دیار سبز و کهن مازندران در سال ۹۸ شاهد رویدادهایی بود که در خاطر همه ماندگار خواهد بود برخی بواسطه تلخی و برخی نیز از سر اینکه دل مردم این خطه را شاد کردند و لبخند افتخار آفریدند.
کد خبر: ۸۳۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 19 March 2020

مازندران سالی ۹۸ یعنی سال که از آن عبور کردیم را با رویدادها، حواث ، اتفاقات و شایعات متعددی سپری کرد. اتفاقاتی که چهره مردم استان را از لبخند و شادی تا اشک و ناراحتی در هم آمیخت.

رویدادهای اقتصادی ، فرهنگی و حوادث سنگین و کمر شکن برای مردم مازندران سالی پر از خاطرات تلخ و شیرین رقم زد.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

مازندران نخستین روزهای خود در سال ۹۸ را با رنج و ناخوشی آغاز کرد. سیلابی که از ۲۶ اسفند ۹۷ آغاز شد تا ۱۲ فروردین ۹۸ در چندین نوبت مازندران را درنوردید و جمعیت زیادی از مردم استان را در نوروز چادر نشین کرد.

سیلاب به بیش از ۲۰۰ روستا ، ۱۲ شهرستان و ۷ هزار واحد مسکونی درمناطق شهری و روستایی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرد. همچنین سیلاب منجر به تخریب کامل حدود ۸۰۰ خانه شد، جان پنج نفر از مردم مازندران را گرفت و در این میان کم نبودند افرادی که زخمی شدند.

خسارت سیل به بخش مسکونی و عمرانی رضایت نداد و بخش کشاورزی مازندران را در آغاز فصل کشت با صدمات سنگین روبرو کرد. بارندگی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان صدمه زد و تقریبا تمامی خزانه های شالیکاران را زیر آب برد.

سیلاب نوروزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و عمومی استان خسارت وارد کرد که این فقط رنج مالی آن بود. زیرا این رخداد طبیعی حدود نیمی جمعیت استان را در شادترین روزهای سالشان با بی‌خانمانی ، چادر خوابی ، آبگرفتگی منازل، خسارت لوازم خانگی و حتی فقدان آب آشامیدنی همراه کرد.

سیل پایان خسارت نوروزی مازندران نبود زیرا بارش برفی که از چهارم فروردین مهمان مازندرانی ها شد راه حدود دهها روستای استان را مسدود کرد و برای چندین روز ارتباط با این بخش ها را غیر ممکن ساخت.

مازندران در ایام نوروز سال ۹۸از شایعات نیز خالی نبود. مهمترین این شایعات مربوط به بستری شدن علامه حسن زاده آملی از علمای عظام مازندران وکشور بود که اتفاقا توسط یکی از خبرگزاری های رسمی نیز دامن زده شد.

شایعه بیماری و بستری شدن علامه از عصر روز شنبه ۱۱ فروردین در فضای مجازی منتشر شد و به دنبال آن صبح دوشنبه نیز یکی از خبرگزاری های داخلی به نقل از منابع خود مدعی شد که ' استاد علامه حسن زاده آملی به دلیل کاهش سطح هوشیاری به یکی از بیمارستان های آمل و به بخش آی سی یو منتقل شده است .'

البته جالب این بود که محتوای مطالب منتشر شده در فضای مجازی دقیقا همان اطلاعاتی بود که فروردین ماه سال گذشته به دنبال کسالت علامه و بستری شدنش در یکی از بیمارستان های شهر آمل در رسانه های رسمی منتشر شده بود و ظاهرا فروردین ماه امسال دستمایه برخی در فضای غیر رسمی رسانه ای قرار گرفت

برگشت زندگی دوباره به سایت تکثیر گوزن زرد کشور

خوشی های سال ۹۸ اگر نگوییم بیشتر ، بلکه کمتر از غصه هایمان نبود. یکی از خبرهای خوش امسال زادوولد پرتعداد گوزن های زرد مازندران در تاریخ هشت اردیبهشت ماه بود.

به طور دقیق تر منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به عنوان نخستین مرکز تکثیرگوزن زرد ایرانی درکشور که سال گذشته به دلیل تلف شدن هر ۱۰ راس نوزاد گوزن زرد غبار مرگ بر پیشانی اش نشسته بود، در سال جاری با تولد پنج راس گوزن زرد حیات دوباره گرفت.

این خبر برای جامعه دوستار محیط زیست و حیات وحش مازندران و ایران بسیار خوشحال کننده بود.

نهمین جشنواره وارش

در ۹ اردیبهشت یکی از بزرگ ترین رویدادهای فرهنگی مازندران تکرار شد. جشنواره بین المللی وارش به میزبانی شهر بابل کارخود را آغاز کرد.

جشنواره وارش در نهمین دوره خود علاوه بر صدها فیلم داخلی ، توانست حدود یک هزار و ۷۰۰ فیلم از کشورهای خارجی را به خود جذب کند.

این جشنواره از سوی هنرمندان کشور و داوران خارجی به عنوان یکی از بزرگ ترین داشته های فرهنگی استان مازندران نامیده شد.

شکایت روحانی بابلی از مهناز افشار

از خبرهای شوکه کننده مازندران شکایت یک روحانی بابلی از مهناز افشار به اتهام تشویش اذهان عمومی بود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران ۱۱ اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که پرونده رسیدگی به شکایت سید غفار دریاباری روحانی مازندرانی علیه ' مهناز افشار ' به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران ارجاع شده است.

مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون چند روز پیش به‌ خاطر بازنشر عکس و ادعاهایی که به نقل از این طلبه مازندرانی در فضای مجازی منتشر شده بود ، جنجال ایجاد کرد و مورد پیگیری قضایی قرار گرفت.

سیدغفار دریاباری که تا پیش از این یک طلبه ناشناخته در مازندران بود پس از انتشار عکسش به همراه اتهامی که متوجه وی شد بر سر زبان ها افتاد.

این طلبه مازندرانی پیش از این اعلام کرده بود که از مسببان انتشار عکس و ادعاهای مطرح شده علیه خود شکایت می کند و برای این کار هم وکیل اختیار کرده است.

اسید پاشی آن هم در مازندران

اسید پاشی به عنوان یکی از ناهنجاری‌های خطرناک اجتماعی که در سالهای اخیر در استان های مرکزی کشور بیشتر دیده می شد، برای نخستین بار در مازندران نیز رخ داد.

۲۱ اردیبهشت ماه بود که مرد ۴۸ ساله ای در شهر بابل بر اثر اسید پاشی روانه بیمارستان کرد.

این حادثه در خیابان هفده شهریور بابل رخ داد و یک مرد حدود ۵۰ ساله ظرفی از اسید را بر روی این مرد پاشید.

فرد حادثه دیده از ناحیه سر، صورت و پشت دچار سوختگی اسیدی شد و با وجود اینکه بلافاصله به بیمارستان منتقل شد ولی بعد از ۲ ساعت به علت شدت سوختگی به بیمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری انتقال یافت.

مازندران میزبان اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر

استان مازندران خرداد ماه امسال میزبان هیجدهمین اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر بود که با هدف بررسی ظرفیت های اقتصادی و تجاری کشورهای عضو در شهر بابلسر برگزار شد.

اتاق بازرگانی مشترک کشورهای حاشیه خزر ۲۳ سال قبل با شرکت کشورهای ایران، ترکمنستان، روسیه، ازبکستان و آذربایجان تشکیل شد و هم اکنون ۴۰ اتاق از استان‌های ایران و کشورهای حاشیه خزر عضو این اتاق مشترک هستند.

در هجدمین دوره اجلاسیه کشورهای حاشیه خزر میهمانانی از کشورهای اسپانیا؛ افغانستان، پاکستان، عراق، ویتنام، ازبکستان و قرقیزستان هم حضور داشتند.

حمله انسان به خرس که جهانی شد

یکی از حوادث تلخ سال ۹۸ در مازندران حمله عده ای ناشناس به یک خرس در منطقه سوادکوه بود که نه در داخل کشور بلکه بازتاب جهانی پیدا کرد و حتی در رسانه های خارجی نیز به سرخط اخبار تبدیل شد.

۲۶ خرداد ماه امسال در شبکه‌های مجازی استان مازندران کلیپ و تصاویری پخش شد که در آن نشان می‌داد عده‌ای به سمت توله خرس مجروح سنگ پرتاب می‌کنند.

ساعاتی بعد روابط عمومی محیط زیست استان مازندران در گزارشی بر روی سایت خود از بی اثر ماندن تلاش‌ها برای نجات جان این توله خرس و مرگ این حیوان خبرداد.

کلیپ مذکور میلیون ها بار در اینترنت بازدید شد و چندی بعد مسببان این حادثه دستگیر و تحت دعوی قانونی قرار گرفتند.

پس از پیگیری انتظامی مشخص شد که ضاربان خرس یک دامدار سوادکوهی با همراهی کارگرش بودند که دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

گاز گرفتگی در معدن سوادکوه ۲ کشته بر جای گذشت

اواخر خرداد ماه امسال گاز گرفتگی در یکی از معادن ذغال سنگ منطقه سوادکوه منجر به مرگ ۲ معدن کار شد.

پیش از این نیز در اردیبهشت ماه امسال انفجار در یکی از معادن سوادکوه ۱۱ کارگر و معدنچی را راهی بیمارستان کرد.

این حوادث زنگ خطر معادن مازندران را به صدا درآورد که منجر به ورود مستقیم استانداری مازندران به نظارت بیشتر بر معادن استان و ایمنی کارگران آن شد.

حوادث پی در پی در معادن مازندران باعث شد تا چند ماه پس از حادثه سوادکوه ۱۱ معدن استان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی تعطیل و پلمپ شوند.

اما با این حال ۱۷ شهریور انفجار در یک معدن در منطقه چمستان شهرستان نور جان یک معدنچی را گرفت تا پرونده ناامنی معادن مازندران باز بماند.

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

بدون تردید یکی از بزرگترین و مهم ترین اتفاقاتی که در تاریخ مازندران رخ داد را می توان مربوط به ۱۴ تیرماه امسال دانست که جنگل های هیرکانی ثبت میراث جهانی یونسکو شدند.

جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو که از مدت‌ها پیش مورد توجه دولت ایران بوده‌است به یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید تبدیل شد. ۱۴ تیرماه بود که جنگل‌های هیرکانی شمال کشور پس از یک دهه دوندگی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

مازندران بیشترین سهم را در جنگل‌های هیرکانی دارد که به حدود یک میلیون هکتار می‌رسد، اما آنچه از این پهنه در مازندران به ثبت میراث جهانی رسیده به دلیل تجاوز و تغییرات انسانی در گذشته و حال به میزانی کمتر از این رقم رسیده است. از ۱۲ لکه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، ۶ لکه در جغرافیای استان مازندران قرار دارد که وسعت آن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است. بزرگ‌ترین سایت هیرکانی مازندران سایت بولا در ساری با ۱۷ هزار و ۵۱۶ هکتار و کوچک‌ترین آن نیز سایت خشکه داران تنکابن با وسعت ۲۱۷ هکتار است.

بهره برداری از مسجد جامع ساری همراه با حرف و حدیث

مازندران امسال رویداد گیج کننده کم نداشت. یکی از این رویداد ها افتتاح غیر منتظره و بدون اطلاع طرح بازسازی و مرمت مسجد جامع ساری بود که در غیاب شخص استاندار و اداره کل میراث فرهنگی انجام شد.

افتتاح مسجد جامع ساری توسط شهردار سابق ساری و معاون جذب نیروی انسانی حال حاضر وزیر راه وشهر سازی تدارک دیده شد و شخص وزیر راه که پیش از این استاندار مازندران بود نیز در این مراسم حضور داشت.

این مسئله جامعه رسانه ای و افکار عمومی مازندران را با تعجب مواجه کرد و تا چندین روز نقل محافل خبری استان شده بود.

لباس نو بر تن فوتبال مازندران

پس از چندین دهه خاک خوری فوتبال مازندران ، بالاخره یکی از ورزشگاه های مازندران نوسازی شد.

همزمان با ششمین روز از هفته دولت طرح تجهیز و نوسازی ورزشگاه شهید وطنی در شهرستان قائمشهر به بهره‌برداری رسید.

عملیات بهسازی و نوسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر از سال ۹۷ و همزمان با راهیابی تیم فوتبال نساجی قائمشهر پس از ۲۴ سال به لیگ برتر و با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

افتتاح دفتر مازندران در روسیه و آغاز روابط تجاری مازندران با روسیه

در اوایل مهر ماه سرای تجاری استان مازندران توسط استاندار و هیات تجاری مازندران و همچنین مسئولان استان ولگاگراد افتتاح شد.، سرای تجاری استان مازندران در فضایی به مساحت یکصد متر مربع همراه در طبقه فوقانی اتاق بازرگانی ولگاگراد روسیه با استقرار ۷۶ ویترین نمایشگاهی افتتاح شده است.

همچنین در اواسط آذر ماه اتاق بازرگانی مازندران و اتاق بازرگانی استان سامارای فدراسیون روسیه با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری و تعمیق روابط تجاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در زمینه کشاورزی، تولیدات صنعتی، مواد غذایی و علمی است که با هدف افزایش زمینه همکاری تجاری بیشتر ۲ استان انجام شد.

مازندران میزبان پایتختی گردشگری کشور اکو

انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ یکی از رویداد های خوب سال ۹۸ بود که فرصت جدیدی را در اختیار گردشگری مازندران برای حضور در عرصه جهانی قرار داد.

ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مازندران برای جذب گردشگر و همچنین قرارگیری در خوش آب و هواترین منطقه خاورمیانه و آسیای غربی می تواند تحولی مثبتی برای معرفی استان ایفا کند.

مهر اصالت برای صنایع دستی مازندران

در آذر ماه امسال بر اساس داوری صنایع دستی کشور که در تهران انجام شد ، ۱۷ اثر هنرمندان صنایع دستی مازندران موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت یا همان مهر اصالت شدند

این اثار در زیرشاخه رشته های لاک تراشی، خراطی، البسه محلی، حصیربافی، نساجی سنتی، کوب بافی، قواره بری و سفال قرار دارند

آنفولانزا در مازندران

فاز اول شیوع بیماری آنفلوانزا در استان مازندران که همه ساله از مهرماه شروع می شود، حدود ۳۵۰ نفر در استان به این بیماری مبتلا شدند که کار بیش از ۵۴ نفر به بیمارستان و بستری کشیده شد و ۱۰ نفر مشکوک به این بیماری جان خود را از دست دادند که پس از نمونه گیری، نمونه ۶ نفر مورد تایید قرار گرفت

پایان نگارش دانشنامه مازندران

نگارش دانشنامه مازندران که از سال ۹۵ آغاز شده بود، با جمع آوری بیش از هشت هزار عنوان مقاله در آذر ماه امسال به پایان رسید.

نگارش دانشنامه مازندران را بنیاد مازندران پژوهی انوشه سال ۹۵ با سرپرستی استاد انوشه در کتابخانه امامزاده یحیی بابل آغاز کرده بود.

این دانشنامه جامع در زمینه‌های گوناگون تاریخی ، جغرافیایی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی، ورزشی ، هنری و ادبی استان مازندران از گلوگاه تا رامسر است..

رونمایی از کتاب حماسی و آیینی مازندران

در دی ماه امسال نخستین کتاب " موسیقی حماسی و آیینی مازندران" رونمایی شد.

این کتاب شامل داستان ها و منظومه‌ های حماسی ، مذهبی و آیینی مازندران است که ریشه اصلی جوشش موسیقی بومی این خطه محسوب می شوند.

در کتاب موسیقی حماسی و آیینی مازندران ٢٢ قطعه منظومه و داستان واره ای مورد توجه قرار گرفته که توسط استاد ابوالحسن خوشرو خوانده شده این قطعات را استاد نبی احمدی پژوهشگر هنر بومی به رشته تحریر درآورد و به زبان های فارسی و انگلیسی ترجمه شد.

واژگونی اتوبوس در سوادکوه

در ۱۹ دی ماه واژگونی اتوبوس در منطقه دوآب سوادکوه منجر به جان باختن ۱۹ نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.

این اتوبوس که از تهران به مقصد گنبد در حال حرکت بود در جاده سوادکوه دچار حادثه شد و در این حادثه ۹ مرد، ۹زن به همراه یک جنین جان باختند.

هواپیمای اوکراینی و ۵ مسافر مازندرانی آن

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران بر اثر بروز خطای انسانی مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرار گرفت و همه مسافران آن جان باختند.

از ۱۷۶ شهید سانحه هواپیمای اوکرایینی ، پنج تن مازندرانی بودند.

ناصر پورشعبان، محمد عباس پور ، پریسا اقبالیون و دخترش ریرا همگی اهل بابل ، ندا صدیقی و روجا آزادیان اهل ساری از جانباختگان مازنی این هواپیمای اوکراینی بودند.

میانکاله و مرگ پرندگان مهاجر

تالاب بین المللی میانگاله با احتساب پناهگاه حیات وحش حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت دارد که افزون بر ۴۰ هزار هکتار از این مساحت را تالاب بین المللی تشکیل می دهد. این منطقه که از شهرستان بهشهر در شرق مازندران تا اینجه برون در غرب استان گلستان امتداد می یابد و سالانه پذیرای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال پرنده از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه مختلف است.

دوم بهمن ماه امسال بود که لاشه مرده صدها قطعه پرنده مهاجر زمستان گذر در محدوده آبی و خشکی تالاب میانکاله مشاهده شد.

طبق آخرین آمار افزون بر ۱۲ هزار بال پرنده که بیشترشان از گونه های چنگر معمولی و فلامینگو تلف شدند که لاشه تمام این پرندگان جمع آوری و زیر نظر کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی امحاء شد.

حجم تلفات به میزانی بود که رییس سازمان دامپزشکی کشور را برای بررسی میدانی به مازندران کشاند.

فوت ایت الله طبرسی نخستین نماینده ولی فقیه مازندران

۱۹ بهمن ماه امسال. آیت الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری ، دار فانی را وداع کرد.

آیت الله طبرسی از سال ۷۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران منصوب شد و از سال ۵۹ هم امامت جمعه شهرستان ساری را بر عهده داشت.

وی آبان ماه امسال از سمت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه ساری " به جهت بیماری و نبود توان جسمانی " استعفا کرده بود.

مازندران و روزهای کرونایی

ویروس کرونا یکی از بزرگ‌ ترین خسارت ها را از ابتدای انقلاب تا کنون به کشور و استان مازندران وارد کرد.

این ویروس که نخستین بار در دی ماه امسال در شهر ووهان چین مشاهده شد پس از درنوردیدن دهها کشور خودرا به ایران و استان مازندارن رساند.

آمارها نشان می دهد که این ویروس تا کنون حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر را در استان مبتلا کرده و جان بیش از ۷۰ نفر را گرفت.

ویروس کرونا علاوه بر خسارات انسانی خسارات مالی سنگینی به گردشگرپذیر ترین استان کشور وارد کرد. این ویروس در بهترین فصل درآمدی گردشگری تمامی ظرفیت مسافر پذیر و دیگر بخش های اقتصادی استان را به تعطیلی کشاند که پیش بینی می شود این روند تا پایان فروردین تداوم داشته باشد.

درگذشت استاد خوشرو

آزردگی های مازندران در سال ۹۸ گویا تمامی نداشت، در واپسین روزهای سال ۹۸ جامعه فرهنگی مازندران با زمستان خوشروی آواز استان داغدار شد.

استاد ابوالحسن خوشرو شامگاه شنبه ۱۰ اسفند پس از طی یک دوره دو ساله بیماری درگذشت تا صدای این آوازخوان زبان تبری به اسطوره تبدیل شود.

استاد ابوالحسن خوشرو، خواننده نامی و برجسته موسیقی مازندران از سال ۱۳۹۶ درگیر بیماری شد و طی این مدت با وجود بیماری، فعالیت‌های موسیقایی خود را متوقف نکرد./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار