پس از مسابقه «عصر جدید» که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان هم قرار گرفت، تلویزیون دور تازه‌ای از تولید مسابقات استعدادیابی را در شبکه‌های مختلف، آغاز کرد که بعضی از آنان مانند «ستاره‌ساز»، «میدون» و «اعجوبه‌ها» که البته نمی‌توان آن را مسابقه یا رقابت دانست، به پخش رسیدند و بعضی از آنان هم در دست تولید هستند و قرار است در آینده از تلویزیون پخش شوند
کد خبر: ۸۰۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 26 December 2019

 دردسر جدید برای برنامه احسان علیخانی؟ +عکس

 

 دو ماه دیگر، سری دوم مسابقه «عصر جدید» هم به جدول پخش تلویزیون اضافه می‌شود. رشد مسابقات استعدادیابی، احسان علیخانی را با چه چالشی روبه‌رو خواهد کرد، آیا موفقیت سری اول «عصر جدید» این بار هم تکرار خواهد شد؟

موفقیت در قدم اول

تا قبل از مسابقه «عصر جدید»، کم و بیش در رشته‌های هنری مسابقات استعدادیابی داشتیم، اما از طرفی چندان پرمخاطب نشدند و از طرفی «عصر جدید» پذیرای استعدادهای حوزه سرگرمی و ورزش هم شد و به همین دلیل برای مخاطبان جذابیت و تازگی داشت. علاوه بر این، حضور چهره‌ای مانند امین حیایی در میان داوران، اتفاق تازه‌ای بود، بنابراین مورد توجه عموم مخاطبان تلویزیون قرار گرفت و نوروز امسال عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون را از آن خود کرد. «عصر جدید» در جذب مشارکت مردم هم بسیار موفق بود و تقریبا 10 میلیون نفر، به فینالیست‌های آن رای دادند.

رشد مسابقات استعدادیابی

اکنون سری دوم این مسابقه پرطرفدار، در شرایط متفاوت‌تری نسبت به سری قبل پخش خواهد شد. مسابقات استعدادیابی مختلفی مانند «آبادان» و «قالیچه پرنده» در حوزه کارآفرینی و «مجری‌شو» در دست تولید هستند. مسابقه «سرزمین مهارت» هم تازه‌ترین مسابقه استعدادیابی است که مهارت‌های شرکت‌کنندگان خود را در زمینه ساخت و تولید سازه، عمران، الکترونیک و طراحی مکانیک ارزیابی می‌کند و داوران آن هم بازیگران سینما و تلویزیون و تکنسین‌ها هستند. در طول غیبت «عصر جدید» هم مسابقه‌های استعدادیابی «اعجوبه‌ها» که تقریبا مشابه «عصر جدید» بوده و میزبان کودکان 3 تا 13 ساله با استعداد، در زمینه رشته‌های ورزشی و هنری بوده هم پخش شده است. افزایش تولید مسابقات استعدادیابی در تلویزیون و پخش مسابقاتی مشابه «عصر جدید» باعث می‌شود سری دوم این مسابقه در معرض خطر تکراری شدن قرار بگیرد و احسان علیخانی را در فصل دوم با چالش تازه‌ای روبه‌رو کند.

خطر تکرار در کمین «عصر جدید»

مسئله مهم این است که احسان علیخانی باید برای گذر از این چالش و حفظ موفقیت «عصر جدید» چه کند. طبق گفته خود علیخانی، یکی از دلایل او برای پایان دادن به «ماه عسل»، افزایش تعداد برنامه‌های مشابه آن در تلویزیون بود. او درباره «عصر جدید» هم گفته بود که اگر برنامه‌های مشابه «عصر جدید» زیاد شوند، ساخت این برنامه را هم ادامه نخواهد داد. پس صحبت‌های علیخانی نشان می‌دهد که او از خطر افزایش برنامه‌های شبه «عصر جدید» و تکراری شدن این برنامه برای مخاطب نگران است. جریان رشد مسابقات استعدادیابی مشابه «عصر جدید» کم‌کم آغاز شده و این برنامه ممکن است بسیار زودتر از آن چیزی که احسان علیخانی فکرش را می‌کند، جذابیت اش را برای مخاطب از دست بدهد، در این شرایط او باید تغییراتی در برنامه ایجاد کند تا از این چالش عبور کند و «عصر جدید 2» هم بتواند به اندازه سری اول یا حتی بیشتر از آن موفق باشد. اگرچه همچنان رقیب اصلی «عصر جدید»، خودش است و مخاطبان در فصل دوم و فصل‌های احتمالی بعدی، این برنامه را با سری نخست آن قیاس خواهند کرد.

تغییرات در سری دوم «عصر جدید»

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند ضامن موفقیت «عصر جدید» باشد، فرار علیخانی از هم‌پوشانی با دیگر مسابقات استعدادیابی تلویزیون است تا جایگاه برنامه‌اش برای مخاطبان حفظ شود. طبق آن چه در تیزرهای فصل دوم «عصر جدید» دیدیم، این بار افراد مستعد در زمینه مهارت‌های شغلی و آموزشی هم می‌توانند در رقابت «عصر جدید» شرکت کنند. این در شرایطی است که یک مسابقه کارآفرینی مانند «میدون» از تلویزیون در حال پخش است، دو مسابقه کارآفرینی هم قرار است ساخته شود و مسابقه «سرزمین مهارت» هم که با دسته‌ای از مهارت‌های شغلی ارتباط دارد، در مرحله پیش‌تولید است. بنابراین اضافه کردن شاخه مهارت‌های شغلی می‌تواند به ضرر «عصر جدید» تمام شود و تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، ایرادات سری قبل هم باید این بار رفع شود، مثلاً داوری‌ها کمتر از روی علایق شخصی یا احساسات باشد و فضای مسابقه نیز به سمت فضای برنامه «ماه عسل» نرود. یکی دیگر از انتقادات مهمی که در سری اول مسابقه به آن وارد بود، داوری استعدادهایی مانند خوانندگی و بازیگری و اجرا با رشته‌های ورزشی و سرگرمی بود، اگر در سری دوم هر استعدادی با استعدادهای مشابه خود در زمینه خودش مقایسه شود، طبیعتاً داوری عادلانه‌تر و معتبرتر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار