رسانه‌های بیگانه ازجمله بی بی سی با پرداختن بیش از حد به انتشار ویروس کرونا در ایران، در جهت سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی تلاش بسیار کردند.
کد خبر: ۸۲۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 04 March 2020

bbc

به گزارش تابناک سمنان: پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ماجرای هواپیمای اوکراینی و موج سواری رسانه های خارجی در این زمینه، این رسانه‌ها  به دنبال سوژه جدیدی بودند که با اخبار منفی که روح و روان مردم کشورمان را تحت تاثیر قرار دهند. در این میان خبر شیوع ویروس کرونا در کشور و جانباختن عده از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری، بیش از دیگر موضوعات فضای عمومی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

موضوعی که طی روزها و هفته اخیر  به صورت گسترده ای در بسیاری از رسانه های داخلی  به آن پرداخته شد اما توجه بیش از اندازه رسانه های خارجی به شیوع این ویروس در ایران و دروغ سازی های آن ها، به تدریج موجب ایجاد التهاب و نگرانی میان مردم شد.سناریو رسانه‌های خارجی نظیر بی بی سی، ایران اینترنشنال و منوتو ،جهت‌گیری‌های خاصی در انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران داشتند. این رسانه‌ها با پرداختن بیش از حد به انتشار این ویروس در ایران، در جهت سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی تلاش بسیار کردند.

bbc

اما آنچه اهمیت دارد این است که حدفاصل میان واقعیت کرونا در ایران تا روایت کرونا توسط برخی از رسانه ها را می‌توان مهندسی افکارعمومی در سطوح رسانه‌ای دانست، حدفاصلی که هرقدر شکاف و عمق بیشتری پیدا می‌کند خطر شایعه کرونا را از خود کرونا نیز بیشتر می‌کند، به گونه‌ای که پس از مدتی دیگر کارکرد اخبار از ماهیت اطلاع‌رسانی به سمت هراس‌آفرینی و بهره‌برداری‌های سیاسی می‌رود.در این میان انداختن نگاهی گذرا به خطوط خبری که در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پیگیری می‌شود گواهی روشنی بر این امر دارد که تلاش‌های این رسانه ها معطوف به سلب اعتماد مردم از آمارهای رسمی اعلام شده ،افزایش هراس و ترس عمومی و تبدیل  کردن کرونا به یک غول کشنده و شکست ناپذیر است.

در ادامه به برخی از حواشی و شایعاتی و چالش هایی که این روزها در زمینه انتشار ویروس کرونا در کشورمان بوجود آمده است اشاره می کنیم.

آمارسازی به سبک رسانه ملکه !

روز جمعه در حالی که آمار رسمی گویای مرگ ۳۴ نفر از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بود، بنگاه خبری بی‌بی‌سی از مرگ بیش از ۲۱۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس خبر داد. بی بی سی برای القای بی اعتمادی نسبت به آمار و ارقام های رسمی دست به یک دروغ سازی آشکار زد. این رسانه انگلیسی در مطلبی به طور عجیب و براساس منابعی نامشخص عنوان کرد که تعداد کشته شدگان بیش از آن است که مقامات رسمی ایران می گویند. 

bbc

پس از دروغ سازی های آشکار بنگاه سخن پراکنی بی بی سی فارسیکیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در توییتی به این رسانه پاسخ داد و نوشت:

«رسانه ملکه، بی‌بی‌سی فارسی نگران از اینکه از شبکه سعودی و آلبانی در مسابقه دروغ جا بماند، بدون ذکر منبع عددی افزون بر مرگ و میر سندرم‌های حاد تنفسی در ایران را به جای کرونا به مخاطب قالب می‌کند. کرونا و شفافیت مثال‌زدنی ایران در انتشار اطلاعات آن خیلی‌ها را آچمز کرده.»

bbc
شایعات و آمارسازی های دروغین از رسانه ای که با ادعای بی طرفی جنگ رسانه ای نا برابری را علیه مردم ایران هدایت می کند درحالی صورت گرفت که «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه ادعای «پنهان‌کاری» ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا جدید (کووید-19) را رد کرد.

آدانوم در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، در پاسخ به سؤال مجری در مورد ادعای مخفی کردن آمار واقعی ابتلا به کرونا در ایران، گفت: «من بدون داشتن دلیل یا مدرک، به هیچ کشوری اتهام نمی‌زنم.  ما ساز و کارهای خود را داریم و ما در ساز و کارهای خود چنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم. اما اگر چنین چیزی را ببینیم، قطعا باید آن را حل کرده و برطرف کنیم.»

در ادامه ویدئویی از صحبت های مدیرکل سازمان بهداشت جهانی را درخصوص آمارسازی های دروغین این شبکه مشاهده می کنید:

<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/12/14/11489843_962.mp4" width="100%" height="100%" controls>

معمای صادرات کرونا توسط ایران در اتاق فکر بی بی سی

از سوی دیگر این رسانه انگلیسی سعی کرد که با خبرپراکنی های مختلف ایران را عامل شیوع بیماری کرونا در جهان معرفی کند. به طور مثال اولین خبرگزاری فارسی زبانی که از قول مقامات کانادایی اعلام کرد اولین مبتلای کرونا در کانادا یک زن ۳۰ساله است که به تازگی از ایران به کانادا سفر کرده، بی بی سی فارسی بود.

bbc

این خبر خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شد و شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال هم به آن پرداختند، اما پیش از اعلام بی بی سی، در آمار سازمان بهداشت جهانی، نام کانادا به عنوان دارنده مبتلا به کرونا ثبت شده و این زن ۳۰ ساله اولین مورد نبود. شش روز بعد از خبر بی بی سی، مشرق با انتشار ویدئویی به نقل از دکتر عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نوشت که «کشور کانادا رسما از ایران عذرخواهی کرده، زیرا هیچ ایرانی انتقال دهنده کرونا به کانادا نبوده است.»، اما از آن جا که تکذیب یک خبر حداقل ۲۰ برابر کمتر از خود خبر دیده می‌شود، این موضوع هم دیده نشد و در بسیاری از صفحات مجازی و گروه‌ها و کانال‌ها هنوز ایران را مقصر انتقال ویروس به کانادا معرفی می‌کنند!

یک کاربر فضای مجازی با انتشار پستی در صفحه توییترش نسبت به متهم کردن ایران توسط شبکه های خارجی درباره شیوع ویروس کرونا توسط ایران در کشورهای دیگر نوشت:

« ‏اينكه مسافر ايرانی كرونا را به کشورهای دیگر آورده، دروغی است فاحش. مسافر مريض دیگر مسافران هواپيما را آلوده ميكند. چرا مسافرينى كه همراه او بودند مریض نشدند؟ مگر نه اینکه کرونا بس مسری است؟ این هم بخشی است از جنگ روانی براى تحقير ايرانيها که توسط بی بی سی و منوتو در حال اجراست.»

bbc

واگذاری بی بی سی به اسپانسر سعودی تبار حقیقت دارد؟

اخیرا خبرهایی در فضای مجازی منتشر شد که بی بی سی فارسی به دلیل بحران مالی دولت بریتانیا و عدم حمایت مالی این دولت از شبکه بی بی سی فارسی ک با پول مالیات دهندگان انگلیسی اداره می شود و هیچ گونه عایدی نیز برای این دولت ندارد، به یکی از تاجران سعودی فروخته شده است.

این اخبار به شدت در فضای مجازی شایع شد و واکنش هایی را به دنبال داشت و از طرفی دیگر مدیران این رسانه هیچ عکس العملی در این قبال نداشتند و از آنجایی که به تنهایی قادر به موضع گیری در این خصوص نیستند و در صورت تخطی از قوانین از کار اخراج می شوند انتظار واکنش از سمت مدیران این پنگاه خبر پراکنی دولتی نمی رود تا این که یکی از فعالین رسانه ای در توئیتر و کانال تلگرامی خود از پشت پرده این فروش تلویزیونی به آل سعود پرده برداشت.

فرید مدرسی خبرنگار فعال در شبکه های اجتماعی با انتشار پستی در صفحه توییتری خود نوشت:

«بر اساس منابع رسانه‌ای در شبکه ‎بی‌سی‌سی فارسی، این شبکه توسط تاجری ‎سعودی خریداری شده و هفته گذشته قرارداد آن امضا شد. قرار است اوائل فرودین خبر آن اعلام شود تا بازتابش قابل کنترل باشد.
پس از خریداری ‎ایندیپندنت فارسی،این پیشنهاد به بنگاه رسانه‌ای بی‌بی‌سی داده شده بود.

bbc

‏وزارتخارجه بریتانیا، تحت فشار مالی دولت به دنبال پارتنر استراتژیک برای ‎بی‌بی‌سی فارسی بوده. با تاجرسعودی تفاهم‌نامه موقت نوشته تا ادامه حیات بی‌بی‌سی فارسی ممکن شود. فروش برند رخ نداده، بلکه مدیریت مالی، با حق دخالت نامحسوس محتوایی است.»

bbc

لازم به ذکر است که چند ماه پیش هم خبری در رسانه ها منتشر شده بود که یک تاجر سعودی شبکه ایندیپندنت فارسی به سردبیری کاملیا انتخابی فرد را از شبکه ایندیپندنت خریداری کرده است تا مکمل شبکه ایران اینترنشنال در بمباران رسانه ای علیه ایران باشد.

دلسوزی روباه پیر برای مردم ایران!

ایجاد تشویش و نگرانی در ایرانیان در مقابل بیماری کرونا دیگر هدف این رسانه ضدانقلاب است که بی بی سی فارسی به طور آشکارا در حال اجرای آن است. این در حالی است که اگر چنین اتفاقی در خود انگلیس رخ دهد این رسانه ضدانقلاب سعی در آرامش بخشی به افکارعمومی برای گذر از چنین چالشی می کند. بر اساس آمار منتشر شده ‏تعداد مطالب اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی در یکماه گذشته چهار و نیم برابر مطالب بی‌بی‌سی انگلیسی بوده است! در ادامه نموداری از تعداد مطالب منتشر شده توسط بی بی سی به زبان های مختلف در یک ماه اخیر را مشاهده می کنید:

آرامش برای انگلیس وحشت برای ایرانیان؛ از دروغ سازی تا ردپای سعودی ها در رسانه ملکه

به هر جهت این رسانه در این بزنگاه حساس هم نشان داد که نه تنها خیرخواه مردم ایران نیست بلکه تلاش دارد در سایه دروغ پردازی و بزرگ نمایی  علیه افکارعمومی ایران به اهداف شوم خود دست یابد.

گزارش از معصومه شیری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار