حمیدرضا عبدوس:
به گزارش تابناک سمنان: حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی مهدی‌شهر از اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۴ هزار مترمکعب از حوزه‌های آبخیز این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح‌ها باهدف جلوگیری از خسارت سیل اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۴۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 23 April 2020

آبخیزداری و آبخوان داری، حلقه مفقوده پروژه سیل‌های اخیر/اعتبار ...

رئیس اداره منابع طبیعی مهدی‌شهر ظهر پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی مهدی‌شهر ضمن بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری در ۱۴ هزار مترمکعب از حوزه‌های آبخیز شهرستاناجرایی شد، اظهار داشت: این طرح‌ها از سال گذشته در چهار حوزه آبخیز مهم آغازشده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های آبخیز آسوران – جاشلوبار، هیکو، گلروبار و چاشم در این طرح‌ها ساماندهی شدند، تصریح کرد: عملیات آبخیزداری باهدف جلوگیری از خسارت سیل، استفاده بهینه از سیلاب، ذخیره و تقویت منابع آب زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن بندها و استخرهای ذخیره آب و اراضی کشاورزی اجرایی می‌شود.

حمیدرضا عبدوس بابیان اینکه افزایش سالانه تولید علوفه در مراتع از دیگر اهدافی است که در این راستا دنبال می‌شود، یادآور شد: با تحقق این اهداف زیربنای لازم برای ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم می‌شود.

عبدوس بابیان اینکه عملیات آبخیزداری شامل عملیات خشکه چین، ساخت بندگابیونی، ساخت بند سنگی وملاتی، ساخت بند بتنی، ساخت بندهای خاکی و عملیات ملاتی و گابیونی است، خاطرنشان کرد: از محل صندوق توسعه ملی ۵۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک اختصاص یافته بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر بابیان اینکه تاکنون ۴۰۰ هکتار کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری انجام‌شده است، گفت: ۱۲ هکتار علوفه کاری و ۲۰ هکتار نهال‌کاری با گونه گل محمدی نیز در مهدی‌شهر انجام‌شده و قرق ۴۰۰ هکتار از مراتع و گشت و مراقبت از ۴۰ هزار هکتار مراتع این شهرستان از دیگر اقداماتی بوده که در این راستا انجام‌شده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تحقق «جهش تولید» در بخش کشاورزی و منابع طبیعی حفظ منابع پایه حیات آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی با استفاده از ظرفیت‌های منابع طبیعی است، ابراز کرد: کپه کاری، بذر پاشی، بذرکاری، قرق، نهال‌کاری غیر مثمر، مرمت چشمه، توزع آبشخور، علوفه کاری، اجرای مدیریت چرا و گشت و مراقبت از جمله فعالیت‌های بخش فنی و مرتع در عملیات بیولوژیکی است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار