استاندار خوزستان در ادامه در خصوص مرگ چهار زن که در بیمارستان امام بستری بودند، گفت: به علت وقوع صاعقه، یکی از فیوزهای بیمارستان امام خمینی(ره) قطع شد. در حالی که برق این منطقه قطع نبود، تنها فیوز یکی از فیوزهای این بیمارستان دچار مشکل شد. در این شرایط باید دستگاه برق اضطراری و UPSهایی که از قبل تهیه شده، وارد مدار شود اما متاسفانه این دستگاه‌ها وارد مدار نشدند و در بخش ICU این بیمارستان دچار مشکلاتی شدیم.
کد خبر: ۸۰۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵ 17 December 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بارش‌های روز گذشته در اکثر نقاط خوزستان اظهار کرد: در پی فعالیت این سامانه بارشی در خوزستان، بارش‌های سیل‌آسایی در شهرهای مختلف از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز، کارون، حمیدیه، رامهرمز، ماهشهر، هندیجان داشتیم. خوشبختانه وضعیت اکثر نقاط استان بهتر شده است. در آبادان، اهواز و کارون دچار آب‌گرفتگی بیشتری بودیم که در برخی نقاط در شرایط حاد بودند و آب وارد منازل مردم نیز شد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در پی اقدامات انجام شده و تعیین دستگاه‌های معین برای آبادان، وضعیت این شهر تقریبا در حال بهتر شدن است و شرایط به سمت نرمال تا عادی شدن پیش می‌رود.

استاندار خوزستان گفت: در خصوص اهواز و شهرستان کارون، در اهواز شرایط بهتر پیش رفته است، اگرچه هنوز وضعیت عادی نیست اما پایدار است و با اقداماتی که در حال انجام است به سمت عادی شدن پیش می‌رود.

شریعتی بیان کرد: ستاد معاونت امور عمرانی فرمانداری برای مدیریت شهر اهواز مشخص کرده که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه نیشکر، شهرداری و آبفا، در خدمت معاون عمرانی باشند تا کار، منطقه‌بندی شود و سریعا تا ۱۰ تا ۱۲ ساعت آینده، اهواز به حالت عادی برگردد.

وی بیان کرد: همچنین برای شهرستان کارون، ستاد دیگری با فرماندهی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و عضویت مدیریت راه و شهرسازی، مدیرعامل توسعه نیشکر و برخی دیگر از دستگاه‌ها تشکیل شده و اعلام کردیم به دلیل اینکه وضعیت نرمال نیست، سریعا امکانات مورد نیاز را تهیه کنند و وضعیت را به حالت عادی برگرداند تا در ۱۰ ساعت آینده شرایط به حالت نرمال باشد.

وی عنوان کرد: تمهیدات و تجهیزات لازم برای برگرداندن شرایط اهواز و کارون به حالت نرمال در حال تأمین است. حجم بارش‌ها بالا بوده و شرایط اراضی اهواز و کارون مسطح است و خروج آب از این دو شهرستان نیاز به پمپاژ زیادی دارد اما امیدواریم با این امکانات و دستگاه‌ها شرایط در ۱۰ تا ۱۲ ساعت آینده به وضعیت نسبتا عادی برگردانده شود.

استاندار خوزستان در ادامه در خصوص مرگ چهار زن که در بیمارستان امام بستری بودند، گفت: به علت وقوع صاعقه، یکی از فیوزهای بیمارستان امام خمینی(ره) قطع شد. در حالی که برق این منطقه قطع نبود، تنها فیوز یکی از فیوزهای این بیمارستان دچار مشکل شد. در این شرایط باید دستگاه برق اضطراری و UPSهایی که از قبل تهیه شده، وارد مدار شود اما متاسفانه این دستگاه‌ها وارد مدار نشدند و در بخش ICU این بیمارستان دچار مشکلاتی شدیم.

وی افزود: وظیفه دولت این بود که برق اضطراری تهیه کند که این کار را انجام داده اما شاید در طول سال، یکبار دچار قطعی برق می‌شدیم و این دستگاه وارد مدار نمی‌شد و این موضوع باعث شده که در این زمینه دقت نکنیم و دستگاه‌ها بررسی نشوند و منجر به چنین مسائلی شود در حالی که باید این بررسی‌ها و نظارت‌ها مرتبا انجام می‌شد.

شریعتی افزود: در حال حاضر اکیپ‌هایی در حال بررسی این موضوع هستند تا متوجه شویم دقیقا شرایط به چه نحوی بوده و قصور چیست. امیدواریم با بررسی و تذکراتی که داده خواهد شد، از چنین مواردی پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت این است که UPS لازم و برق اضطراری را برای جایگاه‌های حساس تهیه کند که این کار انجام شده است. بنابراین آنچه دولت برای مدیریت این شرایط باید هزینه می‌کرد، انجام داده است اما به علت ضعف‌هایی که در عملکرد و مدیریت ما وجود دارد و بعضا ضعف‌های کارشناسان،‌ گاهی شاهد چنین مشکلاتی هستیم. بعضا کارشناسان، این دستگاه‌ها را از قبل بررسی و تست نکرده‌اند و این شرایط پیش آمده است. بسیاری از این کارها به ضعف مدیریت ما و مسئولین ذیربط برمی‌گردد که باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و کسانی که در این زمینه مقصر هستند بازخواست شوند.  همچنین باید این شرایط مدیریت شود تا از این به بعد چنین مواردی رخ ندهد.

وی با اشاره به تماس رئیس جمهور در خصوص وضعیت پیش آمده در برخی شهرهای خوزستان به ویژه اهواز و کارون، عنوان کرد: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور در این زمینه با من تماس گرفته‌اند و در جریان امر قرار گرفتم. دستورات لازم به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط جهت کمک داده شده، در عین حال عنوان شد در صورت نیاز به کمک در خوزستان، موضوع اطلاع داده شود تا از سوی دفتر رئیس جمهور یا معاون اول وی، دستورات لازم داده شود.

وی افزود: هر سه مسئول تاکید کردند در کنار مردم هستند و مانند زمان سیل، حمایت و پشتیبانی لازم را انجام خواهند داد. بنابراین به همین علت من دستور دادم در مناطقی که دچار آسیب شده‌اند، خسارت‌ها برآورد شود تا اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم.

شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع این مشکل، امکاناتی از خارج از استان مورد نیاز است یا خیر، گفت: تعدادی پمپ از سوی آب و فاضلاب کشور به خوزستان اعزام شده اما امکانات خوزستان زیاد است و اگر این امکانات بسیج شوند، شرایط مدیریت می‌شود.

شریعتی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی در خصوص این سامانه بارشی گفت: هفته پیش هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که دو سامانه بارشی ضعیف وارد خوزستان می‌شوند اما با گذشت زمان اعلام کردند که بارندگی‌های زیادی در استان خواهیم داشت. بنابراین تقریبا پیش‌بینی هواشناسی خوب بوده اگرچه نزدیک به زمان وقوع بارش‌ها بود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اختلاف بین آبفا و شهرداری باید حل شود، گفت: شهرداری و آبفا نباید همدیگر را متهم کنند و در صورتی که این کار انجام دهند، با آنها برخورد می‌کنم. نباید این دو ارگان به این اختلاف‌ها دامن بزنند و به زخم مردم نمک بپاشند.

وی تصریح کرد: شهرداری اهواز عنوان می‌کند که برخی ایستگاه‌های پمپاژ خاموش می‌شوند اما شرکت آبفا بیان می‌کرد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد. باید تکلیف این موضوع روشن شود. پس از این بارش‌ها و رفع مشکلات کنونی، تیمی را مامور خواهم کرد تا این موضوع را بررسی کنند و گزارش را ارائه دهند.

شریعتی عنوان کرد: امروز صبح از مناطق مختلف اهواز و کارون بازدید کردیم اما مشاهده کردیم که نیروهای خدماتی به اندازه کافی جهت ارائه خدمات در مناطق حضور نداشتند. باید نیروهای بیشتری در منطقه حاضر شوند و تا زمانی که مشکل مردم حل نشده، منطقه را ترک نکنند.

شریعتی ادامه داد: زمانی که بحرانی رخ می‌دهد، دستگاه متولی نداریم و همه درگیر مساله هستند. در حال حاضر شرایط به نحوی شده که کار از عهده یکی دو دستگاه خارج است و همه باید وارد میدان شوند البته این موضوع به معنی این نیست که یک دستگاه از تمام ظرفیت خود استفاده نکند.

وی با اشاره به ورود آب به منازل و آسیب وارد شدن به وسایل مردم گفت: برخی خانواده‌ها درآمد پایینی دارند و در مدت ۱۰ تا ۱۵ سال توانسته اند وسایل خود را خریداری کنند که اکنون مشاهده می‌کنند وسایلشان آسیب دیده است؛ بنابراین انتظار داریم چه برخوردی با ما شود؟ باید درد مردم را لمس کنیم. شاید گاهی مردم حرفی بزنند که کارشناسی نباشد اما باید توجه کنیم که این شرایط نرمال نیست و مردم عصبی هستند.

وی تاکید بر لزوم بسیج همه امکانات جهت رفع آبگرفتگی‌های اهواز و کارون تصریح کرد: ۲۰ درصد کاری که در زمانی سیل انجام شد، اکنون مشاهده نشده است. اگر واقعا مانند سیل کار می‌شد، شاهد این مشکلات نبودیم. اکنون وضعیت حسابرسی نیست و باید کار شود و بعد شرایط اصلاح شود.

شریعتی ادامه داد: پس از گذشت از این شرایط، باید دستگاه‌های اجرایی چابکی خود را در برخورد با چنین حوادثی بررسی کنند زیرا برخی دستگاه‌ها چابکی لازم را ندارند.

وی گفت: اکنون نقاط بحرانی ما کارون است و این شهرستان به طور جدی در منگنه قرار گرفته است. ما مشاهده کردیم که در سیل گذشته برخی دستگاه‌های متولی مجوز ساخت در کانال بحره را داده بودند که این منطقه را تخلیه کردیم. بنابراین برخی مشکلات به دلیل این است که در خشکسالی بودیم و مجوز ساخت و ساز در برخی مناطق داده شد یا در مقابل ساخت و سازها چشم بسته شد.

وی تصریح کرد: مدیران مصاحبه نکنند یا اگر مصاحبه می‌کنند، رعایت امر را داشته باشند و تشویشی ایجاد نکنند.

 بهنام مریدی در  این جلسه اظهار کرد: بارندگی در شهر اهواز حدود ۷۵ میلیمتر بود، خطوط ایستگاه های پمپاژ ما از ابتدا فعال بودند  اما با بالا رفتن حجم بارندگی ایستگاه ها جوابگوی این حجم از آب  نبود.

وی افزود: تمام ایستگاه ها در زمان بارندگی مورد بررسی قرار گرفتن همه دستگاه ها در حال فعالیت بودند اما برخی به دلیل حجم زیاد آب از کار افتادن که برخی در حال تعمیر آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز گفت: زمان تخلیه آب ها بستگی به حجم آب دارد.

در ادامه معصومه خنفری با اشاره به بارندگی شدید روز و شب گذشته اظهار کرد: سطح سفره‌های زیرزمینی آب در مناطق شهر کوت‌عبدالله بالا آمده و آب از دل خانه‌ها بیرون زده است. تمام خاک شسته شده و هر چه آب را تخلیه می‌کنیم مجددا آب بالا می‌آید.

وی افزود: در بازدید از منزل یکی از اهالی کوت‌عبدالله مشاهده کردیم با برداشتن سرامیک، آب از زیر زمین خارج می‌شود.

فرماندار کارون گفت: این وضعیت در حالی است که خیابان دچار آبگرفتگی نشده و آب از زیر زمین وارد منازل می‌شود.

خنفری با بیان اینکه منازل این منطقه از سطح معابر پایین‌تر هستند، تصریح کرد: این وضعیت بالا آمدن سطح سفره‌های زیر زمینی، جدا از مشکل آب‌های سطحی اهواز است و نمی‌دانیم این مشکل را چگونه حل کنیم؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار