کد خبر: ۸۳۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 10 April 2020

از بدو شیوع بیماری کرونا در ایران، مسئولین محترم تصور کردند با «حرف» ، مجانی و مفت ، بدون هزینه می‌توانند آنرا کنترل کنند و از انتشارش جلوگیری نمایند و به این خاطر در گام نخست شهر قم را قرنطینه نکردند زیرا قرنطینه یک شهر همراه با هزینه است و مسئولین نمی‌خواستند زیر بار هزینه شهری بروند که به خاطر توریست‌های زیارتی درآمدزا است و با اکثر شهرهای ایران و سایر کشورها در ارتباط است.

نتیجه این شد، بیماری در گستره جغرافیایی ایران و حتی دیگر کشورهای همجوار و... پخش شد و علاوه بر فوت تعداد زیادی از هموطنان که قابل جبران نیست، هزینه‌ای چند برابر قرنطینه قم بر دوش مردم گذاشت. بازهم دولت محترم نخواست بپذیرد که مقابله با چنین ویروسی که با هیچ شخصی در هیچ جای دنیا شوخی ندارد باید هزینه کند ، مفت و مجانی امکان ندارد، به اصطلاح باید از کیسه دولت مایه بگذارد و شاید هم ارزیابی‌اش این بود اگر به بهای جان تعدادی از مردم کشور و پاندمیک شدن بهتر است تا هزینه کردن!
اصولاً سیاست‌های «کوسه و ریش پهن» در چنین مواقع حساس، پاسخ مناسب نمی‌دهد یا کوسه یا ریش پهن؟
متأسفانه از روش کوسه و ریش پهن استفاده شد. از یک طرف، پاره‌ای از مواقع از مردم خواسته شد در منزل بمانند (بدون آنکه دولت برای دهک‌های پائین جامعه و اقشار آسیب پذیر فکری اساسی و اقتصادی بکند و هزینه کند) و از طرف دیگر، ادارات و بانکها و شرکت‌ها و کارخانجات و.. دائر باشند.
اگر قرار است شهروندان در خانه‌هایشان بمانند پس دائر بودن بانکها و ادارات و... چه مفهومی دارد و اگر بنابراین است، بانک‌ها و ادارات و.... فعال باشند سفارش به مردم که از خانه بیرون نیایید چه معنی دارد؟
از ابتدای شیوع بیماری، هیچ برخورد قاطعی مشاهده نشد و همواره روش «کج‌دار و مریز» اعمال شد. در همان روز که دستور کنترل جاده‌ها در محورهای شمالی کشور را دادند در ساعاتی بعد، عبور از جاده‌های بدون کنترل انجام می‌گرفت؟!
ظاهراً دولت از متخصصین و کارشناسان بهداشتی و درمانی نظر می‌گیرد ولی به نظرات کارشناسان غیربهداشتی و درمانی عمل می‌کند و این روش عواقب سوء در بردارد. از یک سو، اعتبار عمومی دولت را کاهش می‌دهد و از دیگر سو، یک سردرگمی در جامعه پدید می‌آورد و سبب می‌شود تا مردم به توصیه‌های بهداشتی مسئولین مربوطه توجه نکنند و این بی‌توجهی مبتلایان را افزایش می‌دهد.
و هنوز هم مطابق اعلام منابع رسمی دامنه فوتی‌ها در هر روز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تن است.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار