رئیس سازمان شیلات می‌گوید ماهانه ۱۲۰۰ لیتر بنزین به قایق‌های صیادی تعلق می‌گیرد؛ عددی که صیادان بوشهری می‌گویند پاسخگوی نیازشان نیست.
کد خبر: ۸۱۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ 25 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: بیش از دو ماه از سهمیه بندی بنزین می‌گذرد ، موضوعی که موجب شده شغل‌های مختلفی که با حمل و نقل و بنزین سروکار دارند، تحت تاثیر قرار گیرند.

در این مدت برای صنف‌های مختلف سهمیه‌‌ای تعیین و اعلام شده تا بتوانند بخشی از بنزین مورد نیاز خود را با قیمت  ۱۵۰۰ تومان تهیه کنند.

اما داستان تعیین میزان سهمیه سوخت برای قایق‌ها حسابی طولانی شد و هر بار با اعلام عددی اعتراض‌هایی نیز صورت گرفت که همین مساله باعث شد جلسه‌‎ها و نامه‌نگاری‌ها سرانجامی نداشته باشد.

چهارشنبه دوم بهمن رئیس سازمان شیلات ایران، سهمیه سوخت قایق‌های صیادی را ماهانه ۱۲۰۰ لیتر عنوان کرد؛ عددی که به نظر می‌رسد دیگر تغییر نکند.

صیادان همچنان چشم انتظار تعیین سهمیه سوخت

در استان بوشهر که از ۱۰ شهرستان آن هشت شهرستان ساحلی است و طولانی‌ترین مرز را با خلیج فارس دارد، صیادی، یکی از راه‌های امرار معاش مردم این استان به شمار می‌رود و معلوم نبودن تکلیف سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی نه تنها زندگی صیادان بلکه زندگی کسانی را که به نوعی با این شغل در ارتباط هستند از ماهی فروش گرفته تا خریدار، تحت تاثیر قرار داده است.

قایق‌های صیادی ساحل نشین شده‌اند

اسکله‌ها حالا شده‌اند پارکینگ قایق‌ها. قایق‌هایی که صاحبانشان به دلیل گرانی بنزین ترجیح می‌دهند به دریا نروند. البته عده‌ای هم هستند برای اینکه نانی به خانه ببرند به ناچار بنزین سه هزار تومانی می‌خرند.

علیرضا ستوده که ۳۷ سال سابقه صیادی دارد و از قدیمی‌های این شغل به شمار می‌رود، یکی از همین صیادان است.

او می‌گوید: شرایط فعلی باعث شده عده زیادی این شغل را کنار بگذارند و بیش از ۸۰ درصد قایق‌های صیادی اکنون به دریا نمی‌روند.

این صیاد بوشهری به این نکته اشاره می‌کند که  فاصله زیاد ایستگا‌ه‌های ماهی از ساحل و به عمق رفتن ماهی‌ها باعث شده صیادان مجبور باشند فاصله طولانی‌تری را طی کنند و متناسب با آن نیز بنزین بیشتری مصرف شود.

ستوده می‌گوید: امروز که به دریا رفتم ۱۰ کیلو ماهی صید کردم، که با توجه به بنزینی که مصرف شد هیچ سودی برای من و دیگر ملوانان به همراه نداشت و مجبور شدیم همه کارکردمان را برای خرید بنزین خرج کنیم.

این صیاد از مسئولان می‌خواهد سهمیه‌ بنزین را به گونه‌ای برای قایق‌های صیادی در نظر بگیرند تا هم او و همکارانش بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند.

صیادان همچنان چشم انتظار تعیین سهمیه سوخت

ستوده از صحبت‌هایی می‌گوید که در این چند وقت در خصوص تعیین سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی مطرح شده است.او، سهمیه ماهانه هزار و ۲۰۰ لیتر را برای قایقش مناسب می‌داند و معتقد است می‌تواند پاسخگوی نیازش باشد.

اما عبدالرسول غریبی دیگر صیاد قدیمی بوشهری که به آب‌های دورتری برای صیادی می‌رود، می‌گوید: این میزان سهمیه کم است زیرا مجبوریم ۶۰ تا ۷۵ مایل از ساحل فاصله بگیریم و چندین بار به محل‌های که تور انداخته ایم برویم که این کار مصرف بنزین را چند برابر می‌کند.

او که علاوه بر کار صیادی در فروش ماهی نیز فعال است به این نکته اشاره می‌کند که با افزایش قیمت بنزین، قیمت ماهی تغییر چندانی نکرده زیرا بازار کشش ندارد.

او می‌گوید:  اگر بخواهیم قیمت ماهی را مانند قیمت بنزین سه برابر کنیم کسی نمی‌تواند بخرد.

این صیاد بوشهری از مسئولان می‌خواهد مشکل به وجود آمده را حل کنند تا بیشتر از این، شغل صیادی تضعیف نشود.

غریبی، با اشاره به مواردی که در خصوص تعیین سهمیه سوخت برای قایق‌های صیادی مطرح شده، می‌گوید: سهمیه ماهانه هزار و ۲۰۰ لیتر پاسخگوی نیاز ما نیست و مصرف موتور قایق ما بیشتر از این میزان است.

به گفته او، قایق‌هایشان دست‌کم سه هزار لیتر در ماه مصرف سوخت دارند.

نامه‌نگاری‌های فراوان برای حل مشکل صیادان

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر از پیگیری‌های مداومش برای حل مشکل صیادان گفت؛ از جلسه‌های فراوانی که شرکت کرده تا نامه‌هایی که به مسئولان کشور نوشته از رئیس سازمان شیلات تا معاون اول رئیس جمهور.

محمد کارگر گفت: تا کنون سه روش برای در نظر گرفتن سوخت به جامعه صیادی پیشنهاد شده که واریز اعتبار سوخت به حساب‌های بانکی صیادان، اختصاص کارت سوخت و در نظر گرفتن حواله سوخت به صیادان از روش‌های پیشنهادی است.

او افزود: احتمال اینکه از کارت‌های سوخت استفاده شود بیشتر است، زیرا در نظر گرفتن اعتبار در کارت‌های بانکی برای صیادان مشکل به نظر می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر ادامه داد: برای تعیین سهمیه بنزین، بر اساس دستور العمل بین المللی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) عمل خواهد شد. در این دستورالعمل میزان سوخت بر اساس تلاش صیاد، روز‌های حضور در دریا، قدرت موتور قایق و پیمایش قایق در دریا، در نظر گرفته می‌شود.

صیادان همچنان چشم انتظار تعیین سهمیه سوخت

کارگر با بیان اینکه اتحادیه صیادی بوشهر اولین اتحادیه‌ای بود که وارد عمل شد و از هیچ تلاشی برای در نظر گرفتن سوخت یارانه‌ای برای صیادان کوتاهی نکرد، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای فعالیت صیادان در ۲۱ روز از ماه خواهد بود که اگر صیادان از سهمیه خود استفاده نکنند،سهمیه ذخیره نخواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر با اشاره به تاخیر ایجاد شده درباره اختصاص سهمیه سوخت، افزود: صیادان استان بوشهر روز‌های زیادی است که به دریا نرفته اند و قایق‌های پهلو گرفته در اسکه‌ها، گواه این موضوع است. از جامعه صیادی برای تاخیر به وجود آمده بابت اختصاص سهمیه سوخت عذرخواهی می‌کنم.

او گفت: در جلسه‌های کارشناسی که تاکنون برگزار شده سهمیه سوخت بیش از هزار و ۲۰۰ لیتر برای صیادان مطرح شده بود.

بدون هماهنگی با شیلات، بنزین را سهمیه بندی کردند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر با اشاره به تاخیر ایجاد شده در ارائه بنزین یارانه‌ای به صیادان گفت: مسئولان بدون هماهنگی با شیلات کشور اقدام به سهمیه بندی سوخت کردند و همین باعث تاخیر شد که در این خصوص تلاش‌ خود را به کار گرفتیم تا مشکل هرچه سریع‌تر حل شود.

منصور پاپری با اشاره به آخرین نتایج برای تعیین سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی بیان کرد: قرار است طبق فرمول سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سوخت مورد نیاز تعیین و به صیادان داده شود. طبق این فرمول، ۱۰ ساعت فعالیت برای صید ماهی و ۱۴ ساعت برای صید میگو در نظر گرفته می‌شود.

صیادان همچنان چشم انتظار تعیین سهمیه سوخت

او ادامه داد: بر اساس این فرمول، قدرت موتور در عدد ۱.۰۳ برای صید ماهی و در عدد ۱.۵ برای صید میگو ضرب می‌شود تا بنزین مورد نیاز قایق به دست آید و به طور مثال به قایق با موتور‌ ۴۸ اسب بخار، ۴۹ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد که  البته حدود سه لیتر کمتر از مصرف کنونی قایق‌هاست.

رئیس سازمان شیلات: سهمیه بنزین قایق‌های صیادی ۱۲۰۰لیتر است

در حالی که دو سه روز از صحبت‌های معاون صید اداره کل شیلات استان بوشهر گذشته بود، رئیس سازمان شیلات ایران برای معرفی مدیرکل شیلات استان به بوشهر سفر کرد.

نبی الله خون میرزایی چهارشنبه دوم بهمن در سفرش به بوشهر از تعیین سهمیه بنزین یارانه‌ای برای قایق‌های صیادی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰تومان در قالب ۱۲۰۰لیتر در ماه برای صیادان به تصویب رسیده است.

او  افزود: جامعه صیادی با ثبت نام در سامانه تجارت آسان می‌توانند برای دریافت این سهمیه اقدام کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تصمیم میزان سوخت بر اساس فرمول فائو گرفته شده است، ادامه داد: قدرت موتور، فاصله صیدگاهی، روز‌های دریاروی و ... از جمله مواردی است که این فرمول آن را در نظر گرفته است.

خون میرزایی معتقد است مقدار سوخت تعیین شده پاسخگوی نیاز جامعه صیادی است.

او افزود: پیش از این مقدار سهمیه سوخت کمتری در نظر گرفته شده بود، اما بر اساس این فرمول توانستیم دستگاه‌های مرتبط را قانع و سهمیه سوخت کافی را برای صیادان تصویب کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: به زودی سهمیه سوخت ۱۲۰۰ لیتر ماهانه با قیمت ۱۵۰۰ تومان در کارت سوخت صیادان لحاظ خواهد شد.

بیش از ۱۴۰۰ قایق صیادی در استان بوشهر فعالیت دارند. قایق‌هایی که از زمان سهمیه بندی شدن بنزین یا به دریا نرفته‌اند و یا اگر هم رفته‌اند نتوانسته‌اند سودی برای صاحبانشان داشته باشند.

صیادان بوشهری معتقدند که سهمیه در نظر گرفته شده در همه شرایط نمی‌تواند پاسخگو باشد، زیرا  ماهی‌ها به اعماق رفته‌اند و آن‌ها باید برای صید مسیر طولانی‌تری را بپیمایند.

گزارش از علیرضا بحرانی اقبالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار