اردکانیان گفت: در جلسه هفدهم مهرماه هیأت وزیران مصوب شد که پویش هر هفته "الف- ب ایران" در سراسر کشور آغاز شود. از ۲۲۷ پروژه وعده داده شده، امروز با احتساب ۱۰ پروژه ای که در استان خوزستان افتتاح شد، جمعاً ۱۴۳ پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب را با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در ۲۳ استان کشور به بهره‌برداری رساندیم که این مسیر تا پایان سال طبق وعده داده شده ادامه دارد تا هر ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۸۲۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸ 04 February 2020

رضا اردکانیان امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در آیین گشایش پنج پروژه آبرسانی به شهرهای خوزستان ضمن تشکر از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در پویش هر هفته الف- ب- ایران، برای افتتاح رسمی بخشی از پروژه های صنعت آب و برق در سراسر کشور و تبریک دهه مبارک فجر، اظهار کرد: اصلی‌ترین میراث گرانقدر امام راحل این بود که به مثابه یک هنرمند تمام عیار از همه من ها ما ساخت و با آن ما، گردن منیت رژیم پهلوی را شکست و تا امروز این ما به عنوان اصلی ترین میراث در همه بزنگاه ها، گردنه های سخت را پشت سر گذاشته و حافظ این انقلاب بوده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: وظیفه ما نگاهبانی از میراث ارزشمند امام و  سعی بر گرفتار نشدن در بعضی از غفلت‌ها است. همان گونه که در چهل سال گذشته سعی ما تبدیل من ها به ما بوده است.

اردکانیان تصریح کرد: باید در مسیر توفیق خدمتگزاری بکوشیم، کاستی ها و کمبودها را جبران کنیم و همدیگر را تشویق به تلاش بیشتر و رفع کمبودها کنیم تا خدایی ناکرده در مسیر تبدیل ما به من حرکت نکنیم، حرکت ما باید در حفظ یکپارچگی باشد.

وی ادامه داد: آنچه که امروز با افتخار قابل عرضه است مقایسه آمار و ارقام دستاوردهای غرور انگیز انقلاب نه صرفاً با ۴۰ سال پیش که رژیم‌ پهلوی ۴۰ درصد جمعیت کنونی را دارا بود و مشکلاتی به مراتب کمتر از اکنون داشت، بلکه شاخص ها و دستاوردهای ما در منطقه و مناطق توسعه یافته دنیا  قابل ذکر است.

وزیر نیرو عنوان کرد: کشور ما در زمان شاه با جمعیتی به مراتب کمتر از جمعیت فعلی، فقط ۴ تصفیه خانه فاضلاب داشت و این روزها ما دویست و سی و سومین تصفیه خانه فاضلاب کشور را افتتاح می کنیم.

اردکانیان گفت: هر هفته ۳۰ روستای کشور به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند و می ‌توانیم اعلام کنیم ظرفیت ۷ هزار مگاواتی نیروگاه های نصب شده، ما امروز از مرز ۸۳ هزار مگاوات گذشته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هر ۷۵ روز یک تصفیه‌خانه آب و هر ۴۵ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود، تاکید کرد: این موفقیت ها حاکی از این است که مجموعه وسیعی از نیروهای طراح، برنامه ریز، اجرایی، مدیر، ناظر، مقنن، قضاوت کننده و نظارت کننده در یک راستا و در جهت افزایش سطح رفاه و آسایش مردم در حال حرکت هستند.

وی افزود: آیا این بدان معناست که ما حق مطلب را در مورد مردم کشورمان با این شایستگی‌ها، فداکاری‌ها و ایثارها، ادا کردیم؟ قطعاً پاسخ مثبت نیست؛ هنوز جای کار بسیاری داریم.

اردکانیان گفت: باید مواظب باشیم زمانیکه می خواهیم به نقد نقاط خالی بپردازیم، حتی در تریبون های محدود هم در زمین دشمن بازی نکنیم و با همان ظرافت و هنرمندی امام، هم به داشته‌های خودمان بپردازیم هم مردم را متوجه این داشته‌ها کنیم تا افتخار کنند؛ چرا که دشمن بعد از ۴۰ سال هنوز فراموش نکرده که از کجا ضربه خورده است و آن تبدیل من به ما بوده، او کماکان دنبال تقسیم ما به من است باید مراقب باشیم که پرداختن به کاستی‌ها و کمبودها، انگیزه های ما را کاهش ندهند و ما را متفرق نکند.

وی اشاره کرد: در جلسه هفدهم مهرماه هیأت وزیران مصوب شد که پویش هر هفته "الف- ب ایران" در سراسر کشور آغاز شود. از ۲۲۷ پروژه وعده داده شده، امروز با احتساب ۱۰ پروژه ای که در استان خوزستان افتتاح شد، جمعاً ۱۴۳ پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب را با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در ۲۳ استان کشور به بهره‌برداری رساندیم که این مسیر تا پایان سال طبق وعده داده شده ادامه دارد تا هر ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو خطاب به دشمنان ایران، گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه ای از دنیا بدانند که تحریم هایی که با هدف ایجاد قحطی، افزایش نارضایتی و تبعات آن طراحی و اعمال شده، موجب استحکام بیشتر ما و حرکت سریع چرخ های خود اتکایی و توسعه کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه آب و برق به عنوان صنایع زیرساختی کشور و نقشی که در اجرای طرح‌های مختلف دارند، مسیر پرشتاب خود را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: از ابتدای کار دولت تدبیر و امید یعنی بالغ بر ۷۸ ماه پیش در سال ۹۲ یعنی حدود ۲۳۰۰ روز که از فعالیت این دولت می‌گذرد تاکنون فقط در بخش آب و برق و فاضلاب در استان خوزستان ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح اجرا شده است. یعنی از ابتدای شروع به کار این دولت به طور متوسط هر ماه ۳۰۰ میلیارد تومان و هر روز ۱۰ میلیارد تومان پروژه در استان اجرا شده و البته طرح های بزرگی هم در دست اجرا است.

اردکانیان افزود: ما به عنوان وزارت نیرو در استان خوزستان غیر از پروژه‌هایی که تاکنون به ثمر رسیده ۲۹۹ پروژه آب و برق و فاضلاب را در دست اجرا داریم. بخشی از هزینه اعتباری که برای این پروژه ها در نظر گرفته شده بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان است که تامین خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: اگر مسائل را در مقیاس ملی و استانی ببینیم، این ارقام گویای یک تلاش همگانی، یک توجه به جا و شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران به مسائل این استان و تامین آسایش و رفاه هموطنان است.

وی ادامه داد: امروز در شادگان شاهد افتتاح هستیم، تلاش و فعالیت همه دستگاه‌ها، شرکت‌ها، شرکت‌های مرتبط با وزارت نیرو، مسئولین محلی، نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و استاندار، همه امروز بحمدالله نتیجه بسته و محدود به طرح مهم آبرسانی به شادگان نیست. ما مراسم را به لحاظ کمبود وقت فقط در یک نقطه برگزار می‌کنیم، اما این مراسم اختصاص دارد؛ همچنین علاوه بر آبرسانی شادگان به آبرسانی به رفیع با جمعیت ۴ هزار و ۶۰۰ نفر، سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان آبرسانی روستایی به ۲۲ روستا با جمعیت یک هزار و ۶۹۰ نفر در نقاط مختلف استان و همچنین افتتاح رسمی سد تنظیمی آریوبرزن که مصارف مهمی در بخش کشاورزی بعد از استفاده در نیروگاه مربوطه دارد، و نیز توسعه تصفیه‌خانه بهبهان، جمعاً همانگونه که گزارش شد در بخش آب، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌های به ثمر رسیده امروز هستند و  انشاالله در ادامه، در بخش برق هم در جای خودش گزارش داده خواهد شد.

همچنین صادق حقیقی‌پور نیز در این آیین اظهار کرد: باوجود فعالیت‌هایی که در زمینه رعایت الگوی مصرف داشتیم اما میزان مصرف آب در تابستان امسال در شهرهای استان به ۲ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز رسید و این مساله استان ما را در تابستان‌های گذشته با تنش جدی در بحث تامین آب مواجه کرده بود.

وی افزود: در کنار این مساله، عمر و قدمت بالا و فرسودگی زیاد سازه‌های تامین آب و همچینن هزینه زیادی که ما باید انجام دهیم تا تاسیسات جدید را احداث کنیم ما را بر آن داشت تا از ایده بازتوانی و ارتقا و بازسازی خود تاسیسات قدیمی استفاده کنیم که هم هزینه کمتری برای ما ایجاد می‌کند و هم زمان رسیدن به هدف را برای ما کوتاه‌تر می‌کند.

حقیقی پور تصریح کرد: بهبهان یکی از شهرهایی است که ما مرتب در آن دچار تنش می‌شویم، به دلیل اینکه منبع تامین آب آن سد کوثر است و این سد از لحاظ هیدرولوژیکی در طی سالیان گذشته مرتب تحت تنش آبی بود و از لحاظ میزان بارندگی جزو حوضه‌های خشک ما بود.

وی ادامه داد: در این زمینه مرتب در شهر بهبهان که از شهرهای بزرگ ما است، دچار مشکل می‌شدیم. به این دلیل، طرح توسعه تصفیه‌خانه آب بهبهان را مدنظر قرار دادیم و به دلیل همزمانی آن با تقاضایی که پالایشگاه گاز بیدبلند برای تامین آب داشت، بر آن شدیم که این تصفیه‌خانه را به شکل کاملا مدرن بازسازی کنیم.

حقیقی پور افزود: اجزا و المان این پروژه شامل احداث یک آبگیر جدید به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب، خط انتقال از آبگیر تا تصفیه‌خانه، بازسازی و بازتوانی و ارتقای ابنیه هیدرولیکی و تاسیسات و تجهیزات تصفیه‌خانه، خط انتقال از تصفیه‌خانه تا شهر بهبهان، خط انتقال از تاسیسات تا تاسیسات پالایشگاه، مخزن ۸ هزار مترمکعبی و ۲ ایستگاه پمپاژ ۲۵ و ۵۰ هزار مترمکعبی است.

وی بیان کرد: در مجموعه هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان صرف این پروژه شده است اما نکته حائز اهمیت در این پروژه پایدارسازی تامین آب شهر بهبهان بود. در حال حاضر جمعیت بهبهان حدود ۱۵۰ هزار نفر است و اگر به ۳۰۰ هزار نفر هم برسد ما مشکلی از بابت آب نداریم، ضمن اینکه کامل می‌توانیم صنایع پایین‌دست را تامین آب کنیم.

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: نکته بعدی در این پروژه، عدم استفاده از منابع دولتی برای اجرای این طرح بود. ما حتی یک ریال از منابع دولتی استفاده نکردیم و کل هزینه از محل فروش حق انشعاب آب صنعت تامین شد.

حقیقی پور بیان کرد: در بخش تامین و تولید آب ما به غیر از تصفیه‌خانه آب بهبهان، فاز دوم تصفیه‌خانه آبادان را به ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب و فاز دوم تصفیه‌خانه خرمشهر به ظرفیت ۷۰ هزار متر را داشتیم که اکنون در مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و حتما تا سال ۹۹ هر دو وارد مدار می‌شوند.

وی اظهار کرد: همچنین تصفیه‌خانه اروندکنار به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب، تصفیه‌خانه قلعه سید رامهرمز به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب، تصفیه‌خانه چوئبده به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب به طور کامل انجام شده و در حال حاضر در مدار بهره‌برداری هستند. در مجموع در طول ۲ سال و نیم گذشته، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها اضافه شده است.

حقیقی پور گفت: موضوع بعدی در بحث تامین آب، توسعه تاسیسات نمک‌زدایی آب شیرین‌کن‌ها هستند که تا قبل از سال ۹۶، کل ظرفیت آب شیرین‌کن استان خوزستان حدود ۲۲ هزار مترمکعب در شبانه روز بود و اکنون ۵۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب قرارداد ظرفیت فعال داریم و در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: در بحث پایدارسازی تامین آب، در حال حاضر کلیه شهرهای استان خوزستان به غیر از اهواز، معادل ۷۰ درصد مصرف روزانه خود مخزن دارند که ۱۱ باب مخزن به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در این مدت ۲ سال و نیم اجرا شده است.

حقیقی پور گفت: همچنین علی‌رغم اینکه نرم صنعت به لحاظ تجهیز شدن به برق اضطراری حدود ۳۰ درصد است، استان خوزستان تنها استانی است که درصد تجهیز برق اضطراری صنعت آن ۹۰ درصد و به ظرفیت ۴۰ مگاوات تجهیز شده است.

وی افزود: در بحث اصلاح شبکه و بازسازی و از سال ۱۳۷۱ که آبفا استان تاسیس شده است تا ۱۳۹۶، ۱۸۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه داشتیم و از سال ۹۶ تا ۹۸، ۸۳۲ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده که نتیجه آن کاهش ۵ درصدی تلفات فیزیکی در شبکه آب بوده است.

در ادامه سعید حاجیان اظهار کرد: ما ۲ مشکل در شهرستان داریم که امیدواریم توجه خاصی به آن‌ها شود یکی از این مشکلات، مربوط به کانال آب از رودخانه کارون به جراحی است که در این زمینه نیاز است دستوراتی داده شود تا از امنیت آب پایدار در شهرستان برخوردار شویم.

وی افزود: خواسته دوم ما از جانب مردم این است که بیکاری در شهرستان شادگان در حد وفور است و خواسته ما این است که به این مساله توجه شود.

حاجیان با اشاره به طرح آبرسانی غدیر به شادگان تصریح کرد: این طرحی که امروز در شادگان به بهره‌برداری رسید، حاصل تلاش قرارگاه خاتم بوده و ما در حال حاضر چند ماه است که از آب پایدار در شهرستان برخوردار هستیم که هم شامل شهرستان و هم روستاها می‌شود.

همچنین مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان اظهار کرد: کار بزرگی در زمینهٔ پروژه‌های آب و برق در این شهرستان به رغم سختی‌هایی در نحوه کار و راهی که صعب‌العبور و سخت بود، آوردن لوله با این قطر از کنار جاده و تالاب‌ها انجام شد، کار بسیار سنگین بود که اگر به طور معمول این کار انجام شود به راحتی انجام نمی‌شد اما همه دست به دست هم دادند این کار بزرگ محقق شد.

وی با تشکر از دست اندرکاران این پروژه‌ها بیان کرد: پروژه‌ای در کنار این پروژه‌ها به رغم کارهای صورت گرفته به اتمام نرسید که پروژه تصفیه‌خانه آب شادگان است؛ هم‌چنین پروژه تصفیه خانه فاضلاب دارخوین را داریم که به دلیل عدم تخصیص اعتبار امروز نتوانستیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من در ابتدای نمایندگی خود اولین نامه‌ای را که نوشتم به وزیر وقت نیرو برای رسیدگی به وضعیت آب شرب بود.

وی بیان کرد: در توزیع و انتقال برق کارهای خوبی انجام شده با حمایت‌های مختلف مشکلات موجود نیز کاهش پیدا کند.

ناصری نژاد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم این شهرستان بیکار هستند، عنوان کرد: یکی از عمده مشکلاتی که امروز در شهرستان وجود دارد بیکاری است که به رغم وجود شرکت‌های صنعتی در این استان وجود دارد باید با تحقق جذب بومی از سوی این شرکت‌ها میزان بیکاری را در این شهرستان کاهش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار