کد خبر: ۸۲۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ 27 February 2020

مهین روح‌نواز، پژوهشگر اجتماعی- نتایج یک تحقیق میدانی نشان می دهد که فراوانی درخواست بیش از 90 درصد مراجعین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «اشتغال» است.

تعجب نکنید! این معلول، محصول طبیعی و انکارناپذیر یک جامعه بیمار و نابسامان است که در فرایند آن، بیکاران به جای پیگیری خواسته اشان از مراجع مسئول، نامه به دست، سعادت خود را نزد نماینده مجلس جستجو کنند.

در فرایند غیرشفاف و حاکمیت رابطه بر ضابطه، صد البته جز این نباید انتظار داشت که قاطبه مردم تلاش کنند تا امورشان را از مسیرهای غیرمتعارف و به تعبیری از کانال «پارتی بازی» پیش ببرند؛ اگر خیلی از مشکلات کشور را متوجه دشمنان بدانیم، لااقل این یک فقره از جانب آنان نبوده و نیست، تردید نکنید از خودمان است!

مطابق بر مدل اقتصادی عرضه و تقاضا، اگر تعادل در این رابطه برقرار نباشد و اقدامی برای رفع عیب صورت نپذیرد، قطع یقین کلیت اقتصاد فرو می پاشد؛ مراجعه 90 درصدی بیکاران به نمایندگان مجلس، نشانه بارز و روشن فروپاشی بازار عرضه و تقاضای نیروی کار و اوج بی مسئولیتی در این باره بخصوص است.

سئوال؛ چرا کسی کاری نمی کند؟ پاسخ روشن است، همان طور که در تحریم و موقعیت های خطر همچون شیوع ویروس کرونا و ...، کاسبی عده ای به راه است، فقدان تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و حجم روبه تزاید بیکاران یک فرصت بی بدیل برای کسانی است که می‌توانند این پتانسیل قوی، بی‌بدیل و باانگیزه را برای اهداف فردی و سازمانی مدیریت کنند.

بی تردید، چنین فضایی بیش از هر جای دیگر خوشایند و مطلوب بسترهای رقابتی و انتخاباتی است، فضایی شعاری که یکی از ملاک های اصلی برای پر کردن سبد رای نامزدها، شناسایی و جذب افراد و عناصری با مختصات همین طیف بیکاران و قربانیان فامیل‌سالاری و قبیله‌سالاری است.

ثبت بالاترین میزان مشارکت در انتخابات ها در میان حاشیه‌نشینان شهرها و فقرا، این استعداد را دارد که قاطبه نامزدهای انتخابات با تمرکز بر خواست آنان، شعارهای خود را تنظیم و بر آن متمرکز شوند؛ بدیهی است محصول چنین فرایندی با در نظر گرفتن شرایط جامعه و بازار کار با هر عنوانی و لو «نماینده مجلس» نمی‌تواند نقشی فراتر از بنگاه کاریابی داشته باشد!

کسانی که درانتظار معجزه از جانب منتخبین دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل هستند، بلاتردیدً در دیدگاه خود تجدیدنظر کنند؛ با درنظر گرفتن واقعیات برشمرده، منتخبین محترم زرنگ باشند همه انرژی و وقت خود را متمرکز خواهند کرد تا بلکه درصدی اندک از هزاران وعده اشتغال موکلین خود را تحقق بخشند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار