معاون پژوهشی دانشگاه نفت عنوان کرد:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در حل مشکلات صنعت گاز کشور موثر باشیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد خود را از کشورهای دیگر بی‌نیاز و کارهای پژوهشی را در صنعت پیاده‌سازی کنیم.
کد خبر: ۸۱۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 31 December 2019

رضا مسیبی‌بهبهانی اظهار کرد: در دانشگاه صنعت نفت فعالیت‌های زیادی را در زمینه پژوهشی انجام داده‌ایم؛ به عنوان مثال ۱۵ پروژه با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اجرا شده‌اند که خوشبختانه همه این پروژه‌ها به نتایج خوبی منجر شدند.

وی افزود: به عنوان مثال دو پروژه بزرگ در دانشگاه صنعت نفت انجام شده است که شامل "ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران" است. با توجه به اینکه بیشتر میدان‌های نفتی به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و بازیافت نفت دیگر مانند نیمه اول عمر میدان نفتی نیست، بنابراین یافتن روش‌هایی برای برداشت بیشتر نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزارت نفت در سال‌های اخیر ۹ میدان نفتی را به ۹ دانشگاه و پژوهشگاه واگذار کرده که میدان نفتی گچساران به دانشگاه صنعت نفت واگذار شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های دانشگاه، مربوط به فرآیند mto است؛ این فرآیند در واقع فرآیندی است که در آن بتوانیم از متانول به الفین(اتیلن و پروپیلن) برسیم. با توجه به اینکه کشور ما از نظر ذخایر گازی دومین کشور برتر دنیا است، این طرح اهمیت زیادی دارد. در کشور گاز طبیعی تبدیل به گاز سنتز و سپس تبدیل به گاز متانول می‌شود. اگر بتوانیم گاز متانول را با فرآیند mto تبدیل کنیم ارزش بسیاری دارد، زیرا در پتروشیمی کاربرد فراوان دارد.

مسیبی‌بهبهانی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما برای سال‌های آینده این است که بتوانیم به دانش فنی mto برسیم. چون ما در کشور به این دانش فنی نیازمند هستیم. به عنوان مثال در کشوری مانند چین که از نظر ذخایر گازی با ایران قابل مقایسه نیست، به این دانش فنی دست یافته‌اند ولی ما تاکنون نتوانسته‌ایم به آن دست یابیم. امیدواریم بتوانیم برای اولین بار به این دانش فنی دست پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پروژه‌های دیگری نیز در دست کار هستند، گفت: در معاونت پژوهش و فناوری با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم به فناوری‌های جدید دست پیدا کنیم و تا جایی که امکان دارد خود را از کشورهای دیگر بی‌نیاز و کارهای پژوهشی را در صنعت پیاده‌سازی کنیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نفت ، گاز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار