کرمانشاه- ایرنا- رییس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: گرم شدن دمای هوا به طور معمول فراوانی عفونت‌های تنفسی حاد و ویروسی را کاهش می‌دهد، ولی در مدل سازی‌هایی که انجام شده دیده‌اند که این ویروس کووید ۱۹ حتی در درجه حرارت ۴۷ درجه سانتیگراد هم می‌تواند از یک فرد بیمار به فرد مستعد انتقال پیدا کند.
کد خبر: ۸۳۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 10 April 2020
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،دکتر سیاوش وزیری  افزود: در هیچ نقطه‌ای از کشورمان به طور تقریبی شرایط آب و هوایی به نوعی نیست که به ۴۷ درجه سانتیگراد برسد.
 
وی اظهار داشت: بنابراین نوسانات ناشی از گرم شدن هوا را خواهیم داشت یعنی احتمالا در یک دوره‌ای امکان دارد در ابتدای امر کمتر شدن این بیماری را بر اثر گرمای هوا شاهد باشیم و ببینیم که به یک حد ثابتی رسیده، ولی اگر این گرم شدن منجر به حضور در مناطق محدود جغرافیایی شود و ایجاد اجتماع و ازدحام کند طبیعتا ویروس هیچ مانعی برای ابتلای افراد به واسطه صرفا گرم شدن ندارد.

او توضیح داد: نباید این خوشبینی را داشت که گرم شدن دمای هوا منجر به متوقف شدن زنجیره انتقال شود و می‌تواند حتی برعکس هم عمل کند یعنی افراد در محیط‌های گرم در کنار هم قرار بگیرند و به دلایل متعددی فاصله امن ۱.۵ تا ۲ متر را رعایت نکنند و از انتقال ویروس آزرده شوند و طبیعتا بیماری را منتقل کنند.
 
پایان قرنطینه خانگی هنوز مشخص نیست
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه در مورد اینکه مردم تا چه زمانی باید در خانه بمانند، گفت: چندین بار از مسوولان ارشد سازمان جهانی بهداشت هم این سوُال را پرسیده اند و آن‌ها هم اینگونه پاسخ داده اند که باید در ۲ دوره ۱۰ تا ۱۴ روزه سطح ابتلا به یک حد پایدار برسد و کاهش پیدا کند و بشود به صورت پلکانی دقیقا اشاره دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم خروج مرحله به مرحله یا پلکانی یعنی بحث قرنطینه و اعمال محدودیت است که باید انجام شود.
 
وزیری افزود: در ایران هنوز ما به این مرحله وضعیت ۲ مرحله‌ای نرسیدیم بنابراین پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست اگر در ۲ دوره ۱۴ روزه این انفاق بیافتد طبیعتا می‌شود در چند مرحله روند رصد شده ابتلای افراد را سنجید و طبیعتا با خروج از مرحله اولیه اقدامات لازم را انجام داد.
 
استفاده از ماسک در شرایط عادی زندگی توصیه نمی‌شود
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در مورد استفاده از ماسک توسط مردم نیز گفت: مسوولان سازمان جهانی بهداشت هفته‌ای سه جلسه نشست خبری دارند که در این نشست‌ها توصیه کرده اند که به هیچ وجه در شرایط عادی زندگی اجتماعی استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود.
 
وی توضیح داد: ماسک برای فرد بیمار، برای کسی که از بیمار نگهداری می‌کند و یا کسی که در شرایطی در محیطی پرازدحام و اجتماعی قرار می‌گیرد و فاصله امن را نمی‌تواند رعایت کند مانند مترو و اتوبوس و صفوف بانک‌ها که فاصله افراد به چند سانتی متر برسد، توصیه می‌شود.
 
وی همچنین یاداوری کرد که افرادی هم که ماسک استفاده می‌کنند باید ماسک به صورت کامل روی صورت را بپوشاند و یا کنار گذاشته شود و در غیر این صورت اشتباه است و، چون آلوده است می‌تواند عامل انتشار بیماری باشد.
 
وی در مورد وجود ویروس کرونا در هوا نیز گفت: مستندات علمی وجود ندارد که نشان دهد که ویروس‌های معلق در هوا بیماری زا هستند، اما ممکن است در تست‌های آزمایشگاهی پاسخ بدن را می‌شود رصد کرد، اما در بیماری زا بودن آن تردید وجود دارد، اما برخی افراد بدون دانش کافی بیاییند چنین توصیه‌هایی کنند کاملا اشتباه است.
 
هیچ داروی اختصاصی برای درمان کووید ۱۹ وجود ندارد
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: کووید ۱۹ هیچ درمان تایید شده‌ای در دنیا به طور اختصاصی ندارد اگرچه پلاسما فریز انجام می‌شود و ۷۰ دارو مصوب شده تاییدیه مصرف گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران هم استفاده از پلاسما فریز مجوز گرفت، اما اخبار آن یک مقداری عجولانه و شتاب زده پخش شده که بهتر این بود که ما تاسی می‌کردیم به دستورالعمل‌های کشوری و در راستای آن کار پلاسما فرز را انجام می‌دادیم و استفاده می‌کردیم از سرم افرادی که بهبود یافته هستند.

او تصریح کرد: در روش پلاسما فریز کاملا دیده شده که تاثیرات مثبتی داشته و طبیعتا باب آن در کرمانشاه هنوز باز است و زمانی که مقدمات کار انجام شود ما مساله استفاده از پلاسما فریز را در دستور کار داریم و بیماران را از این مزیت محروم نمی‌کنیم.

بهبودی بیماران قطعی است

رییس بیمارستان گلستان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش در مورد میزان عود بیماری در بیماران بهبود یافته کرونایی هم گفت: تاکنون در دنیا تنها ۲ نفر اثبات شده اند که بعد از بهبودی قطعی آزمایشگاهی با تست‌های مولوکولی عود داشته اند که این ۲ نفر استثنا هستند.

وزیری افزود: بنابراین کسانی که درمان‌های استاندارد را دریافت می‌کنند و با تست‌های ازمایشگاهی و تست‌های تصویربرداری به عنوان بیمار بهبود یافته تلقی می‌شوند فعلا سندی غیر از این ۲ مورد وجود ندارد که عود کرده باشد و ما این کار را ایمن می‌دانیم که مادام العمر ایمن هستند.
 
وی توضیح داد که شواهد نشان می‌دهد این ۲ نفر هم احتمالا اساسا وارد دوره بهبود کامل نشده اند و صرفا ویروس دوره‌ای از مهار را تجربه کرده و بازگشت ویروس را داشته اند و عود قطعی نبوده بنابراین وقتی تاییده می‌دهند مبنی بر بهبودی کامل ما مبنا را بهبودی می‌گذاریم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار