محمدرضا ایزدی اظهار کرد: برخی کارگران به شورا می‌آمدند و ادعای مطالبه‌های خود را می‌کردند.حدود ۶ ماه از مطالبه‌های آنها و ۶ ماه از حقوقشان نیز پرداخت نشده است؛
کد خبر: ۸۱۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۸ 29 January 2020

محمدجعفر فلسفی در نطق پیش از دستور خود در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با تذکر چند نکته به شهردار اهواز تا قانونا به این موارد رسیدگی کند و پاسخگو باشد، اظهار کرد: شهردار اهواز به همراه اعضای شورای شهر باید نشست‌های مستمر با شهروندان برگزار کنند؛ چنین جلساتی در دوره نخست شورای شهر اهواز برگزار می‌شد و آثار مثبتی داشت. با برگزاری این جلسات علاوه بر ایجاد شفافیت و پاسخگویی، می‌توانیم از نظرات مردم و نخبگان در روند برنامه‌ریزی و مدیریت شهری بهره‌مند شویم و این جلسات می‌تواند زمینه ایفای بیشتر نقش مردم و سازمان‌ها در توسعه و حل مشکلات را فراهم کند. 

به گزارش"تابناک" وی افزود: تذکر بعدی در خصوص سرعت پایین و لاک‌پشت‌گونه در روند حل برخی مشکلات است. برخی اقدامات از جمله پر کردن چاله‌های خیابان‌ها، ترمیم آسفالت و انجام توافق با شرکت آبفا برای  اجرای طرح شورا در قالب تهاتر معطل مانده‌اند در حالی که این موارد در جلب رضایت مردم نقش مهمی دارند.

فلسفی ادامه داد: همچنین تکمیل طرح بدنه‌سازی و کف سازی میدان نهضت‌آباد مورد اعتراض شدید مردم است و علیرغم تاکید و طرح آن در کمیسیون عمران و شهرسازی، این موضوع در پروسه اداری مانده است. کاری که با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به سرانجام می‌رسد اما اراده‌ای از سوی شهردار اهواز برای انجام این کار نیست و این مساله باعث شرمندگی اعضای شورا در مقابل مردم شده است.

وی بیان کرد: وعده اجرای پروژه سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره بسیجیان در احداث مجمتع فرهنگی، رفاهی و تفریحی  در دوره آقای کتانباف داده شده است. این پروژه حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در برداشت. توفق‌نامه اجرای این پروژه امضا و موضوع رسانه‌ای شد و در دستور کار سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اهواز قرار گرفت و مصوبه شورای عالی سرمایه‌گذاری را هم داشت.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: حداقل یک سال کار کارشناسی و فنی برای این پروژه انجام شد و در  مرحله تنظیم قرارداد بود اما چرا در ۱۰ ماه گذشته رها شده و هیچ قدمی برای به نتیجه رساندن آن برداشته نشده است؟ در حالی که می‌توانست یکی از افتخارات شورای پنجم باشد. بنابراین خواستار اقدام عاجل شهردار در پیگیری این پروژه هستیم.

 وی تصریح کرد: هر شهرداری که وعده اجرای پروژه‌ای را می‌دهد، شهردار بعدی ملزم به اجرای آن است به ویژه اگر مصوبه شورا یا شورای عالی سرمایه‌گذاری باشد.

فلسفی گفت: همچنین مراجعات و اخبار واصله حکایت از آن دارد که سازمان‌های خدماتی در شهر در ماه‌های پایان سال فشارهای مختلفی را متوجه شهروندان کرده‌اند تا بتوانند منابع مالی خود را تقویت کنند. در شرایطی که فشارهای اقتصادی بر مردم وارد شده و انتخابات مجلس پیش رو است، نباید رفتارها به گونه‌ای باشد که مردم را منزجر کند. توسل به پلمب و قطع آب و برق در این شرایط کار درست و پسندیده‌ای نیست به ویژه اینکه مراتب قانونی نیز به درستی انجام نمی‌شود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: همچنین مسئولین گزارشی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از رانندگی در سطح اهواز ارائه داده‌اند. قطعا علل و عوامل مختلفی در این امر دخیل بوده است که باید مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز مشخص هستند، تصریح کرد: در این زمینه شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند و اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز را در دستور کار قرار دهد.

فلسفی بیان کرد: قطعا سرعت بالا در مسیرهایی مانند خیابان مدرس و پل شهید کجباف بی‌تاثیر نبوده است و نصب دوربین‌های کنترل سرعت می‌تواند این مشکل را حل کند.

عضو شورای شهر اهواز افزود: این مساله حفظ جان مردم است که باید همه روی آن حساس باشیم. شهرداری تنها در این زمینه پاسخگو نیست و هیچکس نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و حتی می‌تواند جنبه جرم داشته باشد. شهرداری نیز به سهم خود باید پاسخگو باشد. مسئولان استان باید اعتبارات مناسبی در اختیار شهرداری قرار دهند تا شهرداری بتواند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد. 

فلسفی گفت: از شهرداری بابت تصمیم برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان به ویژه در پارک‌ها تشکر می‌کنیم، گر چه با تاخیر بود اما امیدواریم با جدیت استمرار یابد.

در ادامه کوروش سبزعلی در این جلسه اظهار کرد: ساخت این ۱۲۲ دستگاه اتوبوس‌ به سال ۸۶ برمی‌گردد که تا سه سال کار کردند و پس از آن موتور ۱۰ اتوبوس جابه‌جا شد اما باز هم تنها یکی دو سال کار کردند و سپس از رده خارج شدند.

وی افزود: سازمان اتوبوسرانی را با ۱۰۹ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتم و اکنون ۱۵۵ اتوبوس فعال در اهواز وجود دارد اما با احتساب اتوبوس‌های گردشی، ۱۸۸ اتوبوس داریم. روزانه تعدای از این اتوبوس‌ها خراب می‌شوند و آن‌ها را اورهال می‌کنیم. 

سبزعلی با بیان اینکه تا آخر سال جاری ۴۰ اتوبوس نیز بازسازی می‌شوند، گفت: با فروش این اتوبوس‌ها می‌توانیم قطعات مورد نیاز را خریداری و اتوبوس‌ها را بازسازی کنیم.

سبزعلی گفت: در حال حاضر برخی اتوبوس‌های بخش خصوصی حدود یک سال است که وارد خط نشده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که فعالیت آنها خودمختارانه شده و به زور فعالیت‌شان را کنترل می‌کنیم.

رحیم کعب‌عمیر، عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر اینکه تعداد اتوبوس‌ها همیشه در نوسان است عنوان کرد: تعداد اتوبوس‌ها ممکن است از ۱۰۹ به ۱۵۰ یا حتی ۱۷۷ دستگاه برسد اما با توجه به شرایط ممکن است این آمار دوباره کاهش پیدا کند.

این عضو شورای شهر در رابطه با ۱۲۲اتوبوس فرسوده اهواز گفت: طبق دستورالعمل وزارت کشور، عمر هر اتوبوس ۱۰ سال می‌باشد و بعد از اتمام این بازه زمانی به صورت پیش‌فرض از چرخه دریافت خدمات خارج می‌شوند اما اتوبوس‌های ما با کارکرد کمتر از ۱۰ سال و طی بازه زمانی ۲ الی ۳ سال از رده خارج شدند.

وی افزود: دلیل این اتفاق، عدم سازگاری دستگاه‌ها با گرما و شرایط جوی استان بود و سیستم خنک‌کننده این اتوبوس‌ها جوابگوی آب‌وهوای ما نبود و دچار مشکل شد.

کعب‌عمیر در رابطه با وضعیت نامشخص کارکرد روزانه اتوبوس‌ها عنوان کرد: در حال حاضر به استثنا محدود اتوبوس‌هایی که مجهز به کارتخوان هستند وضعیت حساب و کتاب بقیه اتوبوس‌های فاقد کارتخوان نامشخص است.

وی افزود: به همین دلیل با توجه به اینکه هیچ گونه کنترلی بر اتوبوس‌ها نیست هیچکس نمی‌تواند میزان کارکرد روزانه اتوبوس‌ها را اعلام کند.

محسن موسوی‌زاده عضو شورای شهر اهواز در خصوص لایحه تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات شهرداری اهواز، اظهار کرد: در بحث اجراییات ما پول پرداخت می‌کنیم اما گاهی اوقات نمی‌رسند ماموریت‌های خود را آن گونه که باید و شاید انجام دهند. به همین دلیل تصمیم به تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات شهرداری گرفتیم تا موارد شهری را کنترل کنیم. در حال حاضر این کار در قم و کرج انجام می‌شود. 

وی گفت: همچنین به خاطر تنوع مشکلات و مسائلی که در شهرداری اهواز وجود درارد، تصمیم گرفتیم شعبه‌ قضایی تخصصی پرونده‌های شهرداری اهواز تشکیل شود.

در ادامه، مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: تشکیل پاسگاه تخصصی نیاز نیست و می‌توانیم در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم.

وی افزود: باید در این زمینه همه موارد بررسی شوند و به جمع‌بندی برسند تا تصمیم‌گیری کنیم.

در ادامه محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: در این راستا نیروی انتظامی طرف ما است که باید نخست با آن‌ها صحبت کنیم شاید پیشنهاد بهتری دارند و سپس اقدامات لازم انجام شوند.

وی افزود: همه ماموریت‌های اجراییات با پاسگاه پیش نمی‌رود زیرا بعدها زمانی که می‌خواهند آب بخورند هم می‌گویند باید با پاسگاه هماهنگ کنیم.

در ادامه غلامرضا جودی مدیرکل اجرایی معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: اکنون شرایط به نحوی است که اجراییات ما در شیفت صبح اغلب مناطق نیروی انتظامی ندارند بنابراین تشکیل تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات باید پیگیری شود تا همیشه این نیروها مستقر باشند.

وی افزود: در گذشته پایگاه  داشتیم که کار پشتیبانی از عوامل و نیروهای اجراییات را انجام می‌دهد.

جودی ادامه داد: وظایف این پاسگاه این است که زمانی که اجراییات در هر منطقه دچار مشکل می‌شوند یا درگیری رخ می‌دهد، وارد کارشوند.

در نهایت لایحه تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات به تصویب اعضای شورا رسید.

در ادامه محمدرضا ایزدی اظهار کرد: برخی کارگران به شورا می‌آمدند و ادعای مطالبه‌های خود را می‌کردند.

عضو شورای شهر اهواز افزود: حدود ۶ ماه از مطالبه‌های آنها و ۶ ماه از حقوقشان نیز پرداخت نشده است؛ این ۶ ماه بابت سال‌های ۹۵ و ۹۴ بوده است؛ یعنی بابت اینکه شورای پنجم شروع به کار کرده هر ماه حقوق پرداخت کرده است.

ایزدی بیان کرد: به رغم اینکه امسال ۳۸ درصد افزایش حقوق داشتیم اما باز هم از ۹۰۰ میلیون تومان ماهانه به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت شده اما پیمانکار حدود ۶ ماه را طلب کار است و کارگران هم نیز ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه با این شرایط به دلیل ساخت‌وساز نبودن و درآمدی که شهرداری دارد طی دو، سه سال گذشته متأسفانه مطالبات پیمانکار و به تبع آن کارگران پرداخت نشده است.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: به علت درآمد کم شهرداری که دارد آن ساخت و سازهایی که متأسفانه کاهش یافته است، شهرداری نمی‌تواند بدهی‌های گذشته را پرداخت کند.

وی در پایان گفت: کارگر اگر روزی نتواند نانی بگیرد و به خانه ببرد، جواب زن و بچه خود را چه باید بدهد؟ باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود؛ اکنون پنج روز است در محله‌های منطقه یک نظافت صورت نگرفته و با وضعیت بدی روبه‌رو هستیم و مناطق دیگر هم کارگرها اعتصاب کردند و باید برای این امر چاره‌ای اندیشیده شود.

در ادامه، عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز در این خصوص اظهار کرد: بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت شده اما پیمانکار مطالبات قبلی خود را می‌خواهد.

وی افزود: پیمانکار باید بیمه کارگران را پرداخت می ‌کرد تا دچار مشکل نشوند. 

مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: پیمانکار نمی‌تواند حقوق کارگران را به عنوان مطالبات خود برداشت کند. همه پیمانکاران مطالبات دارند و اینکه حقوق کارگران یا حق بیمه کارگران را پرداخت نکند، کار درستی نیست. 

در ادامه مازیار جهانبخشی دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: اگر شهردار منطقه می‌خواست کار درستی انجام دهد و مطالبات کارگران را پرداخت کند، نباید پول را به پیمانکار  می‌داد و باید مستقیم به حساب کارگران پرداخت می‌کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار