پل سفید، پل هلالی، پل معلق، پل نقره‌ای، اسم و رسمش هر چه باشد، فرقی ندارد؛ این پل با دو هلال بقاعده‌اش و با داستان عاشقانه‌اش، نماد شهر اهواز است.
کد خبر: ۸۰۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 23 December 2019

پل هلالی را یک مهندس خارجی بین سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ روی رودخانه کارون ساخت و رسما دومین پل شهر اهواز شد. قبل از آن، پل سیاه اولین پلی بود که از این طرف به آن طرف سواحل شهر کشیده شد؛ پلی برای خط آهن سراسری ایران، و برای همین عبور قطارهای قدیمی بود که به پل "سیاه" معروف شد و هنوز هم قطارهای راه آهن جنوب هر روز از آن می‌گذرند.

به گزارش ایسنا، آن روزها در سال‌های اول سده ۱۳۰۰ خورشیدی، در تقابل با پل سیاه، پل هلالی جدید اهواز پل "سفید" نام گرفت؛ پلی سیاه، پلی سفید.

معروف است که مهندس آلمانی این پل در جریان ساخت پروژه در اثر بیماری درگذشت و پروژه پل با یک هلال متوقف شد اما همسر مهندس دوباره به ایران آمد تا کار را تمام کند؛ هلال دوم هم ساخته شد و داستان این پل، پایان قشنگی گرفت. شاید هم برای همین باشد که پل سفید، هنوز هم پلی عاشقانه برای اهوازی‌ها است.

شهروندان اهوازی امسال هشتاد و سومین سالگرد ساخت پل سفید را جشن گرفتند.

این پل بنا به آنچه قدیمی‌ترهای اهواز می‌گویند تاکنون به رنگ نقره‌ای رنگ‌آمیزی می‌شد اما امسال موسی شاعری شهردار اهواز با انجام نظرسنجی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، اعلام کرد که بنا بر نظر شهروندان پل هلالی سفید رنگ خواهد شد.

قادر کعب‌عمیر مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز هم اوایل آذرماه از آغاز عملیات بهسازی "پل سفید" خبر داد و به ایسنا گفت: در این عملیات، خوردگی‌های ایجاد شده در سازه‌های پل رفع خواهد شد.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: طبق نظرسنجی انجام شده از شهروندان، این پل با رنگ سفید رنگ‌آمیزی خواهد شد.

کعب‌عمیر با اشاره به انتخاب رنگ سفید برای رنگ‌آمیزی پل هلالی که تاکنون "نقره‌ای رنگ" بوده است، ادامه داد: بنا داریم پروژه‌های اصلی شهرداری اهواز طبق نظرسنجی شهروندان انجام شود.

 پس از آن بود که اظهارنظرهای مختلفی در فضای مجازی بین شهروندان رد و بدل شد. به نظر می‌رسد اهوازی‌ها انتخاب رنگ سفید را برای پل نپسندیده‌اند، عده‌ای می‌گویند پل سفید را با رنگ نقره‌ای‌اش می‌شناسند، عده‌ای می‌گویند رنگ سفید در گرد و غبار و خاک اهواز زود چرک می‌شود و عده‌ای هم می‌گویند باید شکل تاریخی پل را حفظ کرد.

 این گفتگوهای مجازی شهروندی باعث شد نظر شهردار اهواز هم تغییر کند. موسی شاعری روز جمعه در استوری صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت:

"پل معلق اهواز با همان رنگ نقره‌ای ثابت اما با نورپردازی جدید رنگ‌آمیزی، نوسازی و مرمت خواهد شد."

شهردار اهواز در ادامه همچنین از تصمیم برای "پیاده‌راه شدن" پل سفید خبر داده و گفته است:"طرح توقف عبور خودروها بر روی پل سفید و پیاده‌راه کردن آن و استفاده صرفا گردشگری از این پل جهت طرح در شورای ترافیک استان ارسال و در صورت تصویب،‌ پل سفید اهواز هم صرفا پیاده‌راه خواهد شد."

با همه اینها، پل سفید به هر رنگی که باشد، باز هم پل اهوازی‌ها است، پلی برای رسیدن.

منبع: ایسنا
برچسب ها: پل سفید اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار