معاون میراث فرهنگی استان مرکزی:
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي گفت: «كاروانسراي "روستای كاروانسرا" در اراك مرمت اضطراری می شود و پس از مرمت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ 16 December 2019

به گزارش تابناک مرکزی، محسن کریمی افزود: «كاروانسراها به عنوان آثارملي و بناهای تاريخي كه بخشي ازهويت گذشتگان و نحوه زندگي نياكانمان را به نسل های حاضر و آينده معرفي مي كنند ازارزش بسيار زيادی برخوردارهستند، از این رو بايد درحفظ، مرمت و نگهداري اينگونه بناها بيش از پيش كوشا باشيم تا بتوانيم اين هويت تاريخي و ارزشمند را حفظ كنيم و به نسل های بعد انتقال دهيم.
او گفت: كاروانسراي "روستاي كاروانسرا شخصي نبوده و درتملك دولت است و ميراث فرهنگي به نمايندگي از دولت مديريت آن را به عهده دارد و باتوجه به اسناد و مدارك موجود، افرادي كه دراين كاروانسرا اقدام به نگهداري دام كرده اند هيچگونه مالكيتي نسبت به اين مكان ندارند، بنابرین اداره کل اقدام قضايي وحقوقي رادراين زمینه انجام داده است.
او بابيان اينكه اين اقدام افراد متصرف غيرقانوني است وبناي تاريخي را درمعرض تخريب قرارداده اند، افزود: باتوجه به اين مستندات براي آنها حكم اخراج و اخذ خسارت از متصرفین صادرخواهدشد.
معاون ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهارداشت: پس ازاخراج اين افراد، بنای فوق را مرمت اظطراری خواهيم كرد و تمام سرمايه گذاران بخش خصوصي كه تمايل به همكاري با ميراث فرهنگي رادارند مي توانند براساس قانون دراين واگذاری شركت كرده و بنارا مورد بهره برداري قرارداده وآن را آماده ايجاد اشتغال كنند.
كريمي ادامه داد: باتوجه به اينكه اعتبارات دولتي كفاف مرمت و بازسازی بناهاي تاریخي و بويژه كاروانسراهايي مانند اين كاروانسرا را نمي دهد اين بناها را به بخش خصوصي واگذار مي كنيم تا با استفاده ازتوان مالي و فني بتوانند آنها را مرمت و نگهداري كنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: 50 درصد بناي كاروانسراي روستاي كاروانسرا آسيب ديده كه قابل مرمت و بازسازي است وباتوجه به محدوديت اعتبارات تخصيص يافته به ميراث فرهنگي، سازمان توان مرمت اين بنا كه حداقل نيازمند 10ميلياردتومان هزينه است راندارد، به همين دليل نيازبه همكاري بخش خصوصي داريم.
کریمی گفت: روستاي كاروانسرا ازتوابع شهرستان اراك، دردهستان امان آباد قراردارد و كاروانسرای صفوی آن جزء اثارملي كشوراست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار