واحدهای صنعتی راکد گام مهمی در تحقق شعار رونق تولید است و مسلما بازگشت واحدهای صنعتی غیرفعال به چرخه تولید توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان سبب ایجاد انگیزه و رغبت برای تولید می‌شود که شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی راکد یا نیمه‌فعال به منظور توانمندسازی آنها را می‌توان یکی از حمایت‌ها برشمرد.

دلایل رکود واحدهای صنعتی استان

رضا محمدرحیمی معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت و معدن استان ایلام در این باره گفت: از زمان تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در سال ۹۴ به طور مرتب مشکلات واحدهای صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 وی افزود: بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید منوط به وجود سرمایه گذار است و باید مجری طرح برای بازگشت مجدد واحد صنعتی به چرخه تولید پیشنهاد دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت و معدن استان ایلام به عمده مشکلات واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: انباشت بدهی‌های بانکی با سود و جرائم، منسوخ شدن تکنولوژی برخی واحدها، نبود سرمایه در گردش، فرسودگی برخی از دستگاه‌ها، بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای از عمده دلایل راکد شدن این واحدهای صنعتی است.

فعالیت تنها ۶۰ درصد واحدهای صنعتی در استان

این مسوول خاطرنشان کرد: این‌ مشکلات پس از درخواست متقاضی در جلسات کارشناسی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و پس از زمان کوتاهی به جلسه اصلی این کارگروه با حضور استاندار، مدیران دستگاه‌ها و بانک‌ها ارجاع داده می‌شود و در این کارگروه تعیین تکلیف می‌شود.

محمدرحیمی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه وزارت صنعت و معدن و تجارت طی امسال ۱۳ واحد صنعتی در استان به چرخه تولید برمی‌گردند که تا پایان آبان ماه بازگشت ۵ مورد انجام شده و تا پایان سال ۸ واحد دیگر به چرخه تولید بازخواهند گشت.

وی با بیان اینکه کارخانه آجر سرنی، کارخانه الکل بدره، کشتارگاه دره‌شهر از جمله مواردی است که طی ماه‌های گذشته به چرخه تولید بازگشته‌اند، یادآور شد: ۵۳۰ فقره پرونده بهره‌برداری در استان صادر شده که حدود ۶۰ درصد از این تعداد فعال هستند.

این موضوعات در حالی است که برخی از شهرک‌های صنعتی در سطح شهرستان‌ها عملا به صورت غیرفعال شده‌اند و کارگاهی در آنجا فعالیت نمی‌کند، دوسال پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بازدید از شهرک صنعتی ملکشاهی وعده‌ی احیا آن را سر می‌دهد، اما این موضوع با شرایط کنونی قابل قیاس نیست و تقریبا این شهرک تغییر چندانی را شاهد نبوده است./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار