تعدادی از رژیم‌های عربی که به نقض حقوق بشر شهرت دارند٬ همچنان به شکنجه و تجاوز ضد زنان در زندان‌های سیاسی ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱ 05 April 2020

جزئیاتی اسف‌بار از وضعیت زنان زندانی در رژیم‌های عربی/ از تهدید به بریدن سر تا انداختن اجساد در فاضلاب

به گزارش تابناک سمنان: روز شنبه ۸ مارس که روز جهانی زن نام‌گذاری شده٬ تعدادی از فعالان حقوق بشری زن در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی ٬ به بحث و جنجال درباره شرایط وحشتناک زندان‌های زنان تعدادی از رژیم‌های عربی و شکنجه‌های زنان در این زندان‌ها درمیان محکومیت‌های بین‌المللی پرداختند.

در این مقاله به شرایط زندانیان زن تعدادی از بارزترین رژیم‌های عربی ناقض حقوق بشر می‌پردازیم.

مصر:

زندان‌های نظام عبدالفتاح السیسی در مصر٬ مملو از ده‌ها مخالف سیاسی زن است که بارزترین آن‌ها در حال حاضر فعالان حقوق بشری و روزنامه‌نگارانی به نام‌های «عایشه خیرت الشاطر» ٬ «علا یوسف القرضاوی» ٬ «اسراء عبدالفتاح» و «سولافه مجدی» و «ماهینور المصری» هستند.

در اواخر دسامبر گذشته و با فوت اولین زندانی سیاسی زن در زندان‌های مصر در دوره السیسی به دنبال اهمال‌کاری پزشکی٬ فعالان حقوق بشری مصری با راه‌اندازی‌ی کمپین در فضای مجازی خواستار آزادی این زنان شدند.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

فعالان با هشتگ‌های خود به شکنجه‌ها و تجاوزاتی که ضد این زنان در زندان‌های مصر انجام می‌شود اشاره و اظهار کردند که این زندانیان در شرایطی کاملا غیرانسانی و بدون هیچگونه امکاناتی روی زمین سخت می‌خوابند٬ در سرمای شدید هیچ پتویی به آن‌ها داده نمی‌شود و از امکانات پزشکی بسیار ساده محرومند.

سازمان‌های حقوق بشری نیز از شرایط غیرانسانی ده‌ها زن در زندان‌های سیاسی مصر انتقاد کرده و معتقدند که مقامات مصری سیاست مرگ تدریجی را در حق مخالفان سیاسی نظام این کشور در پیش گرفته‌اند؛ همانطور که در طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از این زندانیان به همین روش جان خود را از دست دادند.

این درحالی است که نظام مصر آن‌ها را زندانی سیاسی نمی‌داند؛ بلکه معتقداست این افراد در پرونده‌های کیفری محکوم شده‌اند.

عربستان:

عربستان که یکی از سردمداران ناقضان حقوق بشر در جهان به شمار می‌آید٬ در دوره «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور تلاش کرد تا در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های آل سعود در زمینه حقوق انسان‌ها و به ویژه پس از ماجرای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مخالف سعودی٬ با اعطای برخی آزادی‌های ظاهری به زنان٬ چهره جنایتکار خود را بهبود ببخشد.

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در نظام سعودی٬ از مقامات عربستان خواست تا فعالان زن سعودی را که خواستار اصلاح سیاست‌های نژادپرستانه در این کشور هستند آزاد کند.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

وی خاطرنشان کرد که این کمیساریا پیش از این نیز در پی انتشار اخباری مبنی بر شکنجه این زنان در زندان‌های عربستان٬ خواستار آزادی آن‌ها شده بود.

از سوی دیگر «لین معلوف» مدیر تحقیقات برنامه‌های خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشت که اگر ادعا‌های محمد بن سلمان درباره توجه به زنان در عربستان حقیقت دارد٬ فورا همه زندانیان زنی را که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌جویانه در زمینه حقوق بشر بازداشت شده‌اند آزاد کند.

مقامات سعودی در مه سال ۲۰۱۸ گروهی از فعالان حقوق بشری زن را در این کشور به اتهام خیانت به نظام بازداشت کردند.

" علیاء الهذلول" خواهر " لجین الهذلول" فعال حقوق زنان عربستانی که در زندان رژیم سعودی به سر می‌برد سکوت خود را شکست و جزئیات جدیدی از شکنجه شدید و آزار و اذیت جنسی خواهرش در زندان را فاش کرد.

علیاء می‌نویسد: لجین اولین بار در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی بعد از اینکه تلاش کرد از امارات تا عربستان رانندگی کند بازداشت و بعد از ۷۰ روز از زندان آزاد شد. او برای تحصیل در کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی تطبیقی دانشگاه سوربون به ابوظبی رفت، اما ماه مارس هنگام رانندگی بازداشت شد و به یکی از زندان‌های ریاض منتقل و چند روز بعد آزاد شد و به او درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی هشدار داده شد. او در ماه مه مجدداً دستگیر و به زندان افتاد. من امیدوار بودم که او در روز بیست و چهارم ژوئن همزمان با لغو ممنوعیت رانندگی زنان آزاد شود که این اتفاق نیفتاد. من در قبال این مسئله سکوت کردم و معتقد بودم که سکوتم از جان خواهرم محافظت خواهد کرد، اما هنگامی که دیدم اتهام خیانت آماده و در انتظار هر شخص منتقد‌ی است شوکه شدم.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

خواهر این فعال زن عربستانی می‌افزاید: خواهرم لجین سه ماه کامل در سلول انفرادی نگهداری شد و سپس به زندان "ذهبان" منتقل شد و طی این مدت فقط اجازه برخی مکالمه‌های تلفنی کوتاه مدت به او داده می‌شد و او از شدت ترس به ما می‌گفت که نترسید من در هتل هستم.

در ادامه این مقاله آمده است: پدرم بعد از اولین ملاقات با خواهرم در زندان ذهبان حالت او را غیر طبیعی دید به گونه‌ای که بدن او و به ویژه دستانش می‌لرزید و توان نشستن و یا ایستادن به شکل طبیعی را نداشت، اما لجین به پدرم گفت که به خاطر سرما حالتم اینگونه است. پدرم در دومین ملاقات با خواهرم که اواسط ماه دسامبر صورت گرفت درباره صحت گزارش‌های حقوقی مبنی بر شکنجه را از لجین پرسید و اینجا بود که خواهرم به گریه افتاد و گفت که در طول مدت حبس خود در سلول انفرادی در معرض انواع شکنجه‌ها و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است و حتی تهدید به تجاوز و قتل شده است.

علیاء در ادامه این مقاله می‌نویسد: سعود القحطانی دست راست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از دیدن خواهرم در حالی در شب‌های ماه رمضان به دست شش مرد شکنجه می‌شد لذت می‌برد و او بار‌ها خواهرم را به بریدن سر بعد از تجاوز و انداختن جسدش در فاضلاب تهدید کرده است.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

علیاء الهذلول

در پایان این مقاله آمده است که شماری از اعضای هیئت حقوق بشر عربستان بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه فعالان زن در زندان با لجین الهذلول ملاقات کرده‌اند، اما به او گفته‌اند که ما هرگز نمی‌توانیم از تو حمایت کنیم.

حکومت سعودی در ماه می‌گذشته ۱۷ فعال زن برجسته در زمینه حقوق زنان را دستگیر و آن‌ها را به خیانت، آسیب وارد کردن به منافع کشور، حمایت مالی و معنوی از عناصر متخاصم در خارج متهم کرد.

لُجین الهذلول، إیمان النفجان، و عزیزه الیوسف از جمله برجسته‌ترین فعالان زن در بند رژیم سعودی هستند. این فعالان برای احقاق حق رانندگی زنان و پایان دادن به حق قیمومیت مرد بر زن تلاش می‌کردند.

امارات:

در هفته‌های گذشته٬ سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» از مقامات امارات خواستند تا دختران «شیخ محمد بن راشد» حاکم دبی را که دادگاه عالی انگلیس در جریان دعوای میان بن راشد با شاهزاده «هیا بیت الحسین» همسر سابقش متوجه شد که دو دختر حاکم دبی به نام‌های شمسه و لطیفه به اجبار توسط پدرشان زندانی شده‌اند را آزاد کنند.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر
شیخ محمد بن راشد

«روشنا بیجوم» محقق حقوق زنان در سازمان جهانی حقوق بشر در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که شمسه ۳۸ ساله و لطیفه ۳۵ ساله که سال‌ها قبل در سن نوجوانی هنگامی که به دلیل شرایط رنج‌آور زندگی در منزل پدریشان قصد فرار از دبی را داشتند زندانی شدند٬ باید هرچه سریعتر آزاد شوند. وی ادامه داد که طبق تحقیقات انجام شده این دو خواهر در آن ماجرا ربوده شده و تحت شکنجه قرار گرفتند.

او همچنین تصریح کرد که ربوده شدن اعضای یک خانواده در خارج و سلب آزادی از آن‌ها نشان می‌دهد که حاکمان امارات٬ خود را بالاتر از قانون می‌بینند.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

لیبی:

«خلیفه حفتر» فرمانده خودخوانده شبه نظامیان در شرق لیبی نیز از اقدامات هم‌پیمانانش در مصر و عربستان و امارات علیه مخالفان و فعالان زن در این کشور مبرا نیست؛ نیرو‌های وی در جولای ۲۰۱۹ «سهام سرقیوه» نماینده پارلمان لیبی را بعد از حمله به منزلش در بنگازی ربودند و بعد از ضرب و شتم همسرش٬ او را به یک مکان ناشناخته بردند.

از آن زمان تاکنون محکومیت‌های بین‌المللی درباره ضرورت مشخص شدن سرنوشت سهام همچنان ادامه دارد.

در نوامبر گذشته سفارت ۱۲ کشور اروپایی خواستار انجام تحقیقات فوری درباره سرنوشت وی شدند.

همچنین نمایندگان اروپا وکانادا در ۸ مارس که روز جهانی زن نامگذاری شده٬ اعلام کردند که نزدیک به ۲۰۰ هزار دختر جوان و زن در درگیری‌های لیبی آواره و حدود ۱۸ هزار زن نیز به عنوان پناهنده و پناهجو نیاز به کمک دارند.

از شکنجه دختران حاکم دبی تا محروم کردن زنان زندانی مصری از پتو! / بلایی که ۶ مرد سعودی بر سر یک زن آوردند + تصاویر

خلیفه حفتر

همچنین اتحادیه اروپا وکانادا طی صدور بیانیه‌ای همه اقدامات خشونت آمیز ضد زنان و دختران در لیبی را محکوم کرده و خواستار محاکمه مسئولان آن شدند.

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقامات لیبی از زنان در مقابل اقدامات خشونت‌آمیز شبه ظامیان حفتر حمایت نمی‌کنند. این سازمان همچنین از شخص حفتر خواست تا هرچه زودتر اعلام کند چه بر سر سهام سرقیوه آمده و او را آزاد کند.

همچنین شنبه ۸ مارس٬ موسسه غیردولتی اسرای فلسطینی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ حدود ۱۶ هزار زن فلسطینی را بازداشت و در خلال عملیات دستگیری و بازجویی و در داخل زندان‌ها تحت انواع تجاوزات و شکنجه‌ها قرار داده است.

منبع: مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار