کد خبر: ۸۰۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 24 December 2019

هفته نامه پیام اردبیل، یادداشتی ارسال از دکتر بهروز شاكر شيران محقق ارشد در مركز تحقيقات نورس دانشگاه برگن نروژ منتشر کرده که برای استفاده مخاطبان بازنشر می شود.

تصويب روستاي شيران بعنوان روستاي هدف گردشگري و بوم گردي بارقه امیدی در دل مردم شیران افکنده و چنان شور و شعفي در مردم اين روستا ايجاد كرده كه در توصيف نمي گنجد. اين مصوبه اهالي شيران را به آينده اين روستا و توسعه پايدار آن بسيار اميدوار نموده است. روستايي كه زماني در زمره روستاهاي پرآوازه استان اردبيل و آذربايجان بوده و متاسفانه بر اثر زلزله ويرانگر و غم بار سال ٧٥ بشدت تخريب گرديد و متعاقب آن در پي صدور بي رويه و فله اي مجوز برداشت شن و ماسه در جاي جاي اين روستا نه تنها صدمات جبران ناپذيري بر چشم انداز طبيعي اش وارد آمده، بلكه زندگي روزمره ساكنين آن را مختل نموده است.

متاسفانه شيريني تصويب شيران بعنوان روستاي هدف گردشگري ديري نپاييد و خبر ناخوشايند بررسي امكان دفن زباله شهرستان نير در محل معادن شن و ماسه روستاي شيران باعث حيرت و تاسف اهالي روستا شده است. اين امر نه تنها با مصوبه طرح گردشگري شيران در تضاد كامل بوده و سنخيتي با آن ندارد، بلكه در آينده اي نزديك به تسريع در ويراني اين روستا و خالي از سكنه شدن آن منجر خواهد شد.

انباشت و تدفين زباله در محل معادن شن و ماسه شيران كه خود در زماني نه چندان دور بخشي از مزارع و مراتع روستا و چشم انداز زيباي روستا بوده اند، موجبات تخريب محيط زيست و منابع آبي و خاكي شيران را فراهم آورده و در نتيجه فعل و انفعالات شيميايي ناشي از تخمير و تخريب زباله ها، در دراز مدت شيوع بيماريهاي مختلف دور از تصور نخواهد بود. مطمئناً روستاي شيران سزاوار اينگونه رفتار با طبيعت و مردمان خود نيست، روستايي كه براي سربلندي ايران شهيدان عزیزی تقدیم کرده و در جاي جاي اين سرزمين پر گهر، آبادي و آباداني نشاني از تلاش و سخت كوشي مرداني از روستاي شيران دارد.

رجاء واثق دارد و انتظار بديهي نيز اينست كه با تدبير مناسب مسئولين محترم اين طرح خام بايگاني گردد و به روستاي شيران فرصت التيام زخمهاي ناشي از زلزله و پاره اي از بي تدبيريهاي گذشته داده شود. بدون شك طرح تدفين زباله نتيجه اي جز عفوني شدن اين زخمها نخواهد داشت.
البته طرح تجميع و امحاي زباله نه تنها مشكل شهرستان نير كه معضلي در پهناي ايران است كه اغلب شهرهاي كشور با عوارض آن دست و پنجه نرم مي كنند. اما آنچه بديهيست اين است كه معضل زباله با راه حلهاي سنتي و بدوي نظير تدفين آن در گوديهاي معادن جز آسيب به طبيعت و ساكنان آن ثمري نخواهد داشت و بايستي بازيافت صنعتي زباله كه هم منجر به اشتغال و منافع اقتصادي مي شود و هم به حفاظت از محيط زيست مي انجامد مورد توجه و اقدام مسئولين ذيربط قرار گيرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
جناب آقای دکتر وقتی که هم ولایتی های شما هر روز با یه مجوز اکتشاف معدن شن و ماسه، کل روستای شیران رو تبدیل به چاله کردن، این حس طبیعیت دوستی و عِرق به زادگاه شما در خواب ناز بود یا مشغول مصلحت اندیشی !!؟؟
بهروز شاكر شيران
|
Norway
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
با سلام حضور جناب آقاي پارسا
نه خواب ناز و نه مصلحت انديشي! مراحعه به متن اين نوشته نشان مي دهد كه صاحب اين قلم منتقد صدور فله اي و بي ضابطه مجوز برداشت از معادن شن و ماسه روستاي شيران مي باشد كه متاسفانه چشم انداز و طبيعت روستا را دچار آسيب جبران ناپذير نموده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار