یکی از نکات مبهم در اعلام 127 شهر سفید از طرف حریرچی ، مربوط به چگونگی احراز شرایط توسط این شهرها است چرا که در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که رسما اعلام شده است از 8 فروردین تاکنون هیچ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است و حتی مسئولین استان هم در امار رسمی اعلامی و هم در بسیاری از نشست ها و جلسات مربوط به ویروس کرونا چنین سخنی را مطرح کرده اند.
کد خبر: ۸۴۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴ 27 April 2020
روز گذشته رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله به کرونا از طرح جدید دولت برای تقسیم کشور به سه منطقه رنگی یعنی ، سفید ، زرد و قرمز خبرداد که بر اساس این تقسیم بندی شهرهای و بخش های کشور با توجه به میزان شیوع و فوتی های ناشی از کرونا در این سه رنگ جای می گیرند و متناسب با این شرایط شیوه نامه هایی برای اجرا در اختیار انها قرار می گیرد. به عبارت دیگر محدودیت ها و رفع این محدودیت ها متناسب با رنگ کرونایی منطقه اتخاذ می شود.
سه منطقه به رنگ کرونا در کشور
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست که با حضور ویدیو کنفرانسی استانداران سراسر کشور برگزار شد ، گفت : با مشخص شدن مناطق سفید اعلام شود ، می توانیم مشاغل یا اماکن را هم در این مناطق بازگشایی کنیم .
وی ادامه داد : فعلا چون ماه رمضان است به این مصوبه رسیده ایم که هر کجا سفید شد ما اعلام می کنیم . مثلا اگر وضعیت شهر مشهد سفید شد ، صحن امام رضا هم سفید است و اگر قم سفید شد حرم حضرت معصومه هم برای حضور زائران سفید است.
اگر در اماکن مذهبی فقط خود صحن بود خیلی راحت بود اما حجت الاسلام روحانی گفت : در موضوع وضعیت اعلام سفید بحث مسافرت ، اتوبوس ، هتل و بازار هم مطرح است .
بالای صد شهر که سفید هستند از یک روز اعلام رسمی می شود که این شهرها با رعایت شرایط نماز جمعه هم برگزار خواهد شد.
لازم به توضیح است رئیس جمهور در نشست یاد شده گفته بود در حال حاضر بیش از 100 شهر دارای وضعیت سفید هستند.
گزارش و جدول حریرچی از 127 شهر سفید
معاون وزیر بهداشت در برنامه ای تلویزیونی به ارائه آمار و نمودارهایی از جزئیات شیوع کرونا در کل کشور پرداخت که در یکی از این موارد تعداد 127 شهر سفید ایران را که گویا بر مبنای تعداد فوتی های دو هفته اخیر آن مناطق که صفر بوده است ، اعلام کرد.
127 شهر سفید حریرچی و تناقض با آمار رسمی کهگیلویه و بویراحمد ! + جزئیات و فیلم
 
ایرج حریرچی، یکشنبه شب با حضور در تحریریه بخش خبری شبکه یک سیما با بیان اینکه هر کدام از استان‌ها و شهرستان‌های کشور را از نظر میزان ابتلاء به بیماری کرونا، تقسیم بندی کردیم، افزود: به طور میانگین در طول دو هفته گذشته ۱۱۶ شهرستان از صفر تا یک بیمار بستری مبتلا به کرونا در هر روز و ۱۲۷ شهرستان دو بستری و ۷۴ شهرستان سه بستری در هر روز داشتند.
وی ادامه داد: ۱۲۷ شهرستان از جمله چابهار، کرج، بندرعباس و جلفا در دو هفته گذشته بدون فوت بیمار ناشی از کرونا بودند.
حریرچی با اشاره به اینکه هر چهار روز یک بار در این آمار تجدید نظر می‌کنیم، افزود: در شهرستان‌هایی که وضع سفید دارند به تدریج، بازگشایی‌ها بیشتر می‌شود، اما اگر از این وضع خارج شوند تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بر روی باز شدن مساجد و مراسم مذهبی متمرکز هستیم، گفت: پیش از این، کسب و کارها، کارخانه‌ها، بوستان‌ها و فضای سبز و پاساژ‌ها را باز کردیم.
وی افزود: بازگشایی مراسم مذهبی فقط در شهرستان‌های سفید و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و با فاصله گذاری مناسب انجام می‌شود و فعلاً به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم عمومی چند صد نفره و چند هزار نفره را نمی‌دهیم تا زمانی که جلوتر برویم و اثرات بازگشایی‌ها را بسنجیم.
کهگیلویه و بویراحمد از 8 فروردین بدون فوتی
در لیست اعلامی معاون وزارت بهداشت ، اسم 4 شهرستان ، چرام ، لنده ، باشت و دنا به چشم می خورد . یکی از نکات مبهم در اعلام 127 شهر سفید از طرف حریرچی ، مربوط به چگونگی احراز شرایط توسط این شهرها است چرا که در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که رسما اعلام شده است از 8 فروردین تاکنون هیچ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است و حتی مسئولین استان هم در امار رسمی اعلامی و هم در بسیاری از نشست ها و جلسات مربوط به ویروس کرونا چنین سخنی را مطرح کرده اند.
حال این سوال مطرح است که اگر مبنای اعلام این شهرهای سفید ، تعداد فوتی در دو هفته اخیر بوده است ، باید گفت همه شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار رسمی از 8 فروردین تاکنون هیچگونه فوتی را ثبت نکرده اند و اگر ملاک علاوه بر نبود فوتی ، نبود ابتلای جدید در دو هفته اخیر است که باید گفت ، تقریبا هیچکدام از شهرهای استان حائز این ویژگی نیستند .
شکی نیست که ویژگی های برخی شهرها با توجه به احتمال شیوع ویروس در تصمیم گیری های مسئولین نقش داشته باشد اما در مورد کهگیلویه و بویراحمد از هر لحاظ که در نظر بگیریم ، لیست 127 شهری وزارت بهداشت بسیار مبهم است.
و اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که بر اساس اعلام رنگ کرونایی شهرها ، نوع محدودیت ها هم متفاوت خواهد بود ! و این حتما برای مردم در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خصوصا مذهبی اهمیت زیادی دارد.
در آخر هم باید گفت ، شاید اعلام اسامی این شهرها در سطح ملی چندان سوال برانگیز نباشد اما در سطح استانی می تواند ایجاد نوعی شبهه برای افکار عمومی کند که به ریز آمار اعلامی از طرف مسئولین خود اشراف دارند . مقایسه این آمار وزارت با آمار اعلامی استان حتما نوعی بی اعتمادی را در پی خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
آمار کم شماری خصوصا در عدم نمونه گیری از فوت شدگان استان در این دو سه ماه جای سوال دارد!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
اصلا خودت میدونی چی نوشتی ؟ فقط یک تیتر تخریبی نوشتی ! این نان خوردن ها حرام حرام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار