از ۱۶ مربی که لیگ نوزدهم را با تیم‌هایشان آغاز کردند، ۷ نفر صندلی خود را از دست داده‌اند و یا تمایلی برای حضور در تیمشان را ندارند.
کد خبر: ۸۰۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 29 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: لیگ برتر نوزدهم به تعطیلات نیم‌فصل خود رسید و تیم‌هایی که از آغاز لیگ، پیش بینی می‌شد برای کسب عنوان قهرمانی و بقا در این دوره از بازی‌ها رقابت کنند، در صدر و قعر جدول جا خوش کردند. تیم‌های فوتبال  پرسپولیس، سپاهان، تراکتور تبریز، استقلال و شهرخودرو، همچون لیگ هجدهم در بالا و تیم‌های شاهین شهرداری و گل گهر سیرجان که از لیگ آزادگان راهی لیگ برتر شدند، در انتهای جدول قرار گرفتند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

 یکی از نکات جالب توجهی که در لیگ امسال، آن هم فقط تا انتهای هفته شانزدهم به چشم می‌خورد، تغییر و تحولات فراوان روی نیمکت تیم‌ها است. جایی که از ۱۶ تیم حاضر در لیگ نوزدهم، ۷ تیم با سرمربی که لیگ را آغاز کردند به تعطیلات نمی‌روند.

شاهین شهرداری بوشهر

شاهین شهرداری بوشهر پس از صعود از لیگ آزادگان به لیگ برتر به همراه عبدلله ویسی، لیگ نوزدهم را با همین سرمربی جوان آغاز کرد. مربی که به واسطه قهرمانی با استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم، کارنامه قابل قبولی دارد اما ماندگاری او در بوشهر به ۷ بازی هم نرسید و پس ازکسب ۵ باخت از ۶ هفته ابتدایی لیگ، ویسی و شاهین به صورت توافقی از یکدیگر جدا شدند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

پس از ویسی، مهرداد کریمیان، دستیار او، هدایت شاهین را برعهده گرفت و شاهین، در ۴ بازی تنها یک تساوی به دست آورد و به قعر جدول لیگ تکیه زد. در نهایت مسئولان باشگاه شاهین با میشو کریستیچوویچِ کروات به توافق رسیدند، اما شاهین نه تنها از انتهای جدول جدا نشد، بلکه تا پایان نیم فصل در حسرت کسب ۳ امتیاز باقی ماند.

گل‌گهر سیرجان

دیگر تیمی که از لیگ آزادگان به لیگ نوزدهم صعود کرد، گل گهر سیرجان بود. شهر و تیمی که برای اولین بار طعم حضور درلیگ برتر را می‌چشید، با همان مربی که آن‌ها را به این موفقیت رسانده بود، لیگ را آغاز کردند. وینکو بگوویچِ کروات که البته سال‌های زیادی را به عنوان سرمربی در فوتبال ایران تجربه داشت، بیشتر از ۶ بازی نتوانست روی نیمکت گل گهر باقی بماند و پس از ۳ شکست متوالی از هدایت این تیم اخراج شد. آبی پوشان سیرجانی تحت هدایت وینکو فقط ۳ امتیاز کسب کردند و در جایگاه پازدهم جدول جای گرفتند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

مجید جلالی از همان هفته هفتم هدایت گل گهر را پذیرفت و جانشین بگوویچ شد، اما در ۹ بازی بعدی به همراه تیمش فقط ۴ تساوی به دست آورد و درنهایت، آخرین بازی گل‌گهر در لیگ با برد آن‌ها مقابل ماشین‌سازی تبریز همراه شد تا هواداران این تیم برای بقا در لیگ به ادامه بازی‌ها امیدوار باشند.

پارس جنوبی جم

داستان تغییر و تحول در تیم فوتبال پارس جنوبی با تیم‌های شاهین و گل گهر کمی تفاوت داشت. پس از جدایی مهدی تارتار در پایان لیگ هجدهم از جم، فراز کمالوند، لیگ نوزدهم را با پارس جنوبی آغاز کرد. مشکلات مالی در این تیم نفتی به اندازه‌ای بالا بود که در بسیاری از کنفرانس‌های خبری قبل و بعد از بازی، کمالوند به جای صحبت کردن از مسائل فنی، درباره نداشتن بلیت برای سفر به شهرستان‌ها و رزرو نشدن هتل حرف می‌زد.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری


بیشتر بخوانید: هومن افاضلی سرمربی تیم فوتبال پارس جنوبی جم شد


کمالوند تا پایان هفته پانزدهم در پارس جنوبی دوام آورد و تنها یک برد در نیم فصل اول به همراه تیمش به دست آورد، اما با جدایی این مربی ۴۲ ساله، دستیاران او مقابل پرسپولیس و پیکان تیم را هدایت کردند. بعد از کش و قوس‌های فراوان و عنوان شدن نام‌های گوناگون برای هدایت این تیم جنوبی، در نهایت هومن افاضلی به عنوان سرمربی تیم فوتبال پارس‌جنوبی انتخاب شد.

ذوب آهن اصفهان

باشگاهی که در راس مدیریت خود در لیگ نوزدهم تغییر و تحولاتی داشت و جواد محمدی را به عنوان جانشین سعید آذری در سِمت مدیرعاملی می‌دید، سرمربی تیم خود را هم پیش از رسیدن به نیم‌فصل از دست داد. علیرضا منصوریان و ذوب آهن به عنوان تنها نماینده ایران در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۹-۲۰ حضور داشتند، اما پس از حذف از این بازی‌ها نتایج درخشانی در لیگ نوزدهم هم نداشتند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

ذوب آهن که هفته‌های ابتدایی لیگ را در انتهای جدول سپری می‌کرد، پس از ۱۵ هفته با منصوریان قطع همکاری کرد. حسن استکی دستیار منصوریان در بازی هفته گذشته مقابل سایپا در حالی شاهد شکست ۳ بر یک تیمش بود که منصوریان در ۷ بازی اخیرش، ۳ برد و ۱۱ امتیاز برای ذوبی‌ها کسب به ارمغان آورده بود.

نفت مسجد سلیمان

مهدی تارتار، سرمربی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان با وجود مشکلات مالی که در این تیم وجود داشت، تا پایان نیم فصل لیگ نوزدهم در مسجد سلیمان باقی ماند و علاوه بر کسب نتایج قابل قبول با این تیم، نفت را به نیمه نهایی جام حذفی هم رساند. تارتار تا پایان نیم فصل رکورد ۱۵ بازی بدون شکست را در کنار سپاهانِ صدرنشین به ثبت رساند، اما بعد از پایان بازی تیمش مقابل شاهین در مرحله یک چهارم جام حذفی از سمت خود کناره گیری کرد.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

 

تراکتور تبریز

تیم فوتبال تراکتور تبریز لیگ نوزدهم را با یک گزینه جذاب به نام مصطفی دنیزلی آغاز کرد. فوتبال هجومی و خط دفاعی مستحکم پرشور‌ها در ۷ بازی ابتدایی که با ۵ برد، بدون شکست و گل خورده همراه شده بود، نوید یک فصل رویایی را برای هواداران می‌داد، اما وقتی قطار لیگ نوزدهم به هفته‌های هشتم، نهم و دهم خود رسید، باعث شد تا تراکتوری که یکی از صدرنشینان لیگ محسوب می‌شد، پس از ۳ شکست پیاپی دچار بحران فنی شود.

 

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

دنیزلی قبل از آغاز هفته یازدهم از تبریز جدا شد و ساکت الهامی که پیش از آن در ماشین سازی فعالیت می‌کرد، به صورت موقت روی نیمکت تراکتور نشست. تساوی خانگی مقابل شاهین شهرداریِ قعرنشین و شکست در دربی تبریز حاصل ۲ بازی اول تراکتورِ بدون دنیزلی بود، اما پرشور‌ها ۳ بازی انتهایی نیم فصل اول را مقابل فولاد، نفت مسجد سلیمان و پیکان با برد به پایان رساندند و حالا یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ هستند.

استقلال تهران

آبی‌ها لیگ را با استراماچونی آغاز کردند و پس از کسب نتایج ضعیف در هفته‌های ابتدایی و شکست در دربی بزرگ پایتخت، ناگهان روند تیم‌شان تغییر کرد و برد‌های پیاپی و پر گل، دست‌پخت مرد ایتالیایی برای هواداران بود. اما داستان تمام نشدنی جدایی استراماچونی و استقلال از هفته سیزدهم شروع و نبود سرمربی روی نیمکت این تیم، باعث شد تا استقلال از صدر جدول به رتبه پنجم سقوط کند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

اتفاقاتی که برای استقلال و استراماچونی رقم خورد، حالا پرده اول آن برای کالدرون و پرسپولیس  رخ داده است. هنوز زود است که بخواهیم  مرد آرژانتینی را در پرسپولیس به لیست بالا اضافه کنیم، اما به هر حال از ۱۶ سرمربی که  لیگ را با تیم‌های خود آغاز کردند، ۷ نفر یا جای خود را به مربیان دیگری دادند و یا هنوز تکلیف آن‌ها برای ادامه لیگ مشخص  نیست.

حمید درخشان، کارشناس فوتبال کشورمان که سابقه مربیگری در لیگ برتر را در کارنامه دارد، درباره تغییر و تحولات فراوانی که روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری در لیگ نوزدهم رخ داده است، اظهار داشت: به نظر من بسیاری از این تغییرات به مشکلات مالی بازمی‌گردد. بسیاری از تغییراتی که روی نیمکت‌ها صورت گرفته است، به دلیل مشکلات مالی بوده است. بخشی اعظمی از این تغییرات به باشگاه‌ها بازمی‌گردد و آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.

نیمکت‌های لرزان/ از ویسی و بگوویچ تا منصوریان و کمالوند/ سرنوشت نامعلوم مربیان لیگ برتری

درخشان ادامه داد: برخی از مربیان به دلیل مشکلات مالی و بعضی از مربیان هم به دلیل نتیجه نگرفتن، تیم‌های خود را ترک کردند و حتی می‌توان گفت برکنار شدند. باید نگاه‌مان در تغییر مربی به گونه‌ای باشد که اگر می‌گوییم یک سرمربی را به دلیل نتایج ضعیف برکنار می‌کنیم،   جانشین او از نظر فنی بالاتر باشد. اگر سوابق مربی جدید بهتر است، پس تغییر را انجام بدهیم، اما وقتی می‌آییم صفر را با صفر عوض می‌کنیم، منتظر تغییر و تحول در تیم‌مان هستیم؟ اگر تغییر مربی منجر به نتیجه دادن نشود، فقط یک بار مالی جدید را به بار آورده‌ایم.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار