با توجه به آن که هنوز ابلاغیه نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۹ صادر نشده است، رانندگان ناوگان تاکسیرانی نرخ کرایه خود را افزایش داده‌اند.
کد خبر: ۸۳۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 09 April 2020

افزایش کرایه تاکسی‌ها فراتر از مجوز‌های قانونی/ ۱۱ درصد ۹ هزار تومان، ۱۵۰۰ تومان می‌شود؟!

به گزارش تابناک سمنان: هفته پایانی اسفند ۹۸ بود که شورای شهر تهران با تصویب لایحه‌ای دو فوریتی نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی را به شکل عجیبی ۱۱ درصد افزایش داد و آن زمان علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز اعلام کرد که با توجه به موافقت فرمانداری تهران با این افزایش نرخ، برچسب‌های کرایه ناوگان تاکسیرانی نیز چاپ شده است و رانندگان با مراجعه به دفاتر تاکسیرانی نسبت به دریافت برچسب نرخ کرایه تاکسی اصلاح شده با احتساب ۱۱ درصد افزایش اقدام کنند.

 

حال با پایان یافتن تعطیلات و شروع اولین روز کاری سال ۹۹ در ۱۶ فرودین ماه، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرایی نشدن نرخ کرایه سال ۹۹ با توجه به شرایط موجود صحبت کرد.

اما این خبر در مقابل مشاهدات میدانی به مانند سال‌های گذشته دارای تناقض بود، به گونه‌ای که پیش‌تر مشاهده می‌شد که خطوط تاکسیرانی رقمی فراتر از نرخ مصوب شورای شهر تهران از مسافران دریافت می‌کردند، اما مشاهدات اولین روز کاری سال ۹۹ نشان می‌دهد که رانندگان با توجه به اینکه ابلاغیه افزایش حداکثری ۲۵ درصد نرخ کرایه انجام نشده است، در اعمال افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه که انتهای سال گذشته به تصویب رسید پا را فراتر گذاشته و رقمی بالاتر از نرخ ۱۱ درصدی را از مسافران دریافت می‌کنند، به عنوان مثال در خط کرج-میدان ونک که پیش‌تر نرخ کرایه ۹ هزار تومان بود، رانندگان این خط در اولین روز کاری سال ۹۹، مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان از مسافران این خط اخذ کردند.

به زبان ساده اگر قرار بود نرخ کرایه این خط ۱۱ درصد افزایش پیدا کند، کرایه ۹ هزار تومانی با افزایش ۹۹۰ تومان به ۹ هزار و ۹۹۰ تومان می‌رسد، اما امروز رانندگان این خط ۵۰۰ تومان بیش از کرایه مصوب دریافت می‌کنند که در یک کورس مبلغ ۲ هزار تومان از مسافران بیشتر دریافت می‌شود.

 

علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها گفت: افزایش هر گونه نرخ کرایه تاکسی خطوط بر خلاف نرخ مصوب بی قانونی است و مسافران باید بر اساس برچسب کرایه نصب شده بر روی شیشه تاکسی نرخ کرایه خود را بدانند و پرداخت کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران افزود: افزایش نرخ کرایه ۲۵ درصدی برای سال ۹۹ هنوز ابلاغ نشده است و افزایش نرخ کرایه اعمال شده تنها همان ۱۱ درصد مصوب سال گذشته است و اگر رانندگان نرخی فراتر از نرخ مصوب را از مسافران اخذ کنند، مسافران حتماً مراتب را جهت پیگیری به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا این شکل برخورد با تخلفات رانندگان تاکسی موجب برچیده شدن این مدل محاسبه نرخ کرایه می‌شود یا خیر، اما نکته‌ای که در تمام بی قانونی‌ها در این حوزه به چشم می‌آید محول کردن گزارش تخلفات به شهروندان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار