کد خبر: ۸۴۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 03 May 2020

طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود

  • کدخبر: 1424238
  • منبع: irna.ir
  • نسخه چاپی
  •      

اخبار ویژه

  • جدیدترین اخبار رسمی از کرونا در ایران/ تعداد جان باختگان به 6203 تن ر…
  • سخنگوی وزارت خارجه: خون پاک مجاهدین فی سبیل الله هرگز به هدر نخواهد ر…
  •  جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا-14 اردیبهشت
  •  پنجره‌های عجیب بلژیک
  •  منتخب تصاویر امروز جهان- 14 اردیبهشت
  • مسیح مهاجری: این اهانت به قدری شدید است که قلم از نگارش آن شرم دارد/…
  • بازی رندانه و چندگانه با برجام قابل توجیه نیست
  • کنایه ظریف به آمریکا و پمپئو در مورد فروش تسلیحات
  • مصباحی مقدم: آزاد سازی سهام عدالت مردم را به سرمایه گذاری تشویق می کند
  • تاکید روحانی بر پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان

اخبار مرتبط

تصفیه طبیعی آب تالاب کانی برازان مهاباد آغاز شد

تصفیه طبیعی آب تالاب کانی برازان مهاباد آغاز شد

انتقاد جدی به عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان

انتقاد جدی به عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان

گزارشی از رهاسازی پسماندهای بهداشتی در کرمانشاه نداشتیم

گزارشی از رهاسازی پسماندهای بهداشتی در کرمانشاه نداشتیم

ماهی‌هایی که در تالاب میانگران ایذه جان می‌دهند

ماهی‌هایی که در تالاب میانگران ایذه جان می‌دهند

پاکسازی تالاب میانکاله پایان یافت

طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود

 

تابناک/سعید شهند روز یکشنبه در گفت و گو  خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در کمیسیون زیربنایی و آمایش سرزمین به تصویب رسیده و بعد از تصویب در شورای توسعه استان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری چهار کارگاه در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور افزود: متخصصان ملی و بومی به همراه نمایندگان جوامع محلی در سلسله نشست‌های فنی و مشورتی، به بررسی مسائل و مشکلات تالاب، ارزش ها و کارکردهای آن و تحلیل مشکلات و ارائه راهکارهای مدیریتی پرداختند.

 

وی از برگزاری ۲ کارگاه آموزشی دیگر برای جوامع محلی و دست اندرکاران در سال‌جاری خبر داد و  بیان کرد: برنامه مدیریت جامع دریاچه نئور پس از توافق تمامی ذینفعان تدوین شده است.

شهند با بیان اینکه اصولا تالاب ها داری ۲ مشکل حقابه و اکوسیستم هستند، اظهار داشت: مشکل تالاب نئور اکوسیستمی است.

وی با بیان اینکه گونه مهاجم و جان سخت کاراس از عوامل اصلی تهدید دریاچه نئور می‌باشد، ادامه داد: این گونه در سال ۸۴ در دریاچه مشاهده و باعث تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن باعث از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد که برای همین با توجه به شرایط پیچیده موضوع، در آن مقطع مطالعاتی انجام شد.

وی بیان کرد: از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری تأثیر گذار بود بدلیل عدم توان رشد متوقف شده است.

شهند گفت: در آن مطالعات که برای برگرداندن دریاچه نئور به حالت اولیه انجام شد، اردک ماهی به عنوان دشمن طبیعی برای کاراس مهاجم انتخاب و برای از بین بردن کاراس‌های مهاجم در دریاچه رهاسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اردبیل افزود: شاید اردک ماهی در دیگر تالاب ها به عنوان مهاجم برای کاراس جواب داده و آنها را از بین ببرد ولی با توجه به اقلیم و موقعیت خاص نئور که حدود هشت ماه سال یخبندان می‌باشد، آن طور که باید جواب نداده است.

وی با بیان اینکه احیای این دریاچه نیازمند پشتوانه مطالعاتی است، اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویت های حفاظت محیط زیست احیای دریاچه نئور بوده و بر همین اساس  با روش علمی و کارشناسی به دنبال تدوین تقشه راهی است تا گام به گام جلو رود.

او با اشاره به اینکه شناسایی دشمن طبیعی بهترین روش برای احیای دریاچه نئور می‌باشد، بیان کرد: نخست باید جمعیت گونه مهاجم کاراس با روش‌های فیزیکی و سازگار با محیط زیست کاهش یافته و بعد از آن با رها سازی دشمن طبیعی آنها را از بین برد.

شهند با بیان اینکه محیط زیست با حساسیت زیاد و به صورت کارشناسی و علمی برای احیای دریاچه نئور تلاش می‌کند، ادامه داد: این  دریاچه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری استان بوده و نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی منطقه دارد.  

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل گفت: احیای گاماروس به معنی احیای دریاچه نئور است و امیدواریم با استفاده از خرد جمعی و کمک و همکاری تمامی دست اندرکاران از جمله ذینفعان تالاب به ویژه بهره ‌برداران، جوامع محلی و کارشناسان به سمت احیا پایدار اکوسیستم دریاچه پیش برویم.

تالاب نئور بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل به ‌شمار می‌رود. این دریاچه با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط پنج متر است که در برخی مناطق عمیق‌تر می‌شود.

این دریاچه یکی از مناطق گردشگری استان اردبیل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار