یک روانشناس درباره علت ترس جوانان از ازدواج توضیحاتی داد.
کد خبر: ۸۲۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷ 12 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره ترسیدن برخی جوانان از ازدواج، اظهار کرد: ازدواج یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فرد است.

وی افزود: داشتن اضطراب، استرس و ابهام در هنگام تصمیم‌گیری برای ازدواج کاملا طبیعی است، اما این احساسات دلیل مناسبی برای انصراف کامل فرد از این امر نیست.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از نیاز‌های مهم بشری، نیاز به عشق و تعلق خاطر است، گفت: همه ما به درجات مختلف نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن داریم که افراد می‌توانند با ازدواج این نیاز خود را ارضا کنند.

زین الدینی تصریح کرد: افراد قبل از هر تصمیمی بهتر است نسبت به نقاط مثبت و منفی، اهداف، ارزش‌ها، نیاز‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود شناخت مناسبی پیدا کنند و سپس انتظارات و ترس‌های خود از ازدواج را شناسایی کنند.

وی افزود: ضعف در مهارت خودآگاهی می‌تواند فرد را به احساس گیجی، سردرگمی و تعارض در تصمیم‌گیری دچار کند، بنابراین یکی از ملزومات اساسی ازدواج موفق شناخت همه جانبه از خود است و هر چقدر آگاهی و شناخت بیشتری از خود کسب کنیم، در انتخاب فردی مناسب برای تشکیل زندگی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

این روانشناس گفت: گام بعدی شناسایی دلایل ترس از ازدواج است که می‌تواند کاملا منطقی، درست و یا غیرمنطقی و یا برگرفته از کمالگرایی مفرط فرد باشد، به عنوان مثال هنگامی که فرد برای ازدواج نسبت به طرف مقابل خود شناخت کافی ندارد و دچار احساس نگرانی می‌شود، امری طبیعی است.

وی افزود: یکی از ترس‌های رایج، ترس از شکست در ازدواج است که خوشبختانه اگر فردی شناخت مناسبی از خود و طرف مقابلش داشته باشد و همچنین دارای دانش و مهارت‌های لازم برای این امر باشد و در جلسات متعدد مشاوره پیش از ازدواج زیر نظر یک متخصص شرکت کند و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد، احتمال عدم موفقیت او در این کار بسیار کاهش می‌یابد.

این روانشناس ادامه داد: نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که هر چقدر افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی، اهداف و تمایلات به یکدیگر شبیه‌تر باشند و در زمینه مهارت مذاکره، گوش دادن، همدلی کردن و مدیریت خشم، آموزش‌های بیشتری دریافت کنند، احتمال موفقیت‌شان در ازدواج بیشتر خواهد بود.

زین الدینی اضافه کرد: افرادی که کودکی سختی را تجربه کرده‌اند و سابقه تجربه‌های تلخ و دردناک زیادی را داشته‌اند، بهتر است قبل از ورود به رابطه عاطفی، مشکلات و تروما‌های دوران کودکی خود را با دریافت مشاوره فردی حل کنند و سپس به دنبال انتخاب فردی مناسب باشند، چون ممکن است افراد انتخابی اشتباه و نامناسب داشته باشند.

این روانشناس تصریح کرد: هرچقدر افراد شناخت و آگاهی بیشتری از ماهیت ازدواج و نحوه انتخاب فرد مناسب داشته باشند و به سطح قابل قبولی از بلوغ اقتصادی، روانی، عاطفی و اجتماعی برسند و همچنین برای پرورش شخصیت خود و بهبود مهارت‌های زندگی به اندازه مناسب زمان صرف کرده باشند، ترس‌شان از ازدواج کمتر می‌شود و زندگی مشترک موفقی را تجربه خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار