با حضور رئیس جهاد دانشگاهی مازندران ۱۰ فیل‌ماهی بالغ در استخر بتنی عصر دیروز ۱۸ فروردین ماه در مرکز تحقیقاتی شهید سردار سلیمانی جهاد دانشگاهی مازندران در چپکرود جویبار رها سازی شد.
کد خبر: ۸۳۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷ 07 April 2020

براساس گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران، واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در آغاز به کار فاز اول مزرعه پرورش ماهی خاویاری با اشاره به شرایط بحرانی کنونی و رعایت الزامات مربوطه از جمله فاصله‌گذاری فیزیکی در جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌ها در کمترین زمان ممکن سلامت عمومی جامعه بازیابی شده و کارها به روال عادی بازگردد.

وی با اشاره به اینکه سال جاری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، تصریح کرد: اگرچه در ابتدای سال با محدودیت‌های مربوط به کرونا ویروس مواجه هستیم اما توجه به فعال نگه داشتن حوزه تولید می‌تواند از بروز بحران‌های تبعی بعد از فروکش کردن بحران کرونا بکاهد و از این منظر وظیفه ملی است که ضمن رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامت خود و شهروندان در جهت رونق چرخه تولید جهادگونه عمل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران طرح پرورش ماهی خاویاری در جهاد دانشگاهی را در راستای اجرای «پایلوت تلفیقی پرورش ماهیان خاویاری» ذکر کرد و گفت: در طرح ارائه شده با بهره‌گیری از روش تولید گوشت و خاویار و پرورش هم زمان سنین مختلف ماهی، ضمن اینکه نقطه سر به سری و زمان بازگشت سرمایه به ۵ سال کاهش می‌یابد، توجیه پذیری سرمایه‌گذاری در پرورش ماهیان خاویاری که تقویت کننده تولید ملی است ترویج می‌شود.

عبدالهیان با تعریف واحد اقتصادی طرح تلفیقی پرورش ماهی خاویاری و اینکه در سال اول سرمایه گذاری هر واحد اقتصادی شامل ۲ هزار بچه ماهی گرمی، ۵۰۰ ماهی یک ساله و ۱۰ ماهی ۶ تا ۸ ساله را شامل می شود، افزود: خرید ماهی یک ساله در سال دوم متوقف و خرید و پرورش ماهی ۶ تا ۸ ساله صرفا تا سال پنجم ادامه داشته و تنها بخشی که هر سال تکرار می شود خرید و پرورش بچه ماهی گرمی است.

وی با اشاره به اینکه عرضه ماهی گوشتی به بازار از سال دوم به بعد و عرضه خاویار از سال چهارم به بعد اتفاق می افتد، بیان کرد: در سرمایه‌گذاری به روش مذکور نقطه سربه سری در سال سوم محقق می‌شود و در سال پنجم ضمن برگشت کامل سرمایه، سرمایه گذاری وارد سوددهی تصاعدی خواهد شد.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران آورده اولیه جهت تامین سرمایه‌گذاری یک واحد اقتصادی تلفیقی پرورش ماهی خاویاری را ۸۰۰ میلیون تومان جهت اقدامات زیرساختی و خرید تجهیزات، تامین چهار استخر به ظرفیت مجموع ۳۲۰ متر مکعب، خرید ماهی و تامین سرمایه در گردش ذکر کرد.

عبدالهیان هدف از ارائه و پیاده سازی طرح «پایلوت تلفیقی پرورش ماهیان خاویاری» را ارائه الگوی مطمئن سرمایه گذاری که قابلیت تکثیر در مازندران و حتی ساایر استان‌های کشور را داشته باشد برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر هدف مذکور راه‌اندازی مرکز مطالعات و تحقیقات ماهیان خاویاری مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله تا پایان اردیبهشت ماه با تکمیل سایر اجزاء واحد اقتصادی طرح تلفیقی پرورش ماهیان خاویاری، طرح مذکور به‌صورت کامل پیاده سازی خواهد شد.

تکثیر و پرورش تاس ماهی در استخر پرورش ماهی جهاد دانشگاهی مازندران

مهران مسلمی مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد مازندران در ادامه گفت: تکثیر و پرورش تاس ماهی، اولین بار است که در ایران نسبت به آن همت شد، جهاد دانشگاهی علاوه پرورش ماهیان گرمابی سه استخر پیش ساخته را برای پرورش ماهی خاویاری مهیا کرد.

مسلمی تصریح کرد: در کنار آماده سازی سه استخر پیش ساخته یک استخر بتنی را آماده کردیم. ابتدا سه فیل‌ماهی را به صورت آزمایشی رهاسازی کردیم بعد از ۲۰ روز که از نرمال بودن محیط پرورش اطمینان حاصل شد بقیه فیل‌ماهی‌ها را به این استخر انتقال دادیم و در حال حاضر ۱۰ فیل‌ماهی در استخر بتنی رهاسازی شد و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در زمینه خاویار به یک تولید خوب و مناسب برسیم.

وی ادامه داد: الحمدالله فعلا شرایط ماهیان عالی است و در نظر داریم علاوه بر پرورش ماهیان درشت از وزن ۴۰ کیلو به بالا همزمان ماهیان ۴ کیلویی و ۱۰ کیلو را در سه استخر پیش ساخته داشته باشیم.

مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد مازندران اظهار کرد: ۱۰ ونرو پیش‌بینی کردیم تا ماهیان هشت گرمی را بیاریم تا به وزن ۴۰ تا ۵۰ گرم رشد برسند تا بتوانیم در سال آینده از نظر بچه ماهی تامین شویم.

مسلمی افزود: پروش تاس ماهیان به ویژه گونه فیل‌ماهی دارای ساز و کار ویژه‌ای است که این مهم با آمیختگی علم و تجربه و حمایت متخصصان و همه ارگان‌های شیلاتی بتوانیم این مسیر را به درستی طی کنیم.

وی گفت: امیدوارم در آینده نه چندان دور پرورش ماهیان خاویاری و پرورش گونه‌های دیگر تاس ماهیان بتواند یکی از درآمدهای خوب شیلاتی جهاددانشگاهی مازندران باشد.

ماهیان خاویاری معروفترین ماهیان گران‌بها در جهان

وی بیان کرد: ماهیان خاویاری به عنوان معروفترین ماهیان گرانبها دارای اسکلت غضرفی هستند و چنانچه اصول اولیه پرورش این گونه ماهیان فراگیری شود به انتهای دوران پرورش خوب با درآمد بالا خواهیم رسید.

مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد مازندران ضمن تشکر از تلاش و حمایت بی‌وقفه مهندس عبدالهیان از ابتدای ورود به موضوع ماهیان خاویاری تا کنون افزود: از کارشناسان این حوزه نیز باید از آقایان؛ نوری، قرائتی، هنرورنیا و نیز کریمی مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی شهید سلیمانی چپکرود جویبار تشکر دارم.

مسلمی افزود: امیدواریم ما این موفقیت را جامع و کامل را در مرکز شیلات جهاد دانشگاهی مازندران داشته باشیم.

تاس ماهی با شرایط اکولوژیکی منطقه ساحلی شمال ایران به خوبی مطابقت دارد

مهدی نوری عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه اظهار کرد: خاویار ایران معروف‌ترین و گرانترین خاویار دنیا است و ماهیان ارزشمند خاویاری جز گونه‌های بومی ایران و دریای خزر محسوب می‌شوند که با شرایط اکولوژیکی منطقه ساحلی شمال ایران نیز به خوبی مطابقت دارند.

وی افزود: در سال‌های گذشته تولیدکنندگان حوزه شیلات کشور بیشتر بر روی گونه‌های گرم آبی و قزل‌آلا تمرکز داشتند که خوشبختانه در سال های اخیر با ایجاد و شناخت بازار های برون مرزی و افرایش تجربه متخصصین گونه‌های ماهیان خاویاری و میگوها نیز به سبد تولیدی پرورش دهندگان اضافه شده که به نسبت با آب با کیفیت پایین‌تر نیز سازگارند.

پرورش ماهیان خاویاری از بهترین فعالیت اقتصادی در سواحل چپکرود

عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: در سایت شماره دو مجتمع تولیدی تحقیقاتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جهاد دانشگاهی مازندران با توجه به ساحلی بودن منطقه و به تبع آن ماسه‌ای و شور بودن خاک و کیفیت پایین آب چاه‌های ساحلی؛ پرورش ماهیان خاویاری با توجه به مقاومت بالای این گونه در شرایط، دما و کیفیت های مختلف آب و بومی بودن گونه‌های خاویاری در این منطقه، علاوه بر صرفه اقتصادی توجیه شده پرورش این ماهیان، جزو بهترین زمینه‌های فعالیت با توجه به پتانسیل‌های این سایت است که می‌تواند صورت گیرد.

نوری یادآور شد: خوشبختانه با توجه به نگاه باز تیم مدیریت، فعالیت در این زمینه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و فاز پایلوت این طرح در سایت سردار سلیمانی استارت خورده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار