کد خبر: ۸۱۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 12 January 2020

صبح روز چهارشنبه بود که مردم کشور با خبر سقوط هواپیمای ۷۳۷ هواپیمایی اکراین بیدار شدند؛ با اینکه تمام شواهد نشان از هدف قرار گرفتن این پرواز داشت، به شدت از سوی مسئولان کشوری و لشکری تکذیب شد و هیچ کس زیر بار آن نرفت.

به گزارش «تابناک»؛ تا اینکه سرانجام صبح امروز بعد از سه روز وقفه ستاد کل نیرو‌های مسلح طی بیانیه‌ای مسئولیت آن را پذیرفت و اعلام کرد، این هواپیما توسط سیستم پدافند داخلی و به اشتباه ساقط شد.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تاخیر در اعلام علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق غیر قابل جبرانی است، گفت: مردم بعد از این حادثه از مسوولان عصبانی و ناراحت شده اند که نباید به آن نگاه امنیتی و ضدیت با نظام داشت.سعی نکنید همه چیز را با یک عذرخواهی و قبول مسولیت تمام کنید.

علیرضا رحیمی در گفت و گو با تابناک در واکنش به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک و به دنبال آن درگذشت ١٧۶ سرنشین آن اظهار کرد: اینکه علت بروز حادثه یعنی شلیک به هواپیما با تاخیر دور روزه اعلام می شود نقطه عطف و ضربه اساسی به اعتماد مردم به گزارش های مسئولان در حوادث مختلف وارد کرده و به آن بعد ملی میدهد؛ فراتر از آن می تواند گزارشات ایران را در خصوص موضوعات مختلف تحت‌الشعاع قرار دهد .

وی با اشاره به پذیرش اشتباه رخ داده توسط سپاه گفت: اینکه مسئولان سپاه مسولیت این حادثه را قبول کردند، نکته مثبتی است اما چرایی حادثه و خطایی که در نوع خود نه فقط در ایران که در دنیا بی سابقه بوده، مردم را بیشتر نگران و عصبانی کرده است. آن ها منتظر شنیدن توضیحات بیشتری هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توضیحات سردار جلالی رییس پدافند غیرعامل در برنامه تلویزیونی و سردار سلامی فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی مجلس گفت: آن ها توضیحاتی درباره حساسیت آسمان ایران بعد از حمله موشکی به پایگاه های آمریکا در عراق و پرواز هواپیما داشتند. با توجه به وجود چنین حساسیتی که آسمان ایران را

در حالت جنگی قرار می‌داده انتظار مردم توقف پروازهای مسافربری است حال اینکه هیچ مرجعی مسئولیت توقف پروازها را قبول نمیکند باعث افزایش ابهامات و ناراحتی مردم می شود لذا باید برای جلوگیری از تشدید ناراحتی مردم و مدیریت فضای کشور توضیحات و جزییات بیشتری به مردم داده شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه باید اصل صداقت و اطمینان در ارایه گزارشاتی به مردم، دستگاه‌ها و حتی رهبری رعایت ‌شودافزود: در مقطع فعلی چاره ای جز ارایه گزارشات شفاف درباره علت وقوع این حادثه برای بازیابی افکار عمومی وجود ندارد؛ حتی ممکن است این اقدام ابعاد نظامی و امنیتی هم داشته باشد که این توضیحات را محدود کند اما در این فضایی که به صورت بی سابقه همه مردم متاثر ، عصبانی و ناراحت هستند باید توضیحات حداکثری داده شود.

وی محاکمه قاصرین ، مقصری و مسببین را انتظاری روشن و سازمانی و استاندار دانست و گفت: اگر در ارزیابی‌های اولیه قصور مسئول و یا فرماندهی محرز شد قطعا برکناری‌اش می‌تواند جزو اولین اقدام ها باشد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در واکنش به ابهاماتی در باره اطلاع رئیس‌جمهور از این اتفاق اظهار کرد: رئیس‌جمهور اطلاع نداشته است، مجموعه نظامی مطلع بودند و خارج از مجموعه نظامی به هیچکسی اعم از دولت، صدا و سیما و سازمان هواپیمایی اطلاعی داده نشده است. بعد از وقوع حادثه در درون نیروهای مسلح گفته می شود و به بیرون از آن چیزی نگفتند اینکه سردار حاجی زاده هم گفته که بعد از از این حادثه به مقام بالاتر اطلاع داده منظورش مقام بالاتر نظامی است.

وی مجددا با تاکید بر اینکه اطلاعی به دولت و مجموعه سازمان هواپیمای کشوری داده نشده افزود: جمع بندی نهایی به اطلاع رئیس‌جمهور می رسد که او هم در پیامی مردم را در جریان قرار میدهد.

رحیمی در واکنش به اعتراض های مردم بعد از وقوع از علت این این حادثه گفت: عصبانیت و نگرانی مردم کاملاً به جا و به حق است ولی نباید به این عصبانیت و نگرانی با نگاه امنیتی و ضدیت با نظام نگریسته شود. مردم به جد از مسئولان دلخور و نگران هستند و باید این دلخوری از طرف مسئولان پاسخ داده شود وقتی پاسخ اولیه قانع کننده نیست قاعدتاً لازم به توضیحات تکمیلی است پس صرف عذرخواهی و اظهار شرمندگی مسئولین و اظهار اینکه مسئولیت را می‌پذیریم، جبران مافات نمی‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ چیزی نمی تواند جبران از دست دادن این عزیزان شود اما چون این حادثه‌ همه مردم را متاثر و ناراحت کرده جبران آن فقط به صرف به یک عذرخواهی و قبول مسئولیت نیست لذا هر چه صادقانه تر به مردم توضیح داده شود آن ها بیشتر مردم قانع خواهند شد البته که در هر صورت خلا به وجود آمده در اعلام وقوع حادثه غیر قابل جبران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار