یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم.
کد خبر: ۸۱۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 14 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران سوابق پرافتخاری مانند حضور در دوران دفاع مقدس به عنوان نیروی تک‌تیرانداز سپاه در اغلب عملیات‌های گسترده، همچون عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵، والفجر مقدماتی و والفجر ۸، حضور در کنار شهید طهرانی مقدم در صنعت موشکی و کمک به ارتقای صنایع موشکی را در کارنامه خود دارد.

حاجی زاده

حاجی زاده

دوران نوین هوافضای سپاه با سردار حاجی زاده

سردار حاجی زاده پس از دوران حضور موفق خود در صنایع موشکی، این حضور موفق را با انتصاب به سمت فرماندهی نیروی هوافضای سپاه در سال ۸۸ به عنوان نخستین فرمانده این نیرو کامل کرد تا بر روی تقویت توان موشکی و ارتقای برد آن‌ها متمرکز شود. او از ابتدای دوران دفاع مقدس یکی از یاران شهید طهرانی مقدم بود و در دوران آغاز فعالیت‌های موشکی در سپاه به فرماندهی شهید طهرانی مقدم و با این شهید گرانقدر همواره همراه بود.

حاجی زاده

حاجی زاده

البته پیشرفت‌های ایران در زمینه پهپادی هم از دیگر فعالیت‌های مهم و تعیین کننده او در سمت فرمانده نیروی هوافضای سپاه بود، به نحوی که با کار قوی اطلاعاتی در تسخیر انواع پهپاد‌های آمریکایی و اسرائیلی و مهندسی معکوس آن‌ها دیگر کار مهم در دوران فرماندهی سردار حاجی زاده اجرایی شده و تاکنون هم ادامه دارد. ⁧حاجی‌زاده⁩ ۱۰ ‌سال است فرماندهی نیرویی را بر عهده دارد که عامل اصلی قدرت بازدارندگی ایران است و به اذعان بسیاری از ناظران اهمیت و اثر راهبردی قدرت آن حتی از ⁧نیروی قدس⁩ سپاه نیز بیشتر است.

حاجی زاده

حاجی زاده

سردار حاجی زاده پیام آور فتوح عظیم

عادت داشتیم تا بعد از هر عملیات همواره سردار حاجی زاده را با چهره‌ای خندان و پرغرور با اعلام یک خبر غرورآمیز و یک فتح جدید مشاهده کنیم، دقیقا همانطور که پنجشنبه گذشته با ارائه گزارشی از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در برابر دوربین‌ها حاضر شد و جزئیات این فتح پرغرور که از آن با نام مرحله اول انتقام سخت یاد می‌شود برای همگان تشریح کرد.

حاجی زاده

حاجی زاده

اما بامداد چهارشنبه یعنی چند ساعت پس از عملیات انتقام سخت و نابودی بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در عراق به ناگاه انتشار یک خبر تلخ، شیرینی این پیروزی را به تلخی زهر تبدیل کرد. خبر اعلام شده این را می‌گفت که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هواپیمایی اوکراین اینترنشنال به شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ در منطقه شهریار در حوالی تهران سقوط کرده است. اما این خبر دشمنان جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا و شخص ترامپ که از این پاسخ و انتقام سخت مایوس شده بود را بسیار خوشحال کرد.

حاجی زاده

گمانه زنی‌های بسیاری از روز چهارشنبه که این اتفاق رخ داد در فضای کشور مطرح شد، ابتدا علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری علت این حادثه را نقص فنی اعلام کرد و پس از آن هم برخی گمانه زنی‌هایی مطرح شد که این هواپیما توسط پدافند هوایی مورد اصابت قرارگرفته است، انتشار برخی فیلم‌ها در فضای مجازی این فرضیه را تایید می‌کرد.

ستاد کل نیروهای مسلح ؛ جزئیات سقوط هواپیما اوکراینی را اعلام کرد

شنبه صبح بود که ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با صدور بیانیه ۵ بندی جزئیات این حادثه را اعلام کرد. در بند آخر این اطلاعیه اینطور آمده است؛   ابلاغ گردید تا در اسرع وقت مسئولان مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.

حاجی زاده

همان روز سردار حاجی زاده با چهره‌ای محزون و ناراحت حدود ساعت ۱۴ با حضور در یک نشست خبری تلوزیونی با اعلام این خبر جزئیات آن را شرح داد. او در این نشست خبری گفت که بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور بودم و پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه‌های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده، آرزوی مرگ کردم. ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم و در شرایط سخت مقابل دوربین‌ها حاضر می‌شویم.

حاجی زاده

یک سانحه اما مشابهِ سوانحی در سایر کشورها

این نجابت سردار حاجی زاده که مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت تحسین برانگیز بود. چون این خطای سهوی سیستم پدافند هوایی در اشتباه هدف قراردادن هواپیمای مسافربری و تجاری، در حوادث مشابه در کم‌ترین مدت یعنی سه روز پس از حادثه اعلام شد، در حالی که در حوادث مشابه مانند هدف قراردادن به اشتباه هواپیمای جمهوری روسیه با ۲۶۹ نفر در سال ۱۹۸۳ توسط پدافند هوایی شوروی ۱۰ سال بعد در سال ۱۹۹۳ یعنی پس از فروپاشی جمهوری سوسیالیستی شوروی اعلام شد. این اتفاق دوباره در سال ۲۰۱۴ توسط پدافند هوایی روسیه برای سرنگون کردن هواپیمای مالزی با ۲۹۸ نفر رخ داد و پس از ۲ ماه اعلام رسمی شد.

حاجی زاده

در سال ۲۰۰۱، اما هواپیمای روسیه با موشک پدافند هوایی اوکراین هدف قرار گرفته بود و در آن حادثه ۷۸ نفر نیز به کام مرگ رفتند و نتایج آن ۸ روز بعد اعلام شد. اما حادثه‌ای که اشتباه نیروی پدافندی ایران موجب آن شد تنها در ۳ روز اعلام شد و نیروی هوافضای سپاه مسئولیت آن را برعهده گرفت.

حاجی زاده

بررسی حوادث مشابه در جهان نشان می‌دهد که ایران در قبال جان انسان‌ها متعهد است و همواره بر حفظ جان آن‌ها تلاش دارد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار