در سال ۲۰۲۰ با تکنولوژی‌هایی مواجه هستیم که روی لبه انقراض قرار دارند و احتمالا تا پنج سال آینده دیگر آنها را پشت ویترین‌ها نخواهیم دید.
کد خبر: ۸۲۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 21 February 2020

در سال ۲۰۲۰ با تکنولوژی‌هایی مواجه هستیم که روی لبه انقراض قرار دارند و احتمالا تا پنج سال آینده دیگر آنها را پشت ویترین‌ها نخواهیم دید.

به گزارش آی تی ایران، طی سال‌های گذشته  با تعداد زیادی از تکنولوژی‌ها خداحافظی کرده‌ایم. بعضی از آنها بسیار مشهور و پر استفاده بودند مانند تکنولوژی کاست یا تلویزیون‌های CRT. در سال ۲۰۲۰ هم با تکنولوژی‌هایی مواجه هستیم که روی لبه انقراض قرار دارند و احتمالا تا پنج سال آینده دیگر آنها را پشت ویترین‌ها نخواهیم دید. در اینجا نگاهی داریم به برخی از این تکنولوژی‌ها که به‌زودی منسوخ می‌شوند.
 
هدفون‌های باسیم
هدفون‌های سیم‌دار روی مرز انقراض قرار دارند. فقط کمی اگر فکر کنید می‌بینید با از بین رفتن جک هدفون ۵/ ۳ میلی‌متری در بسیاری از دستگاه‌ها عملا این هدفون‌ها هم در حال حذف شدن قرار دارند. هدفون‌های باسیم تا همین جا هم به خاطر بالاتر بودن کیفیت‌شان نسبت به تکنولوژی هدفون بی‌سیم (بلوتوث) جذابیت خود را حفظ کرده‌اند که طی چند سال آینده این مزیت هم از بین خواهد رفت.

ریموت کنترل و کلید فیزیکی
امروز شما می‌توانید با گفتن یک دستور صوتی مثل «الکسا چراغ‌ها را روشن کن»، چراغ‌ها را روشن کنید؛ بنابراین اساسا نیازی به دکمه و سوئیچ وجود ندارد. امروزه شاهد سوئیچ‌های هوشمندی هستیم که قادر به کنترل از طریق بلندگوهای هوشمند گوگل هوم یا الکسا آمازون هستند. از طریق همین مسیر می‌توان کاری را که امروزه ریموت کنترل‌ها انجام می‌دهند با فرامین صوتی انجام داد. با هوشمندتر شدن جهان اطراف ما تا چند سال دیگر نیازی به این سوئیچ‌ها و کلید‌های فیزیکی نخواهد بود.

کنسول گیم
قلبمان به درد می‌آید از گفتن این موضوع که ظاهرا به پایان عصر کنسول‌های بازی رسیده‌ایم. نه به خاطر اینکه کنسول‌ها الان نمی‌توانند پردازش خوبی را برای بازی‌های کامپیوتری انجام دهند، بلکه صرفا به این دلیل که جایگزین بهتری برای آنها پیدا شده‌است. توسعه صنعت رایانش ابری در زمینه گیم باعث شده که تصور داشتن کنسول بازی در چند سال آینده در خانه شما بعید باشد. با سرویس‌های بازی مبتنی بر کلاود مانند استادیا (گوگل) و ProjectX Cloud مایکروسافت شما قادر به بازی با کیفیت و سرعت بسیار بالا روی هر دستگاهی (اعم از موبایل، کامپیوتر و تلویزیون) بدون نیاز به کنسول خواهیدبود.

دوربین دیجیتالی
حدود ۳۱ سال از عمر دوربین‌های دیجیتالی می‌گذرد که خود جایگزینی برای دوربین‌های آنالوگ به شمار می‌رفتند، اما حالا خود اسیر تکنولوژی موبایل شده‌اند که مرتبا دوربین‌های باکیفیت‌تر و بهتری را با ترکیب یک دستگاه کاربردی‌تر عرضه می‌کند. تجربه بهتر کاربری عکاسی با دوربین‌های موبایل همین حالا هم باعث از بین رفتن بخش قابل‌توجهی از دوربین‌های عکاسی دیجیتال شده و به جز بخش محدودی از این صنعت (مثل عکاسی تبلیغاتی و مد و...) که همچنان نیازهای خود به دوربین‌های دیجیتال بزرگ را حفظ خواهد کرد احتمالا موبایل‌های ما در پنج سال آینده بهترین دوربین‌های دیجیتال موجود خواهندبود.

سیستم‌های قفل
تکنولوژی‌های اینفرارد و بیومتریک نه فقط به هوشمندتر شدن دستگاه‌های جدید منجر شده‌اند، بلکه مسیر عبور ما از گیت‌ها و قفل‌ها را هم دارند تغییر می‌دهند. به زودی این مسیر عبور فراگیرتر شده و دیگر سیستم‌های قفل و کلید قدیمی کارآیی خود را از دست خواهند داد. لامپ‌‌های رشته‌ای: لامپ‌های رشته‌ای (incandescent lamps) و لامپ‌های تیوپی به پایان عمر خود رسیده‌اند و طی پنج سال آینده به‌طور کامل کنار گذاشته خواهندشد. همچنان که الان هم می‌توان دید لامپ‌های LED همه جا هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، از چراغانی درخت‌های کریسمس گرفته تا تزئین جشن‌ها و فستیوال‌ها. لامپ‌های LED به دلایل مختلف حاکمیت در عرصه تکنولوژی لامپ را در اختیار خواهند گرفت.

تکنولوژی 2G
تقریبا نسل دوم تلفن همراه در بسیاری از نقاط جهان حتی در کشورهای توسعه‌نیافته در حال جایگزینی با نسل‌های جدیدتر است. تا پنج سال آینده تقریبا نسل دوم تلفن همراه دیگر وجود نخواهد داشت.

هارد دیسک قابل حمل
هارددیسک‌های پرتابل (قابل حمل) تقریبا به پایان عمر خود رسیده‌اند. تکنولوژی کلاود مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به این مدل از ذخیره‌سازی دیتا در خود دارد و به همین دلیل هارددیسک‌های پرتابل دیگر ضرورتی برای حضور ندارند.

دی‌وی‌دی/ بلوری
آخرین باری که دی‌وی‌دی خریدید کی بود؟ بله، این تکنولوژی مدت‌هاست منسوخ شده اما هنوز نشانه‌هایی از آن را می‌شود در فضای کسب‌و‌کار دید. احتمالا برخی از شما هنوز برای خرید بازی‌های پلی‌استیشن از دی‌وی‌دی استفاده می‌کنید، اما همچنان که گفته شد با از بین رفتن کنسول‌های بازی تقریبا دیگر نیازی به تکنولوژی دی‌وی‌دی هم نخواهدبود.

تلویزیون کابلی

تلویزیون‌های کابلی نخستین‌بار در ۱۹۴۸ در آمریکا عرضه شدند؛ در زمانی که تلویزیون دیجیتالی و دیش‌های ماهواره‌ای هنوز وجود نداشتند. هرچند تا همین امروز تلویزیون‌های کابلی حاکمیت خود را در بسیاری از نقاط آمریکا حفظ کرده‌اند، اما با توجه به تغییر جهان سرگرمی به تکنولوژی‌های دیجیتالی دیگر تا پنج سال آینده از تلویزیون‌های کابلی خبری نخواهدبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار