از شمال تا جنوب و غرب تا شرق این کشور پر شده از مقاصد دیدنی و جذابی که شاید برای خیلی از انسان های دنیا تنها لحظه ای بازدید از آن ها تبدیل به یک رویای شیرین شده و خود ما ساکنین این آب و خاک از آن غافل هستیم! ایران همیشه به اندازه تمام دنیا دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بوده و 4 فصل بودن طبیعت آن نیز دلیلی شده تا بتوان از زیبایی های محیطی هر یک از فصول سال در جای جای این مرز و بوم یادی کنیم. یکی از زیباترین، خوشبوترین و فوق العاده ترین جاذبه های این منطقه، دشت گل های ایران است که تعدادی از آن ها حتی از شهرت جهانی نیز برخوردار بوده و در کل دنیا از اسم و رسم خاصی برخوردار هستند. به همین خاطر مجله گردشگری همگردی قصد دارد تا در بلاگ زیباترین دشت های پرگل ایران با شما همراه شود و تعدادی از مناطق پرگل ایران را برایتان معرفی نماید.
کد خبر: ۸۱۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰ 31 December 2019

پارک ملی لار
اولین مورد از زیباترین دشت های پرگل ایران که پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت فراغتی خود حتما برنامه بازدید از آن را ترتیب دهید، پارک ملی لار است که با وجود سفره ای سرخ رنگ از شقایق های وحشی خود بر پهنه زمین از نام و آوازه بسیاری برخوردار هست. در پارک ملی لار امکانات جذاب دیگری نظیر زیستگاه جانوری، طبیعتگردی و همچنین تماشای صحنه ای از دماوند نیز وجود دارند که قطعا سبب عدم پشیمانی شما جهت حضور در این خطه سرسبز و پر از گل خواهند شد. ناگفته نماند که بنابر تصمیمات فوری مسئولان پارک، ممکن است در برخی از فصول سال درهای ورودی پارک لار جهت بازدید عموم مردم عزیز کشورمان بسته شوند که دلیل آن نیز تنها حفظ و تثبیت شرایط زیست محیطی و همچنین کمک به بقای اکوسیستم حاکم بحساب می آید؛ لذا بهتر است همواره پیش از آغاز حرکت خود به سوی پارک ملی لار با گرفتن یک ارتباط کوچک با اداره پارک از باز بودن درهای آن اطمینان حاصل فرمائید. برای رفتن به سوی این مورد از زیباترین دشت های پرگل ایران راه های متعددی وجود دارند که شاید بهترین و یا به قول معروف سر راست ترین آن ها، استفاده از جاده تهران - آمل؛ یعنی جاده هراز باشد. اگر شما حرکت خود را از شهر تهران آغاز کرده اید، باید آنقدر در جاده هراز برانید تا به شهر پلور برسید و سپس با رسیدن به سه راهی پلور، اندکی مسیرتان را تغییر داده و با مطالعه تابلوهای راهنمای مسیر و یا کمک گرفتن از افراد محلی خود را در مسیر رسیدن به ایستگاه نگهبانی دلیچای که در حقیقت ورودی شرقی پارک نیز محسوب می شود، قرار دهید.

پارک ملی لار

 

دشت گل محمدی روستای لایزنگان
گل محمدی یکی از پرطرفدارترین گل های جهان بوده که در کنار تمام فاکتورهای زیبایی خود از خواص پزشکی و دارویی ارزشمندی نیز برخوردار بوده که در طب سنتی از آن می توان استفاده های فراوانی کرد. جالب است بدانید که اغلب ما ایرانیان به محض شنیدن نام گل محمدی فورا یاد شهر کاشان و بعد از آن مراسم گلابگیری می افتیم که البته در کمال احترام به مردمان کاشان، باید بگوییم قصه کاشت و تولید گل محمدی مربوط به یک روستای خوش آب و هوا و یقینا خوشبو به دلیل وجود دشتی پر از گل های محمدی یعنی روستای لایزنگان می شود. روستای لایزنگان از جمله نقاط مهجور مانده ایران بوده که البته با تلاش مسئولان مربوطه چند سالی است فاز آبادی به این روستا نیز ختم شده و وضعیت معیشتی مردم آن نسبت به گذشته قدری بهتر شده است. دشت گل محمدی روستای لایزنگان سالانه چیزی نزدیک به 10 تن گل محمدی را در خود پرورش و رویش می دهد. این مورد از مناطق پرگل ایران که از مساحتی 5 هزار هکتاری تنها برای کاشت دیم برخوردار بوده و حدود 500 هکتار از آن نیز به پرورش گل های محمدی آبی اختصاص پیدا کرده، درست در دل رشته کوه های جنوبی زاگرس واقع شده و بدون تعارف بایستی از آن به عنوان بزرگترین گلستان پرورش دهنده گل های محمدی در کل دنیا یاد کنیم. از قلم باز نماند که بهترین زمان جهت حضور در دشت گل های محمدی روستای لایزنگان از روزهای میانی اردیبهشت ماه آغاز و تا میانه های خردادماه نیز ادامه می کند. همچنین در خصوص این مورد از مناطق پرگل ایران بد نیست این را هم بدانید که به دلیل عدم استفاده از سموم رایج در کاشت و پرورش گل ها و گیاهان، کیفیت گل های محمدی این خطه از کشورمان بقدری بالاست که تنها بخش کوچکی از آن ها برای مصارف داخلی مورد استفاده قرار داده می شوند. برای رفتن به این مورد از مناطق پرگل ایران، ابتدا باید خود را به شهرستان داراب برسانید و سپس با انتخاب مسیر شیراز به طرف بندرعباس از داراب خارج شده و آنقدر به مسیرتان ادامه دهید تا به شهرک نوایگان برسید. با رسیدن به این شهرک یک مسیر فرعی در جلو چشمانتان ظاهر می شود که اگر وارد آن شوید و در انتهایش به روستای لایزنگان خواهید رسید.

دشت گل محمدی روستای لایزنگان

 

دشت گل های بابونه در نمین
یکی دیگر از زیباترین دشت های پرگل ایران که حتما پیشنهاد می کنیم در اواخر فصل بهار به آن سری بزنید و خود را غرق یک لذت بی پایان نمایید، دشت گل های بابونه در نمین بوده که درست در بخش شمال شرقی شهر اردبیل قرار دارد. در این خطه توریستی و دیدنی از ایران، برای دیدن این مورد از دشت گل های ایران که اتفاقا از خواص درمانی فوق العاده بالایی نیز برخوردار هستند، باید راهی جنگل فندقلو شوید تا ضمن بازدید از یک اقلیم طبیعی دیگر بتوانید از لباس سفیدی که هر سال با فرا رسیدن روزهای پایانی فصل بهار این جنگل تن خود می کند از نزدیک مواجه شوید. بهترین زمان جهت بازدید از گل های بابونه جنگل فندقلو محدود به اواسط خرداد تا روزهای میانی تیرماه است. برای رفتن به سوی جنگل فندقلو باید اول خود را به سه راهی مسیر اردبیل - آستارا رسانده و در این نقطه، پیش از وارد شدن به شهرستان نمین با مطالعه تابلوهای راهنمایی کننده ای که در مسیر موجود بوده، خود را به جنگل فندقلو برسانید. ناگفته نماند که برای دستیابی به این جنگل راه دیگری نیز وجود دارد که آن استفاده از گردنه حیران هست.

دشت گل های بابونه در نمین

 

سوسن چلچراغ داماش
حتی اگر از جنبه توریستی گلزارهای روستای داماش نیز بگذریم، این روستا به خودی خود آنقدر دارای پتانسیل های گردشگری و دیدنی هست که بتوان به سادگی هرچه تمام تر از بودن در محیط آن لذت برد و خود را چند روزی میهمان بهشتی از نواحی شمالی ایران کرد. داماش میزبان دشت پر گلی از سوسن چلچراغ است. سوسن چلچراغ از دسته گل های انحصاری جهان بوده که تنها در ایران و جمهوری آذربایجان پرورش پیدا می کند و بطور کلی برای پرورش آن نیاز به یکسری شرایط زیست محیطی خاص است. این گل، اولین گل ایرانی در میان هزار و یک نوع گلی بوده که در اقلیم ایران پرورش پیدا می کند و نام آن در فهرست آثار ملی طبیعی کشور نیز قرار گرفت. امروزه متمرکز ترین نقطه پرورش سوسن چلچراغ مربوط به بخشی مرتفع از جنگل های مخروبه راش در حوالی روستای داماش بوده که از ارتفاعی میان 1700 تا 1900 متر بالاتر از سطح دریا برخوردار است. در این مورد از مناطق پرگل ایران چیزی قریب به دو هزار نمونه از گل های سوسن چلچراغ پرورش داده می شود و از آنان نیز به دلیل شرایط خاص منطقه ای، حفاظت جدی بعمل آورده می شود. برای بازدید از این مورد از دشت گل های ایران باید ابتدا از مسیر قزوین-لوشان اقدام کنید و سپس از طریق جاده فرعی و پر پیچ و خم جیرنده و همچنین طی کردن چیزی نزدیک به 42 کیلومتر به شهر جیرنده برسید. با رسیدن به این شهر دیگر تنها در فاصله 40 کیلومتری از روستای داماش واقع شده و بایستی از اینجا به بعد مسیر را به کمک یک راهنمای محلی یا با پرس و جوی فراوان از رانندگان و رهگذرانی که از آن طرف ها عبور می کنند، راه رسیدن به این مورد از مناطق پرگل ایران را پیدا نمایید.

سوسن چلچراغ داماش

 

باغ لاله های استان البرز
نمی شود از دشت ها و مقاصد پر گل کشورمان صحبت کنیم و نامی از باغ گل های شهر کرج به میان نبریم! در یکی از باغات کرج شما می توانید با انواع و اقسام لاله ها در رنگ های مختلفی همچون ارغوانی، نارنجی، صورتی، زرد و همچنین قرمز مواجه شوید. بد نیست بدانید در این باغ همانطور که گفتیم شما با لاله های گوناگون روبرو خواهید شوید. باغ لاله های استان البرز فعالیت خود را از سال 1360 خورشیدی آغاز نموده و با گذشت این همه سال از افتتاحیه خود همچنان نیز با استقبال فوق العاده قابل توجهی از سوی عموم بازدیدکنندگان داخلی و خارجی مواجه است. از قلم باز نماند که بهترین زمان دیدار از این مورد از دشت گل های ایران، محدود به اواسط ماه اردیبهشت تا اوایل خرداد هست.

باغ لاله های استان البرز

نرگس زار بهبهان
اگر فکر می کنید برای تماشای دشت های پر گل و خوش عطر و منظره ایرانی حتما باید منتظر فصل بهار شوید تا طبیعت از خواب زمستانی خود بلند شود و روح تازه ای را در کالبد خود بدمد، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا در نیمه دوم سال یعنی فصول پاییز و زمستان، این گلزار بهبهان بوده که با نرگس های سر و حال و شاداب خود گوی جذب گردشگر و بازدید کننده را از دیگر مناطق پرگل ایران می گیرد و در بین مقاصد گلگون کشورمان یکه تازی می کند! نرگس زار بهبهان اصیل ترین و قدیمی ترین محل رویش نرگسی های منحصر به فرد ایرانی در سراسر این مرز و بوم بوده و آنطور که مورخان در خصوص آن مطالعه کرده اند، قدمت این نرگس زار به سال هایی حتی پیش از میلاد حضرت مسیح بر می گردد. در دشت مزین شده بهبهان با گل های نرگس که از مساحتی نزدیک به 20 هکتار نیز برخوردار است، شما می توانید با 4 نوع از گل های نرگس مواجه شوید. قطعا باعث افتخار است اگر بدانید که این مورد از دشت گل های ایران در فستیوال گل کشور هلند توانسته تا به رتبه اول دست پیدا نمایند. ناگفته نماند که این مورد از دشت گل های ایران در حال حاضر به ثبت ملی کشورمان نیز رسیده و جهت بازدید از محتویات خوشبو و عطرآگین آن یعنی گل های نرگس می توانید با آغاز فصل پاییز تا روزهای پایانی ماه بهمن و یا حتی اوایل اسفندماه برنامه مسافرتی خود را تنظیم نمایید. برای بازدید و حضور در دشتی پر از گل های نرگسِ باید ابتدا به شهر بهبهان سفر کنید و با رسیدن به این شهر، خود را وارد جاده قدیم اهواز نمایید. با برگزیدن این مسیر که به جاده سیمان منتهی خواهد شد، تنها کافی است به قدری پیشروی کنید تا در سمت چپ خود با این مورد از زیباترین دشت های پرگل ایران مواجه شوید.

نرگس زار بهبهان

 

دشت کلزای رامیان
رامیان معروف است به نگین سرسبز استان گلستان که همه ساله با تغییر فصل ها و آغاز فصل دل انگیز طبیعت؛ یعنی فصل بهار تبدیل به یک بهشت بی همتا و زرد رنگ از گیاهان کلزا می شود که در کنار افزایش جذابیت های بصری حاکم در این شهرستان شمالی کشورمان، باعث رونق اقتصادی آن نیز می شوند؛ زیرا روغن گرفته شده از دانه های کلزا به لحاظ عدم وجود کلسترول و همچنین برخورداری از اسیدهای چرب اشباع نشده از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و در رامیان نیز کشاورزان زیادی را می توان پیدا کرد که مشغول به کاشت گیاه کلزا در مزارع خود هستند. از شرایط رویش و پرورش گیاه کلزا می توان به معتدل بودن شرایط محیطی اشاره کرد. برای رسیدن به دشت های گیاه کلزا در شهرستان رامیان، اصلا نیازی نیست خودتان را به زحمت بیندازید و تنها کافی است برای سفر به این مورد از مناطق پرگل ایران به طرف بجنورد رفته و در طول مسیر با مطالعه تابلوهای راهنمایی کننده خودتان را به بهشت زرد رنگ گیاهان کلزا برسانید.

دشت کلزای رامیان

 

دشت دریاسر تنکابن
خیلی حیف است اگر برای بازدید از دشت های گیاه کلزا به بخش های شمالی ایران سفر کنید و در کنار آن سری به شهر تنکابن و دشت دریاسر آن که همیشه از روزهای میانی ماه اردیبهشت تا اواسط خردادماه میزبان گل های بابونه زرد رنگ در خود است، نزنید! این دشت پر گل از بابونه های زرد رنگ در سمت جنوب غربی خود دارای کوه الموت بوده و از بخش شرقی خود نیز به طالقان و از قسمت غرب خود نیز به قله های کندیگان، خشچال و همچنین گردنه سیالان ختم می شود. برای رفتن به دشت دریاسر شهر تنکابن ابتدا باید وارد جاده دوهزار در آن شوید و آنقدر به مسیرتان ادامه دهید تا به یک دوراهی به اسم امامزاده قاسم برسید. اکنون با انتخاب مسیر سمت چپ خود وارد یک مسیر نه چندان هموار خواهید شد که شما را به سمت دره و همچنین روستایی به نام عسل محله خواهد برد. از اینجا به بعد مسیر را باید با پاهای خودتان طی کنید و در کنار یک راهنمای محلی وارد جنگل شده و پس از گذشت چیزی نزدیک به 60 الی 90 دقیقه طبیعتگردی در دشت و کوه و جنگل، خود را به یکی از دشت گل های ایران برسانید.

دشت دریاسر تنکابن

 

دشت دالانی الیگودرز
نمی شود از دشت های پر از گل ایران صحبت کرد و هیچ اشاره ای به دشت دالانی که رویشگاه محبوب و کاملا طبیعی گل هایی به اسم لاله های واژگون است، نکرد! دشت دالانی در شهر الیگودرز قرار دارد و به لحاظ شرایط مکانی خود، بسیاری از کارشناسان مربوطه این دشت مخصوص رویش لاله های واژگون را یک گنجینه کاملا غنی و ژنتیکی برای کشورمان قلمداد می کنند. بهترین موعد دیدار از دشت دالانی و لاله های همیشه واژگون آن از آغاز فصل بهار تا روزهای میانی خرداد است که دیگر برف روی کوه ها آب شده و میزان رطوبت مورد نیاز جهت پرورش این نوع از گل های زیبای طبیعت فراهم می شود. ناگفته نماند که پرورش 100٪ طبیعی گل های لاله واژگون تنها در ایران و در دامنه های زاگرس امکان پذیر است. این مورد از زیباترین دشت های پرگل ایران، ناحیه ای است متعلق به روستایی همنام خود یعنی روستای دالانی که در 40 کیلومتری الیگودرز قرار دارد و برای دستیابی به آن باید ابتدا خود را به شهر الیگودرز رسانده و در نهایت به دشت دالانی قدم بگذارید.

دشت دالانی الیگودرز

 

دشت گل آفتابگردان و شقایق شاهرود
منطقه کالپوش یک محدوده وسیع برای تمام عاشقان طبیعت و همچنین گل همیشه وفادار به آفتاب یعنی گل آفتابگردان است که حتی حاضر نیست یک ثانیه از عمر خود را بدون تماشای آفتاب سوزان بر فراز خود سپری کند. برای دیدن گل های آفتابگردان باید صبر کنید تا به آخرین ماه از فصل تابستان؛ یعنی ماه شهریور برسید تا بتوانید از نزدیک با این جواهرات زرد طبیعی مواجه شوید. اما همانطور که گفتیم در منطقه کالپوش از شهر شاهرود تنها گل های آفتابگردان منتظر خودنمایی در مقابل دیدگان شما گردشگران عزیز و ارجمند نیستند و در این منطقه همه ساله با آغاز فصل از میانه اردیبهشت ماه تا روزهای پایانی ماه خرداد، این شقایق های وحشی هستند که بطور کلی رنگ دشت را با رویش فراوان خود به سرخی در می آورند و گوشه دیگری از طبیعت بکر و زیبای ایرانی را ایجاد می کنند. برای حضور و بازدید از گل های آفتابگردان و شقایق های وحشی در ناحیه کالپوش از بخش شاهرود رسانده و سپس از طریق مسیر شاهرود-مشهد، خود را به شهر میامی برسانید و از آن جهت مسیر خود را به طرف شمال عوض کنید تا به این مورد از مناطق پرگل ایران دست پیدا نمایید.

دشت گل آفتابگردان و شقایق شاهرود

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار