منصور رضوانی‌جلال با تاکید بر اینکه استان همدان در بسیاری از محصولات صاحب برند است اظهار کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم برند سیر همدان را در سطح بین‌المللی ثبت کنیم این مهم با همکاری نمایندگان استان و تعاونی سیرکاران همدان پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۱۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 01 February 2020
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه احداث ۲۱۰ هکتار گلخانه در استان در دستور کار قرار گرفته است گفت: در حال حاضر بسترسازی برای احداث بیش از ۳۶۰ هکتار گلخانه صورت گرفته است.

به گزارش فارس، رضوانی‌جلال با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی استان در سال ۵۷، ۱.۲ میلیون تن در سال بود اظهار کرد: این میزان در پایان سال ۹۷ در استان همدان ۴.۹ میلیون تن در سال بوده است.

وی با بیان اینکه این مهم در صورتی محقق شده که با محدودیت بسیاری از اراضی مستعد با افزایش جمعیت، گسترش شهر و محدودیت آب مواجه شده‌ایم افزود: توجه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با مکانیزه کردن تولید و مکانیزاسیون آبیاری از نقاط قوت مهم این بخش محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۵۱ هزار هکتار آبیاری نوین انجام شده که بیش از ۸۵ درصد از اراضی را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: یکپارچه‌سازی در بخش کشاورزی صورت گرفته و بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح نیز در دستور کار است به طوری که تولید محصولات کشاورزی در اوایل انقلاب در کل کشور ۲۶ میلیون تن بود در حالی که این میزان در پایان سال ۹۷ در کشور ۱۲۲ میلیون تن گزارش شده است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه باید از سطح اراضی موجود استفاده کنیم گفت: باید کشت محصولات کم‌آب‌بر و حتی کاهش سطوح زیر کشت را با رعایت موازین کنترل کیفی و افزایش راندمان تولید را در برنامه داشت.

وی افزود: کبودراهنگ با تولید بیش از ۱۵ میلیون تن در هکتار جو آبی در سطح کشور مقام اول را در افزایش بهره‌وری کسب کرده است در حالی که میانگین عملکرد محصول جو آبی ۴.۵ تن در هکتار تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه به افزایش بهره‌وری به ویژه در محصولات استراتژیک بسیار توجه شده است اظهار کرد: در بخش کشاورزی پاشنه آشیل به دست دشمن نداده‌ایم.

کمبودی در حوزه محصولات کشاورزی وجود ندارد

وی ادامه داد: گاهی در محصولات کشاورزی و سبد غذایی مردم نوسانات قیمت جزئی دیده شده است، اما نبود و کمبود هیچ نوع محصولی در میان نبوده که این مهم از نقاط قوت بخش کشاورزی و امنیت غذایی در کشور محسوب می‌شود.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی درون‌زا را در دستور کار قرار داده‌ایم بیان کرد: در بخش اعتبارات عمرانی دچار مشکل هستیم این اعتبار نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و دلیل این کاهش نرخ بیکاری پایین در استان است، بنابراین اعتبارات توازن به بخش کشاورزی در سال جاری تعلق نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در دهه مبارک فجر ۶۵ پروژه با ۱۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای ۶۱۱ نفر کلنگ‌زنی یا افتتاح خواهد شد گفت: در حوزه تولیدات دامی ۱۸ پروژه و در حوزه آب و خاک ۲۰ طرح در نظر گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در سند تحول استان احداث ۲۱۰ هکتار گلخانه در دستور کار قرار گرفته است گفت: در حال حاضر بسترسازی برای احداث بیش از ۳۶۰ هکتار گلخانه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع تبدیلی، ایجاد گلخانه‌ها، کشت گیاهان دارویی و محصولات کم آب‌بر در حال جذب سرمایه گذار هستیم و این مهم با تاکید بر افزایش بهره‌وری با حداقل نهاد‌ها و حداکثر تولید در دستور کار است.

 رضوانی‌جلال ادامه داد: اولین صنایع تبدیلی در حوزه سیب زمینی در شهرستان بهار در مراحل اجرایی است که امیدواریم در سال آینده این واحد به بهر‌ه برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان در بسیاری از محصولات صاحب برند است اظهار کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم برند سیر همدان را در سطح بین‌المللی ثبت کنیم این مهم با همکاری نمایندگان استان و تعاونی سیرکاران همدان پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه سیر همدان برای نخستین بار به صورت آزمایشی وارد بورس کالا شده و پس از گذراندن مرحله آزمایشی سال آینده به شکل رسمی مورد معامله قرار خواهد گرفت افزود: محصولاتی، چون گردو، کشمش، سیر و سیب زمینی در وقت مقتضی به بورس کالا وارد خواهند شد چراکه استان همدان در تولید این محصولات تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در سال جاری ۴۵ درصد رشد داشته است تصریح کرد: ایجاد ۲۲۴ هکتار گلخانه تصویب شده در بانک‌های عامل در سطح استان وجود دارد.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه تامین محصولات و سبد غذایی در بازار به طور کلی توسط جهاد کشاورزی است خاطرنشان کرد: از نظر ذخیره سازی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و تاکنون به این میزان ذخیره اقلام مورد نیاز و اساسی در سطح استان وجود نداشته است.

جهاد کشاورزی در توزیع محصولات هیچ نوع دخالتی ندارد

وی با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی در توزیع محصولات هیچ دخالتی ندارد ادامه داد: راه نجات کشور در شرایط فعلی تولید به افزایش بهره‌وری است و این مهم با تولید، اشتغال و کاهش قیمت‌های اقلام اساسی محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه ۱۳ نقطه در استان به عنوان نقاط مستعد برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته شده است گفت: محصولات استراتژیک، چون گندم، جو، ذرت، سیب زمینی و دانه‌های روغنی در هر صورت باید در استان تولید شود بنابراین برای تولید این محصولات از آبیاری‌های نوین و بذور کم‌آب‌بر استفاده می‌شود تا با حداقل نهاد‌ها حداکثر تولید ایجاد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار