۳۵ روز مانده تا سال ۱۳۹۹؛
با وجود آنکه کمتر از ۳۵ روز به شب عید زمان‌باقی است، تقاضای چندانی برای خرید آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد.
کد خبر: ۸۲۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 14 February 2020
گرانی به بازار آجیل و خشکبار می‌رسد؟ /تعلل در ترخیص تخمه کدو مقصر اصلی گرانی
به گزارش تابناک سمنان: با وجود آنکه کمتر از ۳۵ روز به شب عید زمان مانده است، بازار بسیاری از اقلام‌ طبق سنت دیرینه ایرانیان با رفت و آمد بیشتری باید همراه باشد که رصدها از سطح بازار این موضوع را تایید نمی کند‌. یا رصدها از سطح بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.

آخرین بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو پسته از ۱۴۰ هزار تا ۱۹۰ هزار تومان، بادام هندی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، بادام‌درختی ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه کدو ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، تخم ژاپنی ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان، مغز گردو ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۲۳۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان و آجیل با پوست ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان است.

اگرچه بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال به سبب شرایط مساعد عرضه نوسانی بر بازار آجیل و خشکبار وجود ندارد، اما رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت برخی اقلام همچون‌ تخمه، بادام درختی و بادام هندی افزایش یافته است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم‌ تا از آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار در شب عید و مقایسه قیمت ها با مدت مشابه سال قبل با خبر شویم:

بازار آجیل و خشکبار در رکود به سر می برد

همتی یکی از فعالان‌ صنف آجیل و خشکبار، با اشاره به اینکه آرامش بر بازار آجیل و خشکبار حاکم است، اظهار کرد: علی رغم کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما کاهش قدرت خرید خانوار موجب شده تا تقاضای چندانی در بازار وجود نداشته باشد.

وی افزود: در سال گذشته قیمت اقلام آجیل و خشکبار به یکباره در پی نوسان نرخ ارز رشد چندبرابری را در بازار تجربه کرد که این امر کار را به جایی رساند که بسیاری از مغازه داران به سبب نبود خریدار مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند.

همتی ادامه داد: اگرچه قیمت اقلام‌آجیل و خشکبار همانند دیگر اقلام سبد خانوار افزایش یافته است، اما بسیاری از اقشار جامعه به سبب لوکس بودن اقدام به حذف آن از سفره خانوار کردند.

این فعال واحد صنفی در شرق تهران با تاکید بر اتخاذ تصمیمات به موقع پیرامون واردات و ترخیص کالا از گمرک گفت: با وجود آنکه بخشی از تخمه های وارداتی در گمرکات مانده، اما برای ترخیص آن از بنادر اقدامی نشده است که همین‌ امر زمینه را برای افزایش قیمت در بازار ایجاد کرده است.

وی درباره آینده بازار آجیل و خشکبار گفت: با توجه به فراوانی تولید و عرضه پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار آجیل و خشکبار شب عید ایجاد نشود‌.

رکود نسبی حاکم بر بازار آجیل و خشکبار/کمبودی در عرضه محصولات خشکبار وجود ندارد

خانی یکی از فعالان آجیل و خشکبار شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب عید اظهار کرد: اگرچه تمامی واحدهای صنفی خود را برای بازار شب عید آماده کرده اند، اما به سبب لوکس بودن این اقلام‌در سبد خانوار، بازار از رکود نسبی برخوردار است.

وی قیمت اقلام‌آجیل و خشکبار را تابع نوسان نرخ ارز برشمرد و گفت: براین اساس با استمرار روند نوسان نرخ ارز، قیمت اقلام‌آجیل و خشکبار با التهاباتی در بازار رو به رو می شود.

خانی ادامه داد: در حال حاضر تمامی واحدهای صنفی نگران برپایی فروشگاه های عرضه مستقیم آجیل و خشکبار هستند چرا که این امر بر رکود مجدد بازار دامن‌می زند.

این فعال واحد صنفی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه اقلام آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد اقلیمی کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد همانند سال گذشته منجر به رشد چندبرابری قیمت در بازار شود.

کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار شب عید وجود ندارد/پیش بینی بهبود تقاضا برای خرید آجیل و خشکبار

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب عید، اظهار کرد: در حال حاضر  وضعیت بازار آجیل و خشکبار مطلوب است و کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد بر التهاب بازار شب عید دامن بزند.

وی افزود: باتوجه به فراوانی تولید،کیفیت بالای محصول و افت قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای خرید در بازار افزایش یابد.

ارزانی ممقانی از ثبات قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: باتوجه به شرایط مساعد عرضه قیمت انواع آجیل و خشکبار از ثبات نسبی در بازار برخوردار است و همواره پیش بینی می‌شود این روند در بازار استمرار یابد، هرچند که با نوسان نرخ ارز نمی‌توان بازار آرامی را برای آجیل و خشکبار متصور شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره آخرین وضعیت صادرات آجیل و خشکبار، بیان کرد: باتوجه به آنکه بخش عمده محصولات خشکبار صادراتی است، از این روز به سبب وضعیت مطلوب تولید، صادرات در شرایط مساعدی به سر می‌برد و تنها صادرکنندگان با مشکل بازیافت ارز به کشور رو به رو هستند که انتظار می‌رود مسئولان ذیربط تدابیری برای این موضوع بیاندیشند چرا که مشکلات خود تحریمی بیشتر از تحریم به صادرکنندگان لطمه می‌زند.

ارزانی ممقانی ادامه داد: با وجود سرمازدگی و از بین رفتن بخشی از تولید بادام درختی همچنان با کمبود عرضه در این محصول رو به رو هستیم که این امر تا حدودی در قیمت این محصول تأثیر گذاشته است.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو پسته فندقی را ۱۲۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۳۰ هزار تومان، پسته اکبری ۱۵۰ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۵۵ هزار تومان، تخمه کدو ریز ۵۰ هزار تومان، بادام‌زمینی ۳۰ هزار تومان، مغز بادام درختی ۱۳۸ هزار تومان، مغز بادام ایرانی ۱۷۰ هزار تومان، فندق ۵۵ هزار تومان و انجید ۶۶ هزار تا ۱۴۶ هزار تومان اعلام کرد.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت تخمه در سایه تعلل گمرک در ترخیص / قاچاق بادام درختی در حال انجام‌است

 مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار در شب عید، گفت: در حال حاضر تمامی واحدهای صنفی اجناس خود را برای عرضه شب عید تهیه کردند که امیدواریم به سبب فراوانی عرضه و ثبات نسبی قیمت مشکلی در بازار به وجود نیاید.

وی افزود: امسال قرار است نمایشگاه عرضه مستقیم آجیل و خشکبار برگزار شود، در حالی که این نمایشگاه در سال گذشته بنا به دلایلی برگزار نشد می‌تواند تا حدودی بر شرایط مطلوب بازار و عرضه اثر بگذارد تا خانوارها بتوانند اجناس مورد نیاز را با قیمت مناسب تهیه کنند.

احمدی با انتقاد از تأخیر گمرک در ترخیص اجناس بیان کرد: با توجه به تأخیر گمرک در ترخیص برخی اجناس شاهد افزایش قیمت نسبت به شب یلدا هستیم در حالیکه برای استمرار تعادل قیمت در بازار مسئولان ذیربط هرچه سریعتر باید نسبت به ترخیص تخمه کدو از گمرک اقدام کنند چرا که از نظر ما گمرک مقصر اصلی افزایش قیمت این محصول در بازار به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، ادامه داد: گمرک همانند سال گذشته نسبت به ترخیص کالا تعلل کرده که همین امر نوساناتی را در بازار ایجاد کرده است به طوری که قیمت تخمه کدو نسبت به ماه‌‌های اخیر 10 تا 15 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، علی‌رغم شرایط مساعد تولید تخمه کدو در داخل اما بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود که متأسفانه تعلل گمرک در ترخیص اجناس موجب شده تا تولیدکننده داخل هم رغبتی به عرضه اجناس خود به بازار نداشته باشد که همین امر بر نوسان مجدد قیمت در بازار دامن می‌زند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره آینده بازار انواع محصولات خشکبار شب عید، گفت: باتوجه به آمادگی اعضا برای فروش شب عید پیش بینی می‌شود که التهاب قیمتی در بازار رخ ندهد، چرا که تمامی اعضا حاضرند برای آنکه اجناسشان کهنه نشود با سود کمتر اجناس خود را در بازار عرضه کنند.

باتوجه به سرمازدگی اخیر و کاهش تولید قیمت بادام درختی با نوساناتی در بازار رو به رو شده که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی حاضر نشد اجازه واردات رسمی این محصول را بدهد و در نهایت این امر موجب شد تا  کالا از طریق قاچاق و دیگر راه‌ها وارد کشور شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار