کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای ۲ سهمیه کشورمان در المپیک ۳ راه پیش رو دارد.
کد خبر: ۸۱۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 18 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: کمتر از ۲۰۰ روز دیگر تا آغاز بزرگترین آوردگاه جهانی ورزشی، یعنی المپیک باقی‌مانده است. همانطور که از قبل اعلام شده بود، ماجرای مربوط به مبارزه با دوپینگ از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (IWF)، منجر شد تا بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران با کاهش تعداد سهمیه وزنه‌برداری در المپیک مواجه شوند.

معادله ۳ مجهولی وزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰

ایران یکی از کشور‌هایی است که در وزنه‌برداری، تنها ۲ سهمیه در توکیو ۲۰۲۰ خواهد داشت، اما اینکه کدام یک از نفرات ایران به عنوان ۲ نماینده کشورمان در توکیو روی تخته می‌روند تبدیل به یکی از معما‌های فدراسیون و اهالی وزنه‌برداری شده است. شاید جالب باشد که نفرات اعزامی ایران در دسته‌های مختلف، حالا به تعداد سهمیه‌های دیگر کشور‌ها در وزنه‌برداری مربوط شده است.

در این گزارش بررسی می‌کنیم که تعداد سهمیه‌های دیگر کشور‌ها چگونه می‌تواند در اعزام وزنه‌برداران ایرانی تاثیرگذار باشد.

 

شانس‌های المپیکی ایران در وزنه‌برداری

با توجه به رقابت‌های انتخابی المپیک که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان در ۳ دسته شانس کسب سهمیه المپیک را دارند. ملی‌پوشان کشورمان در دسته‌های ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+  این شانس را دارند تا ۲ سهمیه ایران را در توکیو به دست بیاورند.

معادله ۳ مجهولی وزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰

در حال حاضر و با توجه به رقابت‌های گزینشی که در گذشته برگزار شده است، در دسته ۹۶ کیلوگرم ایوب موسوی، رضا بیرالوند، سهراب مرادی، کیانوش رستمی و علی میری، در دسته ۱۰۹ کیلوگرم علی هاشمی و در دسته ۱۰۹+ علی داودی شانس‌های کسب سهمیه برای بازی‌های المیک توکیو ۲۰۲۰ به حساب می‌آیند.    

احتمال اول:  دسته ۹۶ و ۱۰۹

احتمال اول اعزام ۲ وزنه‌بردار در دسته‌های ۹۶ و ۱۰۹ کیلوگرم است. در دسته فوق سنگین و با توجه حضور لاشا تالاخادزه گرجستانی شاید هیچ وزنه‌برداری در دنیا نتواند توان رقابت با قوی‌ترین مرد فعلی جهان را داشته باشد و از حالا مدال طلای فوق سنگین جهان در توکیو برای این وزنه‌بردار ۲۶ ساله رزرو شده است. همچنین ممکن است علی داودی ۲۰ ساله، تجربه رقابت با بهترین‌های این دسته را نداشته باشد و کادر فنی تیم ملی قید اعزام این وزنه‌بردار به المپیک را بزند. داودی در بازی‌های جهانی ۲۰۱۹ تایلند با دهم شدنش کمی احتمال حضور در توکیو را کاهش داده است.

معادله ۳ مجهولی وزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰

 

به همین دلیل اگر علی هاشمی در دسته ۱۰۹ بتواند به رکورد‌های نفرات برتر این دسته نزدیک شود و در ۹۶ کیلو هم  یکی از نفرات تیم ملی موفق به کسب سهمیه شود، هیچ بعید نیست ایران برای فوق سنگین هیچ برنامه‌ای در توکیو ۲۰۲۰ نداشته باشد.  

احتمال دوم: دسته ۹۶ و +۱۰۹

احتمالی قوی‌تر از مورد قبلی این است که ۲ وزنه‌بردار ایرانی در توکیو را نفرات دو دسته ۹۶ و +۱۰۹ کیلوگرم تشکیل بدهند. در بررسی این احتمال، سهمیه دیگر کشور‌ها برای تعیین ۲ نماینده ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. رقابت‌های جهانی، با عنوان دهمی علی داودی در دسته فوق سنگین به پایان رسید، اما با نگاهی به جدول نفرات این دسته در رقابت‌های جهانی متوجه می‌شویم که با وجود دهم شدن داودی در تایلند هیچ بعید نیست این وزنه‌بردار ۲۰ ساله، در ابتدای جوانی تجربه حضور در المپیک را به دست بیاورد.

معادله ۳ مجهولی وزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰

بلاروس و ارمنستان در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک تنها یک سهمیه خواهند داشت. آرامنائوی بلاروسی و مارتیروسیان ارمنستانی آنقدر در دسته ۱۰۹ کیلوگرم آماده هستند که این ۲ کشور تنها امید خودشان را در المپیک به آن‌ها اختصاص بدهند و قید اعزام وزنه‌بردارن دسته فوق سنگین را بزنند. میناسیان و الکسانیان از ارمنستان و زیازیولین از بلاروس، وزنه بردارانی که به ترتیب عنوان‌های دوم تا چهارم رقابت‌های جهانی تایلند را در دسته فوق سنگین از آن خودشان کردند و در صورتی که این نفرات راهی توکیو نشوند ( به دلیل تک سهمیه بودن ارمنستان و بلاروس) و از طرفی علی داودی خودمان هم کمی رکورد‌های خود را افزایش دهد، یکی از سهمیه‌های ایران به دسته فوق سنگین تعلق خواهد گرفت.

 

احتمال سوم: دسته ۱۰۹ و ۱۰۹+

حتی حضور داشتن سهراب مرادی و کیانوش رستمی در این دسته نیز نمی‌تواند تضمینی برای اعزام یکی از نفرات این دسته به توکیو ۲۰۲۰ باشد. سهراب مرادی پس از مصدومیت از ناحیه کتف ماه‌هاست که در رقابت‌های گزینشی امتیاز بالایی به دست نیاورده و حضور او در بازی‌های سوئیس تنها برای جلوگیری از حذفش از گردونه رقابت‌ها بود. رستمی هم پس از ماجرای عجیب ارسال نشدن نامش برای رقابت‌های سوئیس، آنقدر از حیث امتیازگیری عقب افتاده که بعید نیست این ۲ ملی‌پوش که مدال طلایی ریو ۲۰۱۶ را در کارنامه خود دارند، حتی از حضور در المپیک ۲۰۲۰ محروم شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار