هیات وزیران در نشست پانزده دی ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، آیین‌نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوار‌های مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی را تصویب کرد. یکی از ملاک‌های حذف یارانه معیشتی این است کسانی که همزمان خودرو، مسکن و شغل دارند یارانه معیشتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
کد خبر: ۸۱۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ 15 January 2020

سرانجام در آغازین دقایق ۲۴ آبان ماه سال جاری و در سکوت خبری، بنزین سهمیه بندی شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. افزایش قیمت برای بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد و برای بنزین آزاد ۲۰۰ درصد بود. دولت اعلام کرد که تمام درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین در سال که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شد را به حساب ۱۸ میلیون خانوار که ۶۰ میلیون تن از جمعیت ایران را در بر می‌گرفت، واریز خواهد کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اولین یارانه معیشتی در سه مرحله به حساب ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار واریز شد. آخرین گروه، اولین یارانه معیشتی خود را در دوم آذر ماه سال جاری دریافت کردند. محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی مصاحبه ای در مورد زمان واریزی یارانه معیشتی گفت: مقرر شد دهم هر ماه کمک معیشتی خانوار، بیستم هر ماه یارانه نقدی و بیست و هشتم هر ماه حقوق کارمندان پرداخت شود؛ بنابراین دومین یارانه معیشتی در دهم دی ماه ۱۳۹۸ به حساب خانوار‌ها واریز شد؛ با این تفاوت که این بار صف یارانه بگیران طولانی‌تر از دوره قبل شده بود.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک‌های معیشتی طی مصاحبه‌ای درباره افزایش تعداد یارانه بگیران معیشتی در دور دوم واریزی گفت: در بررسی اعتراض‌های اخیر ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار مشمول دریافت یارانه تشخیص داده شده‌اند که این تعداد معادل یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۹۱ نفر بوده که جمعیت قابل توجهی را به فهرست مشمولان دریافت کمک‌های معیشتی اضافه کرده است.

آخرین مهلت اعتراض به حذف یارانه معیشتی چه زمانی است؟

در اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی ـ که در دهم دی ماه سال جاری منتشر شد ـ آمده بود: طی روز‌های سوم تا بیستم آذر ماه، ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ سرپرست خانواری که در لیست یارانه بگیران نبودند و خود را حائز دریافت بسته حمایت معیشتی می‌دانستند، اقدام به ثبت شماره ملی خود در کد دستوری#۶۳۶۹* کردند، این افراد می‌توانند (از ساعت ۲۲ سه شنبه دهم دی ماه) با مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir نسبت به ثبت درخواست دریافت این بسته اقدام نمایند. برای ثبت نام نیز سرپرست خانوار باید اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کند. مهلت ثبت درخواست در سایت، از ساعت ۲۲ مورخ دهم دی ماه به مدت چهارده روز (تا ۲۴ دی ماه) فراهم شده است.

امروز ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان یارانه معیشتی اعلام کرد که مهلت ثبت نام برای متقاضیان دریافت این یارانه تا پایان دی ماه تمدید شد؛ بنابراین، این ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ هزار سرپرست خانواری که از حذف شدگان یارانه معیشتی بوده اند، تنها تا آخر دی ماه مهلت دارند که برای اعتراض به حذف و ثبت نام به سایت مراجعه کنند.

نتایج اعتراض تا کی و چگونه اعلام می شود؟

پیرامون اینکه نتایج اعتراض تا کی اعلام می‌شود، حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی گفت: تقاضای این افراد ظرف یک ماه بررسی می‌گردد؛ بنابراین، با توجه به مصاحبه سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح معیشتی، می‌توان گفت: نهایت تا ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۸ نتایج اعتراضات مشخص خواهد شد.

شایان ذکر است، پس از بررسی اولیه اطلاعات و تعیین وضعیت، نتایج بررسی درخواست متقاضیان به شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه، پیامک خواهد شد.

 

در سال 99، حذف و اضافه یارانه بگیران معیشتی هر شش ماه یک بار

قرار است دولت از سال آینده بازبینی حساب های متقاضیان دریافت یارانه معیشتی را هر شش ماه یک بار انجام  دهد. این خبری بود که به تازگی حسین میرزایی طی مصاحبه ای داده است. وی گفت: دولت از سال آینده هر شش ماه یکبار حساب تمامی دریافت کنندگان یارانه را مورد بازبینی قرار می‌دهد و چنانچه تشخیص دهد که افرادی صاحب تمکن مالی شده‌اند و یا مستحق دریافت یارانه نیستند آنها را حذف و افراد مستحق را جایگزین می‌کند. بنابراین درخواست بررسی مجدد افراد هم در این پروسه بررسی می‌شود و نتیجه آن مشخص می‌شود.

عواقب اعتراض اشتباه به حذف یارانه معیشتی، چیست؟

هنگامی که معترضین به سایت جهت ثبت اعتراض و درخواست بازبینی مراجعه می کنند، در یکی از بندها اعلام شده است در صورتی که محرز شود، اطلاعات ارائه شده پیرامون میزان درآمد خانوار اشتباه می باشد، یارانه نقدی خانوار نیز قطع خواهد شد.

با شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی، چه خانوار‌هایی مشمول یارانه نمی‌شوند؟

موضوعی که در ابتدا با انتقادات فراوانی همراه شد، اما باید گفت طبق ماده ۱۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۸۷  دولت اجازه چنین کاری را دارد. در این ماده آمده است، اگر محرز شود که اطلاعات متقاضی برای دریافت یارانه با واقعیت همخوانی ندارد، دولت می‌تواند از ادامه پرداخت یارانه به او خودداری کند.

هیات وزیران در جلسه ۱۵ دی ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، آیین‌نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی را تصویب کرد.

طبق این آیین نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید، یارانه معیشتی به خانوارهای یک نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه به ترتیب ۴۰ و ۴۸۰ میلیون ریال، دونفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۵۰ و ۶۰۰ میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۶۰ و ۷۲۰ میلیون ریال، چهارنفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۷۰ و ۸۴۰ میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۸۰ و ۹۶۰ میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد.

همچنین، یارانه معیشتی به خانوارها با شرایط زیر نیز تعلق نمی گیرد:

  • به صورت همزمان دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو می باشند،
  • دارای دو واحد ملکی هستند،
  • دارای ملک به ارزش 12 میلیارد ریال در تهران و کلان شهرها و 9 میلیارد ریال در سایر شهرستان ها هستند،
  • دارای خودروی سواری به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از 4 میلیارد ریال هستند،
  • دارای بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی بوده اند،
  • کارفرمایانی که دارای بیش از سه بیمه پرداز هستند،
  • گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از 3 میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط هستند.

با شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی، چه خانوار‌هایی مشمول یارانه نمی‌شوند؟

با شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی، چه خانوار‌هایی مشمول یارانه نمی‌شوند؟

با شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی، چه خانوار‌هایی مشمول یارانه نمی‌شوند؟

 
 /ع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار