مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه برخی فرمانداری‌ها ترمیم سیل‌بندها را انجام نداده‌اند، گفت: برخی فرمانداری‌ها هنوز در این زمینه کاری انجام نداده‌اند که در صورت عدم اقدام و ارائه اسناد اقدامات انجام شده، اعتبارات این شهرستان‌ها با شهرستان‌های دیگر جابه‌جا خواهند شد.
کد خبر: ۸۲۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 10 February 2020

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان که روز یکشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ورود ملخ به خوزستان، اظهار کرد: با توجه به ورود ملخ به برخی استان‌های کشور، باید برای پیشگیری و مقابله اقدامات لازم انجام شود و همه فرمانداران جلساتی در این خصوص برگزار و گزارش اقدامات را به اداره‌کل مدیریت بحران ارسال کنند.

وی افزود: همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید مانند سال گذشته در این خصوص اعتباری در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دهد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و شرکت‌های مستقر در خوزستان مکلف هستند برای پیشگیری از ورود ملخ به استان و یا در صورت ورود، در زمینه مبارزه با آن اقدام کنند.

حاجی‌زاده با اشاره به وضعیت پرداخت خسارت سیل به کشاورزان تصریح کرد: در زمینه پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده در سیل اخیر، همکاری خوبی انجام شده است. باید در خصوص استمهال وام‌ها نیز با تسهیلات دولت به ویژه در مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شده، همکاری شود.

وی عنوان کرد: بحث بیمه محصولات کشاورزان نیز باید جدی گرفته شود. همچنین نظارت بر اعتباراتی که برای اجرای برخی پروژه‌ها داده می‌شود، باید جدی‌تر انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اعتباراتی به فرمانداری‌ها برای ترمیم سیل‌بندها داده شد اما برخی شهرستان‌ها در این زمینه خوب عمل نکردند و هنوز ترمیم سیل‌بندها به پایان نرسیده است. شهرستان‌های گتوند و رامهرمز ترمیم سیل‌بندها را تکمیل کردند، اما برخی فرمانداری‌ها هنوز در این زمینه کاری انجام نداده‌اند که در صورت عدم اقدام و ارائه اسناد اقدامات انجام شده، اعتبارات این شهرستان‌ها با شهرستان‌های دیگر جابه‌جا خواهد شد.

حاجی‌زاده ادامه داد: با تصویب قانون جدید سازمان مدیریت بحران، باید اداره مدیریت بحران در سطح فرمانداری‌ها تشکیل شود که در این زمینه ۲۷ نفر معرفی شده‌اند و اقدامات قانونی در حال انجام است و روسای ادارات مدیریت بحران شهرستان‌ها منصوب خواهند شد.

وی با اشاره به احداث ۱۳ سامانه مدیریت بحران در خوزستان، بیان کرد: بسیاری از سالن‌های مدیریت بحران در استان خوزستان به دست افراد دیگری افتاده‌اند و یا مخروبه شده‌اند. در حال حاضر اکثر این سالن‌ها مجددا به مدیریت بحران برگردانده شده‌اند اما باید دوباره تجهیز شوند و دیگر سالن‌ها نیز باید تکمیل شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: طبق قانون سازمان مدیریت بحران، ۵ درصد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی، مربوط به مدیریت بحران است که باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحث‌های مطرح شده در خصوص لزوم پرداخت آب‌بها از سوی کشاورزان در ازای سال زراعی سال گذشته که اراضی خوزستان دچار سیل‌زدگی بودند، گفت: با توجه به مستندات موجود، بحث اخذ آب‌بها در مناطق سیل‌زده نباید منوط به پرداخت بدهی‌ها و آب‌بهای سال گذشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین فعلا پلمب چاه‌های آب زراعی باید متوقف شود تا پس از انتخابات در جلسه شورای آب و برق در این زمینه تصمیم‌گیری شود. در صورت لزوم پلمب چاه‌ها نیز، باید این کار با هماهنگی فرمانداری‌ها انجام شود.ک

خسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته شاهد حمله ملخ صحرایی بودیم که با تمهیدات اندیشیده شده در خوزستان هیچ گونه خسارتی به مزارع و مراتع وارد نشد.

وی افزود: ملخ، مخرب‌ترین آفت تاریخ کشاورزی محسوب می‌شود و در برخی سال‌ها موجب قحطی‌های زیادی شده است اما سال گذشته اجازه ندادیم که این مساله در خوزستان مشکل‌آفرین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی است و هرگونه آسیبی به بخش کشاورزی و تولیدات این استان وارد شود، به امنیت غذایی کشور لطمه وارد می‌کند.

چنگلوایی ادامه داد: در سال‌های گذشته تنها با ورود آفت ملخ دریایی یا صحرایی مواجه بودیم اما کانون پایدار یا محل تخم‌ریزی آفت را نداشتیم. با توجه به اینکه سال گذشته شاهد ورود این ملخ به خوزستان و تخم‌ریزی در برخی مناطق بودیم اگر امسال به مرحله طغیان برسد، ممکن است خسارات بیشتری وارد شود و مساله از کنترل خارج شود.

وی عنوان کرد: همچنین برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی خوزستان با شیوع ملخ آسیایی که آفت بومی است، مواجه شده‌ایم. بنابراین در این زمینه باید با اطلاع‌رسانی و مدیریت موضوع، هماهنگی و به ما کمک شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تعیین آب‌بها برای سال زراعی گذشته که کشاورزان با سیل مواجه بودند، گفت: سال گذشته هیچ آبی برای مزارع در نظر گرفته نشد، چرا کشاورزان باید آب‌بها را پرداخت کنند؟ نباید همه فشار و بار بر کشاورز باشد. سال گذشته در خوزستان حداقل پنج مرحله بحرانی آبی برای گندم داشتیم اما در کدام شهرستان پنج بار به ما آب داده شد که اکنون کشاورز باید کل آب‌بها را پرداخت کند؟

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار