حسن ظفری درباره جابجایی سه روستای استان همدان نیز خاطرنشان کرد: سه روستای برفیان تویسرکان، گل حیدر و ده حیدر نهاوند دچار رانش و لغزش زمین شدند که مرکز پژوهشکده سوانح طبیعی مطالعاتی انجام داده و برای رفع معضل این روستا‌ها راهکار‌هایی را ارائه کرد و براساس این مطالعات بحث جابجایی درباره هیچ روستایی نداریم.
کد خبر: ۸۲۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 04 February 2020
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از افتتاح ۵۱۸ واحد مسکن روستایی در ایام دهه فجر خبرداد و گفت: در ایام دهه فجر ۵۱۸ واحد مسکن روستایی در ۱۰ شهرستان با ۳۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، ظفری اظهار کرد: ۲۶ پروژه بهسازی معابر روستایی با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومانی نیز در این ایام به افتتاح خواهد رسید.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی روستایی در استان همدان، ادامه داد: در دهه فجر امسال عملیات اجرایی ۱۲ پروژه عمرانی روستایی با اعتبار هفت میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومانی در روستا‌های استان همدان آغاز خواهد شد.

خرداد آینده احداث واحد‌های خسارت دیده در سیل تمام می‌شود

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد سال آینده تمامی واحد‌های احداثی در مناطق سیل زده استان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: تاکنون ۲۳۳۷ واحد مسکن روستایی احداث شده در مناطق سیل زده استان همدان به بهره‌برداری رسیده است و مابقی دارای پیشرفت ۵۰ درصدی هستند.

ظفری با اشاره به اینکه در فروردین امسال بارندگی‌های شدید و وقوع سیل باعث بروز خسارت قابل توجهی به مساکن روستایی شد، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۲۱ هزار واحد مسکن روستایی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۵ هزار واحد مسکن خسارت دیده شد به‌طوریکه ۹۰۰۰ واحد احداثی و ۶۰۰۰ واحد تعمیری احصا شد.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان جزء نخستین استان‌هایی بود که گزارش خسارت سیل را به تهران ارائه کرد، افزود: مبتنی بر این گزارش ۷۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض طی دو فقره مصوبه به استان ابلاغ شد همچنین ۵۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره پنج درصد بانکی و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به استان همدان ابلاغ شد.

ظفری با تأکید بر اینکه کل تسهیلات در اختیار استان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۹ هزار و ۲۹۷ متقاضی به سیستم بانکی معرفی شدند که ۱۷ هزار و ۱۷۱ متقاضی معادل ۹۰ درصد موفق به عقد قرارداد شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان بیان کرد: میزان تسهیلات احداثی برای واحد‌های شهری ۵۰ میلیون تومان و در واحد‌های روستایی ۴۰ میلیون تومان بوده همچنین کمک بلاعوض واحد‌های شهری در قالب احداث ۱۲ میلیون و واحد‌های روستایی ۱۰ میلیون تومان بوده است که به طور کامل در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

وی ادامه داد: کمک بلاعوض واحد‌های تعمیری شهری و روستایی شش میلیون تومان بوده که در اختیار واجدین شرایط قرار گرفت همچنین کمک بلاعوض اجاره بهای مسکن در واحد‌های احداثی شهری ۱۲ میلون تومان و در واحد‌های احداثی روستایی شش میلیون تومان مصوب و پرداخت شده و کمک هزینه بلاعوض معیشت نیز تا سقف پنج میلیون تومان مصوب و پرداخت شده است.

ظفری بیان کرد: در مجموع ۱۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در اختیار استان قرار گرفت و همچنین ۹۰ میلیارد تومان تنخواه به استان تعلق گرفته که با توجه به پیشرفت پروژه‌ها به تدریج به حساب مالکین واریز می‌شود.

بهسازی و نوسازی ۲۱ هزار واحد مسکن روستایی در همدان

این مقام مسئول در ادامه گفت: با احداث واحد‌های خسارت دیده در استان همدان شاهد تحول و انقلاب بزرگی در ساخت مسکن، بازسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده، کم دوام و بی دوام روستایی اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که شاهد کمبود عوامل اجرایی بودیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن در کنار بازسازی استان همدان در سال ۹۸، مسئولیت بهسازی ۱۲ هزار واحد مسکن روستایی با ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار را برعهده داشت، تصریح کرد: در استان همدان طی سال ۹۸ و ۹۹ در مجموع ۲۱ هزار واحد مسکن روستایی بازسازی و بهسازی خواهد شد که با این اقدام جهش قابل توجهی در شاخص نوسازی و بهسازی مسکن روستایی استان خواهیم داشت.

ظفری با اشاره به اینکه شاخص نوسازی و بهسازی مسکن روستایی استان ۵۴ درصد است، گفت: ۲۱ هزار واحد باعث جهش در شاخص نوسازی و بهسازی مسکن روستایی استان خواهد شد به‌طوریکه براساس برنامه افق ۱۴۰۴ باید این شاخص به ۷۰ درصد برسد.

 انجام عملیات فاز یک بهسازی معابر در ۷۰۷ روستا

ظفری از اجرای عملیات فاز یک بهسازی معابر روستایی در ۷۰۷ روستای استان خبر داد و بیان کرد: از ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان همدان در ۷۰۷ روستا عملیات فاز یک بهسازی انجام شده و در ۳۶۱ روستا به اتمام رسیده و ۳۴۱ روستا در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان افزود: طی چهار سال گذشته ۴۹۹ روستا از قیر اعتباری برخوردار شدند و بیش از ۶۰۴ حواله صادر شده که ۴۵۸ کیلومتر آسفالت معابر روستایی در استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کل اعتبارات عمرانی سال ۹۸ استان همدان ۹۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان بوده است که تاکنون ابلاغ شده است، تصریح کرد: در استان همدان ۱۶۵ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که ۱۴۶ هزار جلد سند مالکیت برای اماکن روستایی استان صادر شده است.

وی درباره جابجایی سه روستای استان همدان نیز خاطرنشان کرد: سه روستای برفیان تویسرکان، گل حیدر و ده حیدر نهاوند دچار رانش و لغزش زمین شدند که مرکز پژوهشکده سوانح طبیعی مطالعاتی انجام داده و برای رفع معضل این روستا‌ها راهکار‌هایی را ارائه کرد و براساس این مطالعات بحث جابجایی درباره هیچ روستایی نداریم.

ظفری با تأکید بر اینکه جابجایی سه روستا کاملاً منتفی است، گفت: در روستای برفیان فضایی پیرامون روستا که جزء طرح هادی آن روستاست در قالب ساماندهی واحد‌هایی که در خطر هستند تعریف شده و بحث جابجایی این روستا‌ها منتفی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار