استان قزوین به لحاظ مقاوم سازی ساختمان‌ها در سطح کشور پس از تهران در مقام دوم قرار دارد.
کد خبر: ۸۴۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱ 26 April 2020

استان قزوین رتبه دوم مقاوم سازی ساختمان در سطح کشور استبه گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، فرخزاد، معاون امور عمرانی استاندار در نخستین جلسه شورای فنی گفت: با توجه به اینکه قزوین، یکی از هفت استان پرخطر در حوزه زلزله شناخته شده است، موضوع ساخت و ساز‌ها نیز در آن باید به طور جدی پرداخته شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجازی که در اطراف شهر‌های استان صورت می‌پذیرد باید بیش از گذشته فعال باشیم و از کارشناسان و فرمانداران نیز درخواست داریم تا در این موضوع ورود جدی داشته باشند.
معاون امور عمرانی استاندار با بیان اینکه قزوین بعد از تهران دارای مقاوم‌ترین ساختمان‌ها بوده و بیشترین نوسازی‌ها را نیز در بخش شهری داشته، تأکید کرد: آن چیزی که بدیهی است اینکه ما باید در ساخت و سازها، چه در بخش شهری و چه روستایی توجه به کیفیت ساختمان از جمله استفاده از بتن، دقت بیشتری داشته باشیم.
این مسئول عمرانی خاطرنشان کرد: موضوع توجه به ساختمان‌های با اهمیت بالا است که ممنوعیت ساخت و ساز آن‌ها برروی گسل‌ها مورد تاکید قرار گرفته نیز در آئین نامه‌ها مشخص هستند، اما این مسئله برای ساختمان‌هایی که با اهمیت کم و متوسط هستند باید رعایت ضوابط استقرار در آن‌ها بیش از گذشته لحاظ شود.
فرخزاد با اشاره به اینکه توسعه قزوین در طرح جامع، بالای گذرگاه شمالی این شهر در نظر گرفته شده، گفت: این موضوع بیانگر آن است که به هر حال هر نوع ساخت و ساز در این محدوده باید متفاوت‌تر از سایر جا‌ها دیده شود.
وی افزود: هرچند که در قزوین ساخت و سازی برروی گسل نداشته‌ایم، اما این مسئله حقوق مکتسبه‌ای را ایجاد کرده و برابر طرح جامع آن نیز که در سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شده، انتظارات زیادی برای مردم ایجاد کرده و برهمین اساس تمهیدات ویژه و ضوابط استقرار برای ساخت و سازها، حتی برای ساختمان‌های با اهمیت کم و مسکونی نیز باید اعمال شود.
معاون امور عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: در عین حال نیز باید سایر گسل‌های موجود در استان از جمله بویین زهرا و آوج مورد توجه جدی قرار گیرد و در حوزه تخصیص اعتبارات لازم در خصوص مطالعات و تهیه نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین و اطراف آن نیز علاوه بر تامین آن از طریق مواد ۱۰ و ۱۲، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از اعتبارات استانی و راه و شهرسازی نیز در بخش اعتبارات ملی کمک کنند.
قزوین نیازمند استقرار شتاب نگار‌های جدید است
فرخزاد با اشاره به ورود ۳۰۰ شتاب‌نگار جدید به کشور، اظهار داشت: با توجه به وضعیت خطر استان در حوزه زلزله و اتفاقات ایجاد شده در آن طی دهه‌های گذشته، ما نیازمند استقرار شتاب نگار‌های جدید هستیم و اداره مرکز تحقیقات و راه و شهرسازی استان در این خصوص اقدام جدی را به عمل آورند.
به گفته وی، در بخش رانش زمین و اتفاقاتی که طی ماه‌های اخیر شاهد آن در مناطق مختلف استان نیز بودیم، جلسه‌ای از سوی مدیریت بحران استان در خصوص تصمیم گری راجب روستا‌های پرخطر در این زمینه، برگزار شود.
معاون امور عمرانی استاندار تصریح کرد: مطالعات انجام شده توسط سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری قزوین، هلال احمر و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در حوزه گسل‌ها و زلزله نیز در اختیار مشاوران تهیه نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین، گذاشته شود و از طرف دیگر موضوع اجرا و تهیه طرح جامع شهر‌ها نیز با توجه به شرایط موجود، متوقف شود تا نتیجه مطالعات تعیین حریم گسل‌ها بیاید و براساس آن، موضوع حریم‌ها نیز در آن نیز لحاظ شود.
فرخزاد یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری به وجود آمده به خاطر تحریم و تحمیل ۲۰ درصدی اعتبارات کشور به حوزه مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌های استان اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه تمام را مورد بررسی قرار داده و آن‌هایی را که قرارداد دارند و نمی‌توان برای آن‌ها تامین اعتبار کرد، خاتمه داده شوند و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز کمتر ۷۰ درصد هستند، تعطیل شوند.
منبع : صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار