دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از آخرین جزئیات تولید واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب در ایران خبر داد.
کد خبر: ۸۱۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 18 January 2020

آخرین جزئیات از تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

به گزارش تابناک سمنان: آنفلوانزا بیماری ویروسی که هر سال با تغییر چهره کشنده آن در دنیا مواجه هستیم، ویروس آنفلوانزا با تغییر شکل خود در برابر واکسن ها و داروها مقاومت می کند و به همین دلیل سالیانه جان شمار بسیاری از افراد را در جهان می گیرد، اما با تزریق واکسن شانس ابتلا و مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

واکسن آنفلوانزا اکنون به کشور ایران وارد می‌شود و امسال قیمت واکسن سه ظرفیتی ۳۶ هزار تومان و قیمت واکسن چهار ظرفیتی ۴۱ هزار تومان بود که با تولید آن می توان صرفه جویی ارزی بالایی داشت.

این واکسن به گفته متخصصان باید در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، خانم‌های باردار و افراد دارای نقص ایمنی تزریق شود، چرا که این ویروس گاهی خوی وحشیانه به خود می‌گیرد و برخی را به کام مرگ می‌کشاند.

مرگ ۱۱۴ ایرانی بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در سال ۹۸ 

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار تلفات آنفلوآنزا بیان کرد: از تاریخ ۱۴ تا ۲۰دی ماه، یک مورد فوت بر اثر آنفلوآنزا از استان آذربایجان شرقی گزارش شده است و به این ترتیب در مجموع تعداد جان‌باختگان بر اثر آنفلوآنزا به ۱۱۴ نفر رسید.

۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.

خبر خوش این است که واکسن آنفلوانزای فصلی ایرانی در مسیر تولید قرار گرفته است و یک شرکت دانش بنیان ایرانی واکسن آنفلوانزای نوترکیب را سال آینده وارد بازار خواهد کرد.

آخرین جزئیات از تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

صرفه جویی ۱۵ میلیون دلاری با تولید واکسن آنفلوانزای ایرانی

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: در ۷ ماهه نخست سال یک میلیارد دلار واردات دارو داشتیم که این دارو‌ها در حوزه بیولوژیک و شیمیایی بوده‌اند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تولید واکسن آنفلوانزای فصلی در ایران ۱۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

 واکسن آنفلوانزای ایرانی سال آینده وارد بازار خواهد شد

قانعی همچنین از رونمایی واکسن آنفلوانزای فصلی در سال آینده خبر داد و گفت: واکسن آنفلوانزای فصلی که در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، بهمن سال جاری تکمیل دانش فنی آن صورت خواهد گرفت و این واکسن روند آزمایشات بالینی را طی می‌کند تا سال آینده وارد بازار شود.

 

آخرین جزئیات از تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

تحریم ها، مانع ورود تخم مرغ مورد نیاز تولید واکسن آنفلوانزا

قانعی گفت: در واکسن آنفلوانزای فصلی نیاز به نوعی تخم مرغ برای ایجاد آنتی ژن داریم که یک یا دو یورو این تخم‌مرغ‌ها هزینه دارد و ما اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و این تخم‌مرغ‌ها وارد کشور نمی‌شوند، اما واکسن‌های تولیدی در ایران واکسن نوترکیب است و نیازی به تخم مرغ ندارد.

قانعی تأکید کرد: ما باید وابستگی ارزی را کم کنیم یکی از اقدامات ما تولید واکسن است که بخش خصوصی آن را تولید خواهد کرد.

باید واکسن آنفلوانزای طیور را در کشور تولید کنیم

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: اگر واکسن آنفلوانزا برای دام و طیور تولید نکنیم مثل موردی که در گذشته تجربه کردیم قیمت مرغ و تخم مرغ نجومی خواهد شد و صنعت ما را ورشکسته می‌کند و موضوع مرغ و تخم مرغ تبدیل به یک جنجال سیاسی می‌شود.

او گفت: مشکل ما این است که واکسن آنفلوانزای طیور را از خارج کشور تولید می‌کنیم و مرغدار اثربخشی از واکسن آنفلوانزای خارجی نمی‌بیند.

روند افزایشی ابتلا به آنفلوانزا در جهان

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوانزا از ابتدای پاییز سال جاری در کشور، اظهار کرد:  آنفلوانزا به عنوان بیماری است که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم و یک عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود.

او افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده‌ای در دنیا بودیم. به طور قطع نمی‌توان گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: امسال همه گیری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده است و بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H ۳ N ۲ است.

ویروس های آنفلوانزای مرگبار را بشناسید

گویا در ادامه افزود: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد. در میان انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزا، H ۱ N ۱، H ۳ N ۲ به مراتب شدیدتر از سال‌های گذشته بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اظهار کرد: ویروس H ۱ N ۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده است و در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار