مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به تازگی از انتخاب شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ 03 February 2020

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس تصریح کرد که این عنوان توسط شورای جهانی صنایع دستی به این شهر زیبای ایران اختصاص داده شده است. طبق گفته های این مقام فرهنگی استان فارس، اقدامات مختلف و متعددی به منظور کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شهر شیراز انجام گرفته است که از جمله آن ها، می‌توان به برگزاری انواع نمایشگاه‌ ها و رویداد‌های مربوط به صنایع دستی و همچنین ساخت نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در مجتمع مهستان شیراز اشاره کرد. گفتنی است، در مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران، بیش از ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی وجود دارد.

شنیده ها حاکی از این بود که سفر هیات شورای جهانی صنایع دستی که جهت بررسی امکانات این شهر انجام شد، با موفقیت همراه بوده است و در طی این سفر خانم غاده هیجاوی، سرپرست این گروه از اقدامات انجام شده، ابراز رضایت کرد. این اتفاقات همگی دست به دست هم دادند تا در نهایت، با ثبت شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی موافقت شود. در حال حاضر، ایران با ثبت ۱۱ شهر و ۳ روستای جهانی صنایع دستی، رتبه نخست را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. چین نیز با ثبت ۷ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، در مقام دوم قرار دارد.

گفتنی است، تا پیش از این شهر تبریز برای فرش های دستی فوق العاده اش، اصفهان برای صنایع‌ دستی خلاق، مشهد برای گوهر سنگ ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش ‌بافی (گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در شاخه زیلوبافی و روستا‌های خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله ‌بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری ۷هزار ساله در فهرست شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌ اند. گفته می شود، برای نخستین بار است که شورای جهانی صنایع‌دستی چهار پرونده از ایران را به طور هم زمان بررسی کرده است.

الی گشت1

 

فرصت سفر به شهر جهانی صنایع دستی را از دست ندهید!

شیراز یکی از کلان شهرهای ایران به حساب می آید و پر است از دیدنی ها و زیبایی های مختلف که هر کدام به تنهایی برای منحصر به فرد کردن یک شهر کافی است. این شهر که از گذشته های دور، شعرای بزرگ و نامداری را به جهان معرفی کرده، با شکوفه های بهار نارنج و جشن های مختلف، همواره یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. مردمان مهمان نواز شیرازی، آنقدر به مهمان ها اهمیت می دهند که می توانید مطمئن باشید حتما یک سفر عالی و بی نظیر را پشت سر خواهید گذاشت.

آن ها بسیار خونگرم و خوش رو هستند و چنان استقبال گرمی از گردشگران به عمل می آورند که آدم ها دوست دارند بارها و بارها به این شهر سفر کنند. برای بازدید از این شهر زیبا و کهن که سرشار از هنر و فرهنگ است می توان از مسیرهای مختلف به آن سفر کرد. برای مثال، می توانید از مسیر هوایی، زمینی و یا قطار به شیراز سفر کنید. به دلیل وجود راه های مختلف برای رفت و آمد به شیراز، شما می توانید بنا به علایق، نیاز و زمانی که در اختیار دارید، وسیله نقلیه مد نظر خود را انتخاب کنید.

 

با یک چشمه از جاذبه های شیراز آشنا شوید

آرامگاه حافظ که به آن حافظیه هم گفته می شود، در قسمت شمالی این شهر، کمی پایین تر از دروازه قرآن واقع شده است. فضایی به وسعت حدود 2 هکتار، دارای صحن های مختلف که توسط تالاری از یکدیگر جدا شده اند. این آرامگاه که به سبک معماری اصیل ایرانی در دوره های هخامنشیان و زندیه ساخته شده، با درختان سرو، گل ها و درختان دیگر احاطه گردیده است. سعدیه نیز آرامگاه سعدی است و از دیگر جاذبه های هنر و تاریخی شیراز است.

این آرامگاه زیبا و ارزشمند در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و گفته می شود که این مکان خانقاه سعدی بوده و وی اواخر عمر گرانقدر خود را در این مکان گذرانده است. طبق آنچه در تاریخ آمده، به دستور کریمخان زند، مقبره سعدی در همین محل ساخته شد. از دیگر جاهای دیدنی شیراز می توان آرامگاه شاه چراغ را نام برد؛ این شهر میزبان میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم، برادر امام رضا، ملقب به شاه‌چراغ است. این آرامگاه در قرن ششم هجری ساخته شد اما در گذر زمان و با بروز زلزله شیراز ویران گشت؛ اما مردم محلی بار دیگر آن را از نو ساختند.

اگر قصد داشته باشید تا به این شهر سفر کنید، جایی که ممکن است بارها و بارها نام آن را بشنوید قطعا دروازه قرآن خواهد بود. این دروازه که در حقیقت خروجی شهر شیراز به شمار می آمده، در نزدیکی جاذبه هایی مانند: حافظیه، مقبره‌ی خواجوی کرمانی و باغ جهان نما قرار دارد.

دیدنی ها و زیبایی های شیراز تمامی ندارد؛ چنانکه تنها یکی از مساجد این شهر به نام مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، شهرتی جهانی دارد و آنچه گفتیم تنها بخشی از جاذبه های این شهر است.

الی گشت2

در پایان، اگر در حال برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی خود هستید، پیشنهاد می کنیم تا حتما سفر به شیراز را هم برای تعطیلات، مورد بررسی قرار دهید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار