روند احیای کارخانه نساجی مازندران واقع در شهرستان قائمشهر روز دوشنبه همزمان با دهمین روز دهه فجر با گازرسانی به این مجموعه شتاب گرفت.
کد خبر: ۸۲۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 10 February 2020

به گزارش تابناک مازندران، مراسم گازرسانی به این کارخانه با حضور مدیر عامل شرکت گاز مازندران و مسئولین شهرستانی برگزار شد و قرار است از این پس از سوخت گازطبیعی برای تامین انرژی مورد نیاز گرم کردن دیگ بخار و دیگر کارهای انرژی‌بر استفاده شود.

صنعت نساجی به خاطر استفاده از بخار آب گرم در تمامی مراحل تولید ، از صنایع انرژی‌بر محسوب می شود و به همین خاطر هم استفاده از سوخت گاز طبیعی علاوه بر مزیت های زیست محیطی ، سبب کاهش هزینه و تسهیل تولید خواهد شد.

در صنایع نساجی از بخار برای تولید الیاف، بافندگی، رنگرزی، خشک کردن، چاپ، گرم کردن تجهیزات و حفظ دمای سیستم استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران در مراسم گازرسانی به کارخانه نساجی گفت : یکی از تاکیدات استاندار محترم احیای کارخانه و تامین انرژی مورد نیاز بوده است چرا که احیاء و تامین انرژی در کارخانه باعث می شود تا دوباره زمینه فعالیت برای جوانان فراهم شود.

جعفر احمدپور با بیان اینکه با پیگیری های به عمل آمده ایستگاه ویژه ای برای تامین گاز کارخانه نساجی مازندران در محل نصب شده است ، افزود : این ایستگاه به یک دستگاه تقویت فشار پنج هزار متر مکعبی مجهز است که برای آن پنج میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار قائمشهر هم در این آیین گفت : کارخانه نساجی مازندران در هشت دهه ای که از طول عمرش سپری می شود ، پنج دهه در مسیر و نقطه مطلوبی فعالت می کرد ولی از حدود سه دهه پیش با چالش و موانع متعددی مواجه شد.

یحتی یوسف پور افزود : خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده ، این کارخانه هم اکنون در مسیر درستی قرار گرفته است .

فرماندار قائمشهر با قدردانی از استاندار مازندران به خاطر پیگیری مستمر و وقت گذاشتن زیاد برای احیای کارخانه نساجی ، گفت : تلاش بی وقفه آقای حسین زادگان سبب شد تا همه ما برای احیاء این کارخانه قدیمی انگیزه یافته و نهایت تلاش خود را به کار بگیریم.

وی با اشاره به ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره ) برای احیای کارخانه نساجی ، افزود : گازرسانی به کارخانه نساجی مازندران به رونق تولید بیشتر این کارخانه کمک می کند.

فرماندار قائمشهر گفت : هم اکنون ۳۶۰ کارگر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند و تولیدات آن هم به بیشتر نقاط ایران به صورت خام ارسال می شود.

بازسازی و افزایش خط تولید و احیای کارخانه نوستالژیک نساجی مازندران در شهرستان قائمشهر از اواسط آذر ماه امسال با صدور چک ۵۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل این کارخانه کلید خورد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پس از امضای تفاهمنامه و صدور چک نخست گفته بود که این ستاد در فاز اول ۱۷۰ میلیارد ریال برای احیاء ، بازسازی و ایجاد خط تولید جدید در کارخانه نساجی مازندران سرمایه گذاری می کند و میزان سرمایه گذاریش را در فازهای بعدی بر اساس نیاز و گسترش تولید تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش می دهد.

بر اساس اعلام مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران ، با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و احیای کارخانه و ایجاد خط تولید جدید ، در مجموع برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده و ضمن تامین سرمایه در گردش مورد نیاز ، ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه نهفته در خط تولید ریسندگی احیاء می شود.

کارخانه نساجی قائمشهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائمشهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.
گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن هم با هدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

مشکلات واحدهای باقی مانده نساجی قائمشهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار